Reklam

 
Sidan 4 av 25 FörstaFörsta 12345678914 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #61

    Standard

    Är det så här du menar? (jag använder S1 som dummy för CURR så att jag kan testa funktionen på skrivbordet):
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Current Limiter Output.JPG 
Visningar:	65 
Storlek:	56,7 KB 
Id:	66859
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Current Limiter LogSw.JPG 
Visningar:	84 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	66860
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Current Limiter SpecFunc.JPG 
Visningar:	68 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	66861
    /Leif

  2. #62

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Är det så här du menar? (jag använder S1 som dummy för CURR så att jag kan testa funktionen på skrivbordet):
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Current Limiter Output.JPG 
Visningar:	65 
Storlek:	56,7 KB 
Id:	66859
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Current Limiter LogSw.JPG 
Visningar:	84 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	66860
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Current Limiter SpecFunc.JPG 
Visningar:	68 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	66861
    Ja, det ser rätt ut.
    Jag använde iofs CH3 som source när jag satte värdet på GV1 men Thr borde ge samma resultat.....
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  3. #63

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Hor man får LED att blinka med hjälp av en Turnigy Receiver Controlled Switch


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Logical_switch.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	27,8 KB 
Id:	66862

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mixes.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	66863

  4. #64

    Standard

    Jag använder samma "blinkfunktion" till en LED som sitter bakom cockpit och blinkar när motorsäkringen(*) är i läge "osäkrad".

    (*) förenklad version av Mike Shellim`s http://rc-soar.com/opentx/setups/mot.../motor_arm.htm
    /Leif

  5. #65

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Skulle behöva tips om hur man mixar lite upp-elevator till klaffen. Har en ASW28 som har klaff och någon nämnde att man nog bör har lite upp på höjdrodret när klaffen är aktiverad. Frågan är hur man mixar en sådan i OpenTX och hur mycket man bör ställa in (45 gr klaff) ?

  6. #66

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Tror att det skall elevator ner när du ger klaff, men hur som helst här är ett exempel på mix, jag använder L1 vänster slider för flaps och S1 pott för hur mycket ner mix jag vill ha

    https://www.dropbox.com/s/jyaioeidrv...apmix.otx?dl=0

  7. #67

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    tackar, något att börja med i varje fall.

  8. #68

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Skulle behöva tips om hur man mixar lite upp-elevator till klaffen. Har en ASW28 som har klaff och någon nämnde att man nog bör har lite upp på höjdrodret när klaffen är aktiverad. Frågan är hur man mixar en sådan i OpenTX och hur mycket man bör ställa in (45 gr klaff) ?
    Det finns nästan alltid flera sätt att åstadkomma samma funktion i OpenTx, vissa bättre än andra. Jag är lite nyfiken på vad du tänker dig att använda klaffen till. Små ändringar för att förändra vingprofilen eller landningsfunktion/luftbroms?
    /Leif

  9. #69

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Start/landning och förbättrad lågfart (sista som del 2). Har två, ev. tre kärror, jag vill ha funktionen på, dels en Volante ASW28 seglare (Start/Landning), en FT Bushwacker samt ev. en FT Guinea. De två sista med både 20 som 45 gr för lågfart resp. landning. Luftbroms hade varit intressant på ASW:n, men där behövs flygtid innan jag prövar något sådant.

  10. #70

    Standard

    Jag gillar fasta klafflägen så här är ett förslag till tre klafflägen (för motormodell) med var sitt flygläge Normal/Klaff1/Klaff2. Man växlar flygläge med SA och ställer in hur klaffarna ska stå med trotteltrimmen (som ju inte behövs på eldrivna modeller). Kompensation för nerfälld klaff görs enkelt med höjrodertrimmen (separat för de tre flyglägena).
    Jag la till en enkel motorsäkring åxå för skojs skull. Läs mer på Readme-filen.
    https://www.dropbox.com/sh/7juqzsxoy...fUfcSwM8a?dl=0
    /Leif

  11. #71

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tackar, intressant med tipset om outputs. Har hittills inverterat i Mixer, men kanske smartare att göra i Output. Fick lite att bita i där. Tar lite tid, men jag har nu fått bra trimning på mina RC-Factory Clik, Zorro och Step-One.

    Lite off-topic, Step-One verkar för övrigt vara en mycket bra nybörjarkärra. Kör den vid våra inomhusflygningar, ca 1000 kr för kärra med all elektronik och ett nöje att flyga. Med tanke på en annan tråd om en artikel i SMFF som reflekterade över alla protokoll, synd att sändarsidan är ett sådant mischmasch utan bra ingångslösningar. Började med en Spektrum Dxe för likaledes 1000 kr, ursmart idé, men idiotisk o korkad implementation.

  12. #72

    Standard

    På måndag är det leverans från Hobbyking av min nya sändare, en Taranis X9D Plus med några mottagare. Julen kommer användas för att ta mig in i OpenTX-världen. Companion 2.2.2 är nerladdad och jag har börjat lite smått att forska i alla möjligheter som finns.
    Är det någon som har något bra tips till en rockie?. Vad man bör tänka på och vad man inte skall göra.
    //Rickard

  13. #73

    Standard

    Om du är obekant med OpenTx föreslår jag att du först läser in dig på grunderna. Mycket finns att läsa till exempel Mike Shellims utmärkta "OpenTx Clinic". Börja i så fall här:
    http://www.rc-soar.com/opentx/basics/index.htm
    /Leif

  14. #74

    Standard

    Det finns också en lång serie om OpenTx på Youtube av "Painless360":
    https://www.youtube.com/playlist?lis...eSTc3svqWx-pa1
    Observera dock att serien är några år gammal så vissa saker är inte helt aktuella.
    /Leif

  15. #75

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    På måndag är det leverans från Hobbyking av min nya sändare, en Taranis X9D Plus med några mottagare. Julen kommer användas för att ta mig in i OpenTX-världen. Companion 2.2.2 är nerladdad och jag har börjat lite smått att forska i alla möjligheter som finns.
    Är det någon som har något bra tips till en rockie?. Vad man bör tänka på och vad man inte skall göra.
    //Rickard
    Om du tidigare haft Futaba eller Spektrum kan du börja med att glömma allt som har med dom att göra [emoji6]
    Nu är det logiskt tänkande, vilken knapp, spak eller ratt vill jag använda till en viss funktion?
    Sen väljer du vilken kanal som ska styras....

    Ett väldigt bra sätt är att använda simulatorn i Companion, dock är simulatorn i 2.2.x fruktansvärt buggig, hämta hem Companion 2.1.x och kör simulatorn i den.
    Skillnaden mellan 2.2.x och 2.1.x är marginella när man kör X9D Plus.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  16. #76

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    ...dock är simulatorn i 2.2.x fruktansvärt buggig...
    Är den? Jag kör 2.2.2 och har inte märkt några buggar, kanske bara har haft tur. Kan man få några kända exempel?
    /Leif

  17. #77

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Är den? Jag kör 2.2.2 och har inte märkt några buggar, kanske bara har haft tur. Kan man få några kända exempel?
    När du tex ska visa output i monitor menyn visar dom 0 (center) väldigt ofta och man får stänga ner och öppna simulatorn på nytt, ibland krävs omstart av hela Companion....
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  18. #78

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Har fått akut problem med min X7. Efter att i går ha laddat ner Companion 2.2.2 så ser min PC inte sändaren via USB. Har tidigare kört simulatorerna via USB, men nu syns sändaren inte alls i joystick-listan. Varken byte till 2.2.1 eller borttag hjälper.

  19. #79

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Har fått akut problem med min X7. Efter att i går ha laddat ner Companion 2.2.2 så ser min PC inte sändaren via USB. Har tidigare kört simulatorerna via USB, men nu syns sändaren inte alls i joystick-listan. Varken byte till 2.2.1 eller borttag hjälper.
    Under radiosetup ställer du in vad den ska göra när du ansluter USB kabel.

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  20. #80

    Standard

    Intressant! Jag har fortfarande inte förstått hur man använder detta "USB mode".
    Jag ser att man kan välja mellan "Storage", "Joystick" eller "Ask". Ska radion vara avslagen, påslagen eller bootloader? Jag använder ofta Bootloader mode med ansluten USB för att redigera SD-kortet och kommunisera med Companion men vilken nytta kan jag mera ha av de Joystick och Storage som FinnbyFraggel talar om?
    /Leif

Sidan 4 av 25 FörstaFörsta 12345678914 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •