Reklam

 
Sidan 7 av 25 FörstaFörsta ... 2345678910111217 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #121

    Standard

    Jag har problem med min Taranis Q7S som inte går att anslua till PC dator. Datorn säger att Windows inte hittar det som ansluts. Den går att ansluta på Mac dator. Jag har laddat i OpenTX 2.2.3 Sändaren hänger sig och måste ta ur batteriet för att få igång den.
    Kjell

  2. #122

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SE-GEL Visa inlägg
    Jag har problem med min Taranis Q7S som inte går att anslua till PC dator. Datorn säger att Windows inte hittar det som ansluts. Den går att ansluta på Mac dator. Jag har laddat i OpenTX 2.2.3 Sändaren hänger sig och måste ta ur batteriet för att få igång den.
    Kjell
    Testa att uppdatera bootloader i radion, det låter som det är där du har felet.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  3. #123

    Standard

    Jag hade ett liknande problem med min Taranis x9d, funkade utmärkt på en dator men syntes/visades inte alls på en annan. Båda var förvisso Mac. Hitta på rc-group några som hade samma typ av fel, felet var kabeln mellan TX och datorn, jag bytte kabeln och därmed var problemet löst.

    //Rickard

  4. #124

    Standard

    Tack för tipset! Nu har jag Bootloader 2.2.3 installerad. Men felet kvarstår tyvärr!
    Ska leta efter ny kabel. Tack Rickard

    /Kjell

  5. #125

    Standard

    I praktiken så gick jag över till en ganska ny usb -> usb-micro kabel. Köpte en liten adapter på Kjell.com som är usb-micro -> usb-mini.
    //R

  6. #126


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Underskatta inte eventuella problem med USB-kablar så fungerar det inte - testa med en annan kabel som första åtgärd.
    Roger

  7. #127

    Standard

    Det var inget att göra åt felet ansåg serv.center i England. Fick pengarna tillbaka.
    Kjell

  8. #128

    Standard

    Någon som vet vad skillnaden i praktiken är mellan en RX8R och en RX8R Pro.
    Jag förstår att Pro har bättre prestanda och precision men är det något som märks?

    //Rickard



  9. #129

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Prova att köra som adminstratör i opentx Man får högerklicka. I MER ta admin.

    Thomas

  10. #130

    Standard

    Jag spontanköpte en Turnigy 9x som är uppgraderad med er9x firmware, bakgrundsbelysning och Orangerx DSM2/DSMX module 1.2 - Sändarmodul.

    Jag har ingen aning om det är någonting att ha men tänkte att det kan vara bra att ha en sändare i reserv som pratar DSM2/DSMX.

    Är det här någonting jag kan köra Open TX på? Om det går, vad vinner jag då på det?

  11. #131

    Standard

    Jag kollade i OpenTx Companion 2.2.3 och där finns 9X som ett av flera val av sändarprofil. Så ja, 9X stöder tydligen OpenTx.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9X.JPG 
Visningar:	42 
Storlek:	64,3 KB 
Id:	67758
    OpenTx är det mest flexibla sändaroperativet alla kategorier om än med hög inlärningströskel. Om just du vinner på att köra OpenTx är svårt att säga, det beror ju på vad du vill åstadkomma med din sändare. Vidare har jag ingen koll på vad som kan göras med er9x.
    /Leif

  12. #132

    Standard

    Jag har testat OpenTX på TGY9X och den är inte lika stabil som Er9X....

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  13. #133

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jag kollade i OpenTx Companion 2.2.3 och där finns 9X som ett av flera val av sändarprofil. Om just du vinner på att köra OpenTx är svårt att säga, det beror ju på vad du vill åstadkomma med din sändare.
    Tack!

    Åstadkomma... flyga modellplan

    Nä, men jag gillar öppen mjukvara... kör gärna Linux på datorn så varför inte testa Open TX om möjligheten finns tänker jag.

  14. #134

    Standard

    Det är en hobby för sig att leka med OpenTx i sin sändare men den går att använda till modellflygande åxå
    /Leif

  15. #135

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Har en X7a med OpenTX och Orangemodulen, fungerar bra, så länge man håller sig ifrån Oranges egna mottagare. Lemon fungerar bra. Har ca 14 modeller i X7:an och så länge jag inte har en OrangeRX i någon kärra går det utmärkt att byta mellan dem. Om jag har en OrangeRX involverad, tja, då måste jag binda om varje gång jag startar sändaren.

  16. #136

    Standard

    Loggfunktionen?
    Kan man på något sätt logga servolägena under flygning? Intressant till exempel vid en haveriutredning.
    /Leif

  17. #137

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Vet inte om jag förstår frågan riktigt, det går att logga output från sändaren, om man aktiverar sd log under special function i Open TX, men det vet du säkert redan, se bifogade bilder,
    Men att få tillbaks servoläge via telemetry går normalt inte, mottagaren skickar bara ut en puls och skiter i vad som händer med den från servots sida. Men de som flyger tricopter löder på en extra ledning på servots återförings pott och kopplar till flightcontrollern på någon vänster, finns en hel del att läsa om det för den som vill (https://www.google.se/search?source=...03.hvp977vkYFE)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sdlog.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	22,1 KB 
Id:	67783
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	logg.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	96,5 KB 
Id:	67784

  18. #138

    Standard

    Du har såklart rätt om servonas lägen Uffe, borde jag fattat själv. Men jag gjorde nyss ett prov där jag först loggar en aktuell modell och gör fulla utslag på Elevator. Då ser jag i loggen att Ele som förväntat rört sig mellan sina ändlägen. Sedan gjorde jag samma sak men då hade jag ställt Output för Ele till max=0 och min=0 i sändaren. Höjdrodret rör sig förstås inte men jag ser ändå utslagen i loggen. Det är alltså inte Outputs som loggas utan troligen läget på spaken.
    /Leif

  19. #139

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Att kasta i väg en flygande vinge själv kan var lite svårt de vill gärna dyka innan man får tag i spakarna på sändaren och man träffar moder jord. Därför har jag gjort en funktion som aktiveras med SH återfjädrande brytare, då får man ett par graders upp på höjdrodren, när man sedan får ner hand på spaken och rör skev eller höjd avaktiveras denna funktion, se länkad fil.
    Har testa detta på ett par olika modeller och funkar kanon.

    https://www.dropbox.com/s/8khhjv1l7h...pelev.otx?dl=0

  20. #140

    Standard

    Ja, särskilt om man ska hinna få in handen i sändarvanten också.
    Smart
    /Leif

Sidan 7 av 25 FörstaFörsta ... 2345678910111217 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •