Reklam

 
Sidan 8 av 25 FörstaFörsta ... 34567891011121318 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #141


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kasta med vänsterarmen - problemet löst..
    Roger

  2. #142

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kasta med vänsterarmen - problemet löst..
    Roger
    Är så fruktansvärt högerhänt att jag knappt kan klö mig i rö..... med vänstran , allvar tycker att det är svårt att kasta med vänstran

  3. #143


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är också högerhänt men har inga som helst problem att hålla t ex segelkärrorna med vänsterarmen och kasta iväg dom. Gör ett par försök så kanske det löser sig. Träning brukar lösa många problem...
    Roger

  4. #144

    Standard

    Jag "kastar" mina elseglare med vänsterarmen men de har kraftiga växlade motorer så det räcker att rikta snett uppåt och släppa iväg. Startar och stoppar för övrigt motorn med SH. Uffes lösning påminner om handkastet för en DLG (F3K) där man håller in en typ SH-brytare som ger upproder vid kastet och sedan släpper.
    /Leif

  5. #145

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    En elseglare kan jag kasta med vänstran men en vinge med propellern bak är svårare, vägrar att hålla kroppen på en sådan, har testat med blodvite som följd, så jag håller i vingen och kastar typ som man slår en backhand i tennis och det får jag inte till med vänstran

  6. #146
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kasta med vänsterarmen - problemet löst..
    Roger
    Då kan man ju lika gärna kasta den direkt i soptunnan, så sparar man en massa jobb med att krypa runt på fältet och plocka delar...
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #147

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Att kasta i väg en flygande vinge själv kan var lite svårt de vill gärna dyka innan man får tag i spakarna på sändaren och man träffar moder jord. Därför har jag gjort en funktion som aktiveras med SH återfjädrande brytare, då får man ett par graders upp på höjdrodren, när man sedan får ner hand på spaken och rör skev eller höjd avaktiveras denna funktion, se länkad fil.
    Har testa detta på ett par olika modeller och funkar kanon.

    https://www.dropbox.com/s/8khhjv1l7h...pelev.otx?dl=0

    Lysande, precis vad jag behövde till min gamla Bixler 2 som blivit lite tung med åren. Nu kan jag kasta den själv på plan mark. Behövde tidigare stå på en kulle för att "hinna fånga" planet.

    //Rickard

  8. #148

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Hej har fått en tokig ide, att i en lite större bensin kärra använda en Frsky RB-20 redundans modul och Frsky RX8R Pro som primär mottagare och en TBS Crossfire Micro som sekundär. Anledningen till detta är att då får jag redundans på sändare modulerna också. Bör vara möjligt att få normal Frsky telemetri från RX8r Och link kvalité på crossfiren.

    Någon som har prövat eller har vettiga synpunkter på detta ??

  9. #149

    Standard

    Jag har roat mig med ett demoupplägg i OpenTx (2.2.4 i Taranis E) som läser upp 10 st flygmanövrar, en i taget varje gång man blippar omkopplaren SH. Jag skickar gärna OTX-filen m.m. till den som vill prova. Manövrarna heter "ett", "två" osv. De verkliga manövernamn man vill ha får man bidra med själv.
    /Leif

  10. #150

    Standard

    Mike Shellim (RC-soar.com) har gjort ett Lua-script som tillåter att man under en enda testflygning kan ställa in kurvan för höjdroderkompensering för spoiler (t.ex. kråkbroms) enbart med hjälp av höjdrodertrimmen.
    https://rc-soar.com/opentx/lua/adaptivetrim/index.htm
    Jag har implementerat scriptet på min TopModel "Astra v-tail" och det funkar klockrent, åtminstone på skrivbordet. Får väl återkomma med testresultat när (om!) vädret blir bättre i mina trakter. God Jul och Gott nytt år på er alla!
    /Leif

  11. #151

    Standard

    Hur ställer man in en kanal på fast värde. Jag skall använda en S6R mottagare som vanlig mottagare utan stabilisering och vill då att kanal 10 står fast på 100%. Orkar för tillfälligt inte sätta mig in gyrofunktionen.

  12. #152

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peso Visa inlägg
    Hur ställer man in en kanal på fast värde. Jag skall använda en S6R mottagare som vanlig mottagare utan stabilisering och vill då att kanal 10 står fast på 100%. Orkar för tillfälligt inte sätta mig in gyrofunktionen.
    Välj Source "MAX". och ställ Weight till +100. Ett annat sätt är att avaktivera hela gyrofunktionen antingen via Lua-scriptet i sändaren eller via PC-programvaran "SXR Config".
    /Leif

  13. #153

    Standard

    Tack det fungerar bra med "MAX".

  14. #154

    Standard

    Någon som kör OpenTX 2.3.5 med intern ACCST modul som kan verifiera om dom tagit bort varningen om man försöker binda två D16 mottagare med samma ID?

    Varningen fungerar inte när man kör extern 4 in 1 modul fick jag erfara när jag valde fel modell minne på en quad med min Jumper T16.

    /Jonas

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  15. #155

    Standard

    Jag har köpt en spänningscenor som ska hålla koll på acken i modellen. https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=35257 Nu är det ett tag sedan jag köpte och modellen är inte klar än. Men det jag undrar över är om det går att få sändaren att läsa upp spänningen så man slipper titta på displayen. Den läser upp att spänningen är för låg. Jag skulle vilja aktivera ljud via en strömbrytare på sändare.

    /Mats

  16. #156

    Standard

    Dum att fråga när funktionen redan finns Jag testade att dra i alla strömbrytare och plötsligt så sa Elin 13.3 volt. Jag hade glömt att det var så. Då tar jag nästa fråga. Vid vilken spänning kan man säga att det är dags att landa med en 5S lipo. Kanske svårt att säga något exakt men det finns kanske något riktvärde att gå efter.

    /Mats

  17. #157

    Standard

    Jag ställer varningen på <3,4 V/cell dvs <17,0 V för en 5S. Då får jag varning om jag håller full gas länge under senare delen av flygningen. Om man har låg belastning även under full gas kan man öka till <3,5 V/cell. Ett par sekunders fördröjning innan den logiska switchen för spänningsvarning går in är också bra.
    /Leif

  18. #158

    Standard

    Tack tack! Är fördröjningen till för att den inte ska reagera på tillfällig dippar i spänningen?

    Jag blir lite konfunderad på varför den visade 13.3 V. Det gjorde den både i radion och displayen på sändaren samt att Elin sa det. Jag var tvungen att testa med min acktestare och då visade den 19.3 vilket ju låter mer rimligt för en storageladdad 5s lipo. När jag satt in balanseringskontakten i sensorn nu igen visade den 19.34. Vad kan ha orsak att den visade 13,3 V. Den varnade då också för låg spänning.

    /Mats

  19. #159

    Standard

    Ja, rätt om fördröjningen.
    Troligen behöver du justera "Ratio" för din spänningsmätare i telemetrimenyn. Jag har en enklare spänningsmätare som heter "A2" i menyn men din FLVSS kanske heter något annat?

    EDIT: Kollade på Youtube och där ser jag att batterispänningen (för alla cellerna) heter "Cells" för din FLVSS.
    Senast redigerat av pernstig den 2020-02-24 klockan 08:30. Anledning: Kompletterande info
    /Leif

  20. #160

    Standard

    Ja cels för alla cellerna och cell för en cell och så delt som jag tror är skillanden mellan cellerna, högsta och lägsta. Den stod på 0,01 med batteriet jag testade med. Sedan visar den spänningen för mottagarbatteriet, rxbt och sist rx med en siffra nära hundra. Kan den ange hur många procent det är kvar i mottagaracken. När mottagaren får strömmen från fartreglaget så är ju det inte så intressant. Står på 5,2 hela tiden.

    Vad justerar man då man justerar Ratio?

    /Mats

Sidan 8 av 25 FörstaFörsta ... 34567891011121318 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •