Reklam

 
Sidan 13 av 25 FörstaFörsta ... 38910111213141516171823 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #241


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det kan man väl i alla OpenTX-sändare - eller ?
    Roger

  2. #242
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det kan man väl i alla OpenTX-sändare - eller ?
    Roger
    Har faktiskt inte kollat i taranisen sen 2.2 men då kunde i alla fall inte jag. Men jag hade den gamla bootloadern, för jag förstod inte att man också skulle uppdatera den, det kanske påverkar?. Sedan i somras har jag ny bootloader i taranis och opentx 2.3. Får väl hem o kolla.
    fredrik

  3. #243
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Ja det kan du

    Bifogad fil 71834
    Tack. Mycket jag missat sen 2 års tappad lust efter en jättekrash.
    fredrik

  4. #244
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Svarar själv: Hittar bara OpenTX version i Taranis X9D, och bootloader version, inte tx-version.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20201021_143630.jpg 
Visningar:	36 
Storlek:	31,2 KB 
Id:	71910Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20201021_143517.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	28,6 KB 
Id:	71911

    Samma meny som Uffe visade, fast i Taranis utan TX-version (tack Uffe)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20201021_144623.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	30,0 KB 
Id:	71912Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20201021_144717.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	32,3 KB 
Id:	71913
    fredrik

  5. #245

    Standard

    Jag hjälper en kompis som har en Radiomaster vi har bundit en mottagare G-RX8 enligt bild men har problem med att få telemetri på VSpd och Alt det jag får under telemetri är enligt bild2 är det någon som vet hur man fixar det allt funkar på min X10S.
    /Eine
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20201027_143004.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	49,8 KB 
Id:	71944Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20201027_143101.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	41,6 KB 
Id:	71943

  6. #246
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Eine.moberg@telia.com Visa inlägg
    Jag hjälper en kompis som har en Radiomaster vi har bundit en mottagare G-RX8 enligt bild men har problem med att få telemetri på VSpd och Alt det jag får under telemetri är enligt bild2 är det någon som vet hur man fixar det allt funkar på min X10S.
    /Eine
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20201027_143004.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	49,8 KB 
Id:	71944Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20201027_143101.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	41,6 KB 
Id:	71943
    Och du provade med "discover new sensors" först?
    fredrik

  7. #247

    Standard

    Ja
    men jag fick tipps från Leif Pernstig att man kan Enabla Altimätaren genom att hålla in bindknappen i 3 sekunder ska testa det.

  8. #248
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag fick telemetrin att ta på första försöket genom att välja "discover new sensors"
    Men din version av multiprotokoll ser skum ut? Jag kör 1.3.0.69 som jag trodde var senaste.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20201029_193145.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	100,1 KB 
Id:	71955
    fredrik

  9. #249

    Standard

    Hej
    Har ni gått över till ACCST 2.1.x? Efter läst lite trådar om det så verkar det som att efter en usel introduktion, obefintlig verifiering, av ACCST 2.0.X så är 2.1 stabil och bra. Problemet med v1 är den ovanliga men uppenbart förekommande störningen. Mycket kort med FCC längre med LBT följt av en återstart av mottagaren som tar 0,9 s.
    Jag förlorade ett plan för dryg månad sedan och V1 problemet är en möjlig orsak. Hände under ett helt vanligt landningsvarv rakt framför mig ca 150m bort, 40m höjd, då planet plötsligt är uppochner och i en annan riktning, ser riktigt konstigt ut på GPS-loggen. Efter krasch fungerar alla servon perfekt.

    Ska nog ta steget till V2, men nyfiken på kommemtarer.
    /OlleG

  10. #250
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Gick över till 2.0, fick en konstig händelse på 3 misstags höjd, och gillade inte det, så jag backade till 1.0. Väntar på rapporter från någon modig.
    fredrik

  11. #251

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Gick över till 2.0, fick en konstig händelse på 3 misstags höjd, och gillade inte det, så jag backade till 1.0. Väntar på rapporter från någon modig.
    Pratar vi ACCST V1 vs V2 eller OpenTX?

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  12. #252

    Standard

    Jag har inte gått över på grund av en hel del rapporterade problem med 2.x (RCGroups) men på längre sikt bör man nog ändå följa rekommendationen att uppgradera, särskilt om man som jag använder EU-LBT. Jag har haft en (1) incident med en mindre lätt skumplastmodell som möjligen kan kopplas till "plötsligt servoutslag", planet vände sig på rygg och la sig i ängsgräset strax före landning men klarade sig utan skador. Vädret var turbulent.
    EDIT: Vi talar om ACCST V1 vs. V2
    /Leif

  13. #253
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Pratar vi ACCST V1 vs V2 eller OpenTX?

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk
    Sorry for otillräckling info. Har kört opentx 2.0 och högre hela tiden
    Detta var ACCST v1 ("1.0" i första inlägget) vs ACCTS v2 ("2.0" i första inlägget)
    fredrik

  14. #254

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Sorry for otillräckling info. Har kört opentx 2.0 och högre hela tiden
    Detta var ACCST v1 ("1.0" i första inlägget) vs ACCTS v2 ("2.0" i första inlägget)
    Okej, bra!
    OTX 2.3.10 är att föredra, dock får man justera filnamn på ljudfiler om man går från 2.2.x då dom gått från 8+3 till 6+3 tecken i filnamnen.
    ACCST 2.x undviker jag då jag inte ser någon fördel och har inte haft något problem med mina 30+ mottagare med ACCST V1.x.

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  15. #255

    Standard

    Pernstig, har du en länk till diskussionen i rcgroups? Som jag förstod det, på en annan diskussion som var i Aloft hobby forum, att ACCST V2.0 hade en massa krångel framförallt med telemetri men V2.1 är OK. Därför nyfiken på "all" information om detta.
    /OlleG

  16. #256

    Standard

    https://www.rcgroups.com/forums/show...CCST-D16-2-1-x
    Ja, jag har också uppfattat det så att 2.1 funkar bättre men avvaktar ändå ett tag till. Kanske det kommer fler uppdateringar.
    /Leif

  17. #257

    Standard

    Jag har ett märkligt fel på min X9D. När jag försöker ta en backup på modeller med Companion så hittar den inte alla modeller som finns i sändaren.
    Sändaren fungerar i övrigt normalt. Trist att inte kunna ta backup men det gör också att jag inte kan flytta över modeller till en annan sändare.
    Jag kör 2.2.1 i sändaren och har samma version på Companion. Tacksam för råd.
    /PO

  18. #258

    Standard

    PO
    Eftersom du hade något strul med EPROM-version. Prova backup på EPROM till PC, ladda rätt version av EPROM från nätet till sändaren och prova igen. Vet inte om vi snackade om det sist.
    /OlleG

  19. #259

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peso Visa inlägg
    Jag har ett märkligt fel på min X9D. När jag försöker ta en backup på modeller med Companion så hittar den inte alla modeller som finns i sändaren.
    Sändaren fungerar i övrigt normalt. Trist att inte kunna ta backup men det gör också att jag inte kan flytta över modeller till en annan sändare.
    Jag kör 2.2.1 i sändaren och har samma version på Companion. Tacksam för råd.
    /PO
    Du har två alternativ.
    1 gör långt enter tryck på modellen och välj Backup.

    2 kopiera ut EEPROM.BIN från Taranis enheten till datorn och öppna den med Companion 2.x

    Filerna i 1 ligger på SD-kortet under Models.

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  20. #260

    Standard

    Metoden kopiera ut EEPROM.BIN från Taranis enheten till datorn och öppna den med Companion 2.x fungerade. Lite konstigt att inte normala metoden gick bra men jag tänker i alla fall uppdatera till en senare version och då löser det sig kanske.
    /PO

Sidan 13 av 25 FörstaFörsta ... 38910111213141516171823 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •