Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Bubblar upp

  1. #1

    Standard Bubblar upp

    3D-printar på en FlashForge Inventor 3D 2017 och bytte till FlashForge svart PLA-filament idag.

    Första varvet så täcker den rätt ordentligt och långsamt (27 minuter), sen går det undan med resterande varv.

    Det första varvet så har på vissa ställen bubblat upp, dvs som om det var för varmt eller för mycket filament eller nåt. Dvs det har släppt från plattan där det bubblat upp, hål här och där också. Ungefär som att tråden inte fastnar i plattan och stiger upp, sen kommer nästa trådvarv på vägen tillbaks och det fastnar inte i plattan utan fastnar i den felaktiga tråden som släppt. Eller så har det släppt i efterhand som om det just "bubblade".

    Jag skrev ut ca 15x8 cm och ca 4x3 cm är så här bubbligt.

    Sen skriver den över allting med varv två och då ser man det knappt längre förutom lite vågor eftersom den "smält ner" och tryckt ner varv två (som stack upp ca 3 mm).

    Tänkte ta en bild, men det glömde jag ju bort medans den höll på med första varvet. Någon som vart med om detta? Har funkat bra med vit filament (samma tillverkare). En skillnad är att jag ökade tjockleken per varv från 0,3 till 0,4 mm.

    Annars är denna skrivare riktigt bra för en som inte tål krångel. Ladda och printa. Enkel, men detta var första bakslaget som iofs inte gör så mycket, bubblorna syns inte så bra sen. Men ändå...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    486
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Vad har du för nozzle diameter? Rekommendationen är att inte skriva tjockare lager än 75% av nozzle diametern. En annan grej är hur kalibrerad skrivaren är. Första lagret ska ju riktigt "tryckas ner" i byggplattan. Jag brukar köra 0,2 mm på första lagret och dra ner hastigheten till 20-25 mm/s för att det ska fastna ordentligt.

    Vad använder du för "häftämne" på byggplattan? Någon värme i plattan?

    Men som sagt, kalibrering är A och O. Blir inte första lagret bra blir sällan printen bra heller och i västa fall lossnar den förr eller senare.

    Nu är det inte samma printer jag har (en DIY deltaprinter) men principerna borde vara de samma.

  3. #3

    Standard

    Den har dubbla extruderare och Nozzle Diameter är 0.4mm.
    Sååå... max 0,3 mm alltså. ;-) Det är ju ett bra svar så det heter duga.
    Den skrev första lagret väääldigt långsamt, tog 27 minuter. Resten skena på.
    Första lagret vart dåligt. Andra vart bra, men första lagret påverkade utseendet.
    Men under tiden den skrev lager två och tre så började ojämnheterna bända upp materialet så det lossnade från plattan (50 grader). Så jag stoppade. Inget fästämne, den är skrovlig.

    Lite mer specs:
    - Ultra-high quality 50 micron layer resolution
    - Temperature sensing build chamber for heat monitoring
    - Five cooling fans to ensure no PLA stringing or ABS warpping
    - Prints ABS, PLA, soluble and composite filament
    - Built-in camera to monitor print progress using mobile app
    - "Resume print" feature ensures print progress continues after power outage
    - Printing Technology: Fused Filament Fabrication (FFF)
    - Build Volume: 230L x 150W x 160H mm
    - Positioning Precision: XY: 11 microns (0.0004in)
    - Layer Resolution: Z: 2.5 microns (0.0001in)
    - Filament Diameter: 1.75mm (0.069in)
    - Printer Dimension: 485 x 344 x 382mm (19.1 x 13.5 x 15.0in)
    - Product Weight: 14.8kg (32.6lbs)
    - Software & Firmware: FlashPrint
    - Connectivity: Wi-Fi, USB cable, SD card
    - File Type: Input: .stl, .obj, .3mf, .ffp; Output: .g/.gx
    - Language Support: English/German/Japanese/Russian/Italian/Korean/Chinese/Czech
    - Operating Systems: Windows XP/Vista/7/8/10, Linux, Mac OS X
    - AC Input: 100V-240V, 4.5A-2.5A
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    Oct 2017
    Inlägg
    86
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag har en Flashforge Finder, troligen enklare än din och utan varm bädd. Dock använder jag det Pritt-liknande limstift som följde med med gott resultat. Enbart PLA, förstås.
    Efter min senaste kalibrering tror jag att bädden kom en aning högt och jag får också bubblor i första lagret. Utskriften sitter dock fast och bubblorna syns inte till när utskriften är klar. Tror att nozzeln föser materialet framför sig.
    Tycker att utskrifterna blir lite kompaktare med det mindre nozzelavståndet, så jag har låtit det vara.

  5. #5

    Standard

    Något limstift fick jag inte med, men en massa andra verktyg. Det kom även med några plattor man kan byta ut, själva skiktet på aluplattan.
    Det är nog som du säger, den föste smält plast framför sig, för mycket på samma ställe känns det som så när det väl började röra om på ett ställe så vart det värre. Ska kalibrera om och testa med tunnare skikt. Det har ju funkat bra med vit PLA (samma tillverkare) så det är nog mina justeringar som är orsaken. Det som blev utskrivet bra av delarna med 0,4 så var nog inte lika bra som de tunnare skikt-utskrifterna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    486
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    För printning direkt på glas kan jag rekommendera några droppar av detta akrylmedium från ClasOlsson för 69:-, räcker förmodligen en mansålder...
    https://www.clasohlson.com/se/Akrylm...quitex/34-4085. Stryker ut det med en liten gummiskrapa gjord av en bit cykel/mopedslang eller motsvarande. Det slår allt annat jag provat, tejp limstift, hårsprej, buildtac, ja allt. Avlägsnas lätt med ett rakblad när det blivit för många lager men det håller för ett antal printar mellan bättringarna. Det är snabbt enkelt och okomplicerat. Har hittills printat PLA, ABS, PETG på varm bädd. Har inte provat utan värme.

  7. #7

    Standard

    Hittade en dålig bild på bädden på en sån skrivare jag har... det är inte glas, det är nåt annat fuffens:
    https://i.ytimg.com/vi/Q7HcKu3wZgQ/maxresdefault.jpg
    Den är skrovlig och hård.

    Vad rengör ni munstyckena med?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    Oct 2017
    Inlägg
    86
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Det där ser ut som min bädd. Blå plast av något slag.
    Rengöra munstycket...? Kanske vore en bra idé, aldrig gjort hittills.

  9. #9
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    486
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hitills när jag haft problem med vidhäftningen är det kalibrering som fixat problemet. Hur kalibreras byggplattformen i förhållande till printhuvudet? Stämmer inte det är det inte lätt att få ordning på prinarna. Det är grunden till allt...

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 612
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag får bäst resultat med 0.25 mm på första lagret och 0.2 mm på resterande. Jag kör med en 0.4mm nozzle. Och jag har mycket bättre "tur" med slic3r PE än med cura eller craftware.
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Kalibreringen på min använder man ett verktyg till, som ett metallblad som stoppas mellan nozzle och värmeplatta och så ska det sitta lagom tajt eller nåt sånt. Lite som att justera ventilerna på en fyrtaktare. Måste helt klart testa tunnare lager.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Det är inte ett metallblad man använder när man kalibrerar min utan ett plastark av en viss tjocklek.
    0,2mm eller nåt sånt.

    Ändrade om parametrarna med allt ovan i tanke och utskriften blev finfin!
    Och gjorde omkalibrering.
    Designade en kabelhållare när man löder. Tack för era inputs, guld värda. =)

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    486
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Härligt när man får ordning på det =)
    Jag använder ett standard 80g skrivarpapper som mått när jag kalibrerar min, det är 0,10 mm. Och ställar jag så det precis känns lite friktion blir det kanonbra!

    Smart lödjigg för kabellödning, den kopierar jag görna =)

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Härligt när man får ordning på det =)
    Jag använder ett standard 80g skrivarpapper som mått när jag kalibrerar min, det är 0,10 mm. Och ställar jag så det precis känns lite friktion blir det kanonbra!

    Smart lödjigg för kabellödning, den kopierar jag görna =)
    PMar du mig din e-postadress kan jag maila STL-filen åt dig. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Såg på manualens framsida två varningar jag inte förstår...

    This guide only applies to Inventor 3D printer of Flashforge.
    Okej, då gäller det till 100% min skrivare... men:

    1. Do not peel of the yellow film from the build plate. It is heat-resistant tape, which makes objects stick to the build plate easily.
    Inte hade jag nåt sånt, det är en blå skrovlig yta på min platta. Det kom med två extraplattor som inte heller har någon sån gul film. Nån som fattar vad de menar?

    2. Do not remove the wrapping around the nozzle. It consists of ceramic fiber and heat-resistant tape that help to keep the nozzle at a constant temperature so as to extrude the filament fluently.
    Höh? Det är metallnozzles och de hade inget skydd, hela huvudet låg i en ask. Eller vad menar dom?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Reg.datum
    Oct 2017
    Inlägg
    86
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Angående nr 2 så har min Finder en slags textil runt heatern strax ovanför själva nozzeln. Kanske det de tänker på?

  17. #17

    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    222
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Den gula filmen/tejpen är gissningsvis kapton-tejp. Jag tror att Kapton-tejp inte används så ofta längre.

    Har du en blå skrovlig yta på print-bädden så låter det som blå maskringstejp av amerikanskt stuk. Det finns många typer av material som används för att få första lagret att fästa bra. Jag tror att de moderna materialen inkluderar blå tejp (ofta på ouppvärmda bäddar på billiga skrivare), glas skiva med eller utan limstift/hårspray/aceton+ABS, och slutligen PEI. Möjligen är Buildtak fortfarande aktuellt men jag har sett en del klagomål på att utskrifter fäster för hårt. Jag rekommenderar att läsa på om de olika typerna av underlag om du funderar på att byta. Olika plaster i filamentet (PLA, ABS, PETG osv) har olika vidhäftningsförmåga på bädden.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •