Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Repeater för videolänk?

  1. #1

    Standard Repeater för videolänk?

    Finns det någon sorts repeater för videolänk?

    Tänk er quad nr 1 som flyger på andra sidan skogen.
    Den sänder videon till quad nr 2 som är högre upp i luften mellan quad 1 och mig.
    Den högt upp i luften skickar vidare videosignalen till marken där jag står.

    Finns det någon 5.8GHz-repeater?
    Dvs quad 1 sänder på tex 5,80GHz och quad 2 skickar vidare på 5,85GHz till marken.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Det är ju väldigt enkelt att bygga själv genom att bara sätta en mottagare och koppla den till en sändare. Men du kan inte sända vidare på en frekvens så nära för då kommer repeatern störa ut sig själv, men gå från 5860 till 5740 borde vara lugnt.
    Sett ganska många videos på folk som gjort detta med long range förr.
    Använt en stor multikopter med GPS hold position rakt över sig och repeater på den till t.ex. en flygande vinge som flög omkring långt bort i landskapet och kunde nå ner bakom kullar och skog tack vare repeatern på hög höjd.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  3. #3

    Standard

    Just det ja...

    Flyget: 1,3GHz sändare
    Multicoptern: 1.3GHz mottagare med video ut till video in i en 5.8GHz sändare
    Ground Station: 5.8GHz mottagare

    Det är ju också ett sätt. Och då flyger man flyget med LRS (TBS Crossfire, Scherrer eller ImmersionRC hade jag tänkt).
    Flygtid = Multicopterns flygtid. ;-) Dvs inte jättelänge... men kul ändå. Dock lär det väl ta ett tag flyga till "andra änden" och sen är det dags flyga tillbaks småningom eftersom videolänken måste landa. :-D

    Men det är en annan typ av repeater jo.

    Hur funkar vanliga repeaters då? Tar emot och skicka på samma tur om vartannat på samma frekvens eller är det som du nämner, olika frekvenser?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    En heliumballong som man har en lina till, då kan den "hänga" på 100m höjd länge

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •