Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Motroterande propellrar vid 2-motorigt?

  1. #1

    Standard Motroterande propellrar vid 2-motorigt?

    Jag tänkte att det kunde vara klokt på ett tvåmotorigt flyg jag bygger nu.
    Tex att bägge skottar smutsen utåt från marken, om man säger så.
    När jag kollar runt på lite filmer (B-25, Saab A340, osv) så har de förstås bägge propellrar/motorer att gå åt samma håll, vilket är logiskt med förbränningsmotorer av alla de slag. Men med el... hur resonerar ni?
    Tänker på slipstreamen som trycker på fenan från bägge håll, tex.
    Symmetri i lyft osv.

    Och så var det det där med vinkeln utåt också, har 4 grader på en P-38.
    Det ska ju hjälpa att dra flyget rakt om andra motorn stannar eftersom användning av sidorodret kan bli ödesdigert om man drar åt fel håll.
    Och utan denna vinkel på motorerna så kommer flyget att svänga åt ena hållet (motorn som går vill dra runt flyget) och man ska vara snabb på gira emot, vilket inte är så lätt på marken, därför har jag hellre vinkel på motorerna.
    Jag vet inte hur det är på riktiga flyg.
    Hur funderar man ut vinkeln vad den ska vara?
    Ska man tänka på giraxeln och motorernas placering i jämförelse?
    Motorerna är till på det längre fram på vissa flygmodeller, hur påverkar det?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tittar man på Junkers Ju 52 (förvisso tremotorig) så är ju yttermotorerna väldigt vinklade utåt.
    Förmodligen för att minska risken för sneddragning om nån motor skulle stanna...
    Retroholic!

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Har man el så kan man ju göra det men vitsen är mest att den drar rakt när man startar..När det stannar däruppe så är det som räddar fart och ett stort sidroder/2 såna..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Motorerna är vinklade utåt för att Ju 52 från början var enmotorig (inget /3m) och det var enklare att sätta gondolerna vinkelrätt mot framkanten.
    AB Aerotransport gillade inte detta så deras 52/3m hade gondoler som var parallella med flygplanets centrumlinje.

  5. #5
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Vänster motor rakt fram. Höger motor 2-3 grader höger ! Så har jag alltid gjort på tvåmotorkärror. Gäller både Ziroli DC3an och Zirolibeechen. Kolla gärna Zirolis ritningar plus att det finns mycket att läsa om just detta på nätet.

  6. #6
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Utdrag från Nick Ziroli....

    For a tail-dragger aircraft, I set the left engine with zero offset, and I set the right engine with 3 degrees of right thrust. I came to this setup when I was fine-tuning my Beech D-18. The Paul Matt 3-views I used to design the model, showed each engine with 2 degrees of outboard thrust. As it turned out, this produced a tremendous amount of left torque. Even with full right rudder, the D-18 always turned to the left on takeoff. My zero and 3 degrees setup solved the problem nicely. The effect of left torque turning is much less of an issue with aircraft that are equipped with tricycle landing gear. I feel that this offset thrust setup also helps during an engine-out.How much engine down thrust you need is more a matter of how the airplane flies and the model’s wing and tail-surface incidences. You can adjust this after several test flights.

  7. #7
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    http://www.modelairplanenews.com/multi-engine-magic-expert-set-up-flight-techniques-for-twin-engine-aircraft/

  8. #8

    Standard

    Læg mærke til at finnen på Junker 52 er stillet lidt på skrå for at modvirke luftstrømmene fra motorerne.
    Med venlig hilsen

    "Flyvetossen"

    Min hjemmeside: http://www.Flyvetossen.dk.
    Er opdateret 12. september 2020.

  9. #9

    Standard

    Så med motorer som går åt samma håll ska man följa Ivves info ovan, och med motorer som går åt vardera håll bör man hålla samma vinkel ut på bägge? Speciellt om flyget är symmetriskt i övrigt.

    Sen är ju frågan vilken vinkel... 2, 3, 4 grader... Måste ju bero på en massa faktorer. Motorernas placering, avstånd från alla möjliga kordor, hastighet, fenans storlek osv... För mycket vinkel, då blir det bränsletörstigt. För lite, ja då drar väl flyget iväg åt det håll motorn dog på?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Om man ska gå efter fullskala så bör det nedåtgående propellerbladet vara närmast kroppen eftersom det har större anfallsvinkel än det uppåtgående när fplnosen är riktad uppåt och det går sakta med risk att sidorodret inte räcker.
    Om det nedåtgående är på utsidan om motoraxeln får man ett större girmoment och sidorodret kommer att bli ineffektivt vid lite högre fart.

  11. #11

    Standard

    Så max 3 grader utåt på bägge (motroterande propellrar) är vad jag kommer fram till med lite gissning och uppskattning. =)

    Det finns mycket kunskap i detta forum, synd att det är lågkonjunktur i RC-verksamheterna just nu bara, blir så sällan kloka saker sägs numera.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Hej.
    Så här sitter motorena på TopFlighs DC3.
    Så 3 grader ut på båda med motroterande låter förnuftigt.
    Det är ju också beroende på hur långt ut motorerna sitter.
    På en fyrmotorig är vinkeln på yttermotorerna större än på
    innermotorerna. Man bör också rikta båda motorerna nedåt
    för att minska rolltendensen mot den stoppade motorn.
    Vingen till den stoppade motorn mister den extra lyftkraft
    som finns i propellerströmmen bakom motorn och då hjälper
    det att den gående motorn drar nedåt.
    Kent
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DC 3 motorplacering.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	57,4 KB 
Id:	65632  

  13. #13

    Standard

    Jag satte motorerna rakt fram på min DC-3a och dom roterar dessutom åt samma håll. Funkar bra det med.

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Flera warbirds (men inte alla) hade motroterande propellrar, t.ex. P-38 hade utåt roterande (sett på ovansidan), viket känns en smula underligt, men den hade ju 2 sidoroder.

    Här lite om tekniken, och varför inåt roterande sett på ovansidan är bäst
    https://www.warbirdsforum.com/topic/...ngined-planes/
    här en lista över några
    https://en.wikipedia.org/wiki/Catego...ing_propellers
    fredrik

  15. #15
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tycker Ivves´s inlägg som citerar Nick Z säger det mesta,man behöver väl inte göra det besvärligare än vad det är? Att titta på fullskala vete fasen om det ger så mycket i alla lägen,jag flyger en del flermotorkärror och det finns bara en sak som räddar en när en motor stannar ,det är fart.
    Sen ,precis som Ziroli skriver,besväret är när farten är så låg så att sidrodret inte biter,all sneddragning förvärras då.
    Lösningen med sidriktning gör den mer neutral..
    Förresten ,har flugit hans Beech och kan intyga att den flyger på en motor =)
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16

    Standard

    Bokis, jag håller helt med i ditt och Ivves resonemang, om bägge motorer går åt samma håll, fenan är rak (?) samt det där med att sporrhjulsflyg har nosen upp i vädret och behöver ha lite olika vinkel på motorerna för att styra upp bättre innan stjärten lättat.

    Men jag kan tänka fel.

    Hur som, symmetri och elmotorer där de går åt olika håll samt rak fena. Där borde det väl ändå vara 3 grader ut (känns som en bra siffra) och motroterande proppar som gäller bäst?

    En flygare på vårt fält fick tag på en elektronisk mojäng från Belgien, Holland eller var det var som stänger av eller sänker varvtalet så bägge motorer går lika fort om nåt händer ena motorn. Funkar finfint säger han! Både för metanol och bensin.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •