Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

mne: Orkar ni en nybrjare till? Bygga fr kamera?

Standard

Hller med Quaddaren, det r dom du br kika p om du vill ha GPS och liknande. Finns mycket kloner dock, jag sjlv kpte en APM p eBay som nstan klippte av mig fingrarna och sen slutade fungera(den funkade dock ett tag).

Standard

Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlgg
    Ls lite om DJI Naza och Pix Hawk. Dessa tv r rtt ltta att anvnda och stlla in, och det som dom har r vl det som kan vara lmpligt att en FC skall ha. Finns ju mnga till men dessa r flitigt anvnda och kan vara ltta att f hjlp med.
    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlgg
    Hller med Quaddaren, det r dom du br kika p om du vill ha GPS och liknande. Finns mycket kloner dock, jag sjlv kpte en APM p eBay som nstan klippte av mig fingrarna och sen slutade fungera(den funkade dock ett tag).
    Okej, det r bra tips frn er bda. Och det redde ut lite om motorspecifikationerna. Jag har ven tittat en del p en ldre australiensisk rc-snubbe p youtube som frklarat en del, bland annat det med kv gnger volten som du gjorde nu. Vilka mrken p motorer r erknt bra? Mrke p ESC? 30A borde vl vara vl tilltaget om man inte ska tvla?

Aja, jag har kommit en bit p vg i alla fall, dumt eller inte s blir det nog svrt att hlla sig frn att bygga. Det finns en uppsj av videos dr man kan flja frn steg ett till frdig quad.

Jag har ju inte kpt ngot n ; )

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 518
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Om det huvudsakliga mlet r att skaffa en vl fungerande multikopter med bra funktioner fr foto/video s rekommenderas att du skaffar en DJI Spark/Air/Mavic Pro. Bra bildkvalitet, sker funktion och helt enkelt problemfritt flygande. Vilken av modellerna man vljer r en smak/plnboksfrga.
    Fly-more combon r vrd att satsa p. En uppsttning ND-filter x2 -> x32 r ocks en bra investering.
    Att bygga en egen drnare frn grunden med samma funktionalitet r ett stort jobb. Ett hundratal kinesiska DJI-injenjrer har s att sga ett visst frsprng framfr oss hempulare.

Standard

APM r ur tiden. Pixhawk r aningen nyare och Pixhawk 2 kom vl 2016. Funkar finfint tycker jag (de kiten jag anvnder har oftast kostat 2000 kr++). Men rekommenderar inte 200-kronors grejerna frn eBay eller andra suspekta massproduktionssidor och dylika. Det kostar att snla nr det brjar krngla och/eller s r det tidsdande. Hller med nn tidigare inlggare... gillar du bygga, bygg. Men ska du filma (och spara enormt mycket tid och pengar), kp en frdig produkt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Fr att frst varfr s mnga rekommenderar DJI om du vill filma.
    Gr dig sjlv en tjnst och kolla p denna video: https://www.youtube.com/watch?v=C32pr4eaJyc
    Om du sen fortfarande vill bygga, d med visshet om att det du bygger i princip inte kommer kunna gra ntt av det i videon, D r det bara att kra p och bygga

Standard

Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg
    Om det huvudsakliga mlet r att skaffa en vl fungerande multikopter med bra funktioner fr foto/video s rekommenderas att du skaffar en DJI Spark/Air/Mavic Pro. Bra bildkvalitet, sker funktion och helt enkelt problemfritt flygande. Vilken av modellerna man vljer r en smak/plnboksfrga.
    Fly-more combon r vrd att satsa p. En uppsttning ND-filter x2 -> x32 r ocks en bra investering.
    Att bygga en egen drnare frn grunden med samma funktionalitet r ett stort jobb. Ett hundratal kinesiska DJI-injenjrer har s att sga ett visst frsprng framfr oss hempulare.
    Jag behver vl ett polariserande filter, det lr ju gra att jag nstan kan se under vattenytan ; )

Fr att frst varfr s mnga rekommenderar DJI om du vill filma.
    Gr dig sjlv en tjnst och kolla p denna video: https://www.youtube.com/watch?v=C32pr4eaJyc
    Om du sen fortfarande vill bygga, d med visshet om att det du bygger i princip inte kommer kunna gra ntt av det i videon, D r det bara att kra p och bygga
    Jo, jag frstr nog att det r en bra begagnad Phantom 3 som skulle gra jobbet t mig...

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 518
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av Profilnamn1 Visa inlgg
    Jag behver vl ett polariserande filter, det lr ju gra att jag nstan kan se under vattenytan ; )
    Jo, jag frstr nog att det r en bra begagnad Phantom 3 som skulle gra jobbet t mig...
    Polariserande filter r givetvis bra fr att minska inverkan av vattenreflexer. Rekommenderar d att du fr Spark/Air/Mavic, vars kameror saknar justerbar blndare, kper kombinerade ND-polarisationsfilter. Hr r ett exempel: ND16-PL. Om du vill filma en solig dag p sjn lr det behvas ND32-och kanske t.o.m. ND64-filter.
    Fr stillbildsfoto med dessa multikoptrar klarar man sig oftast utan ND-filter d man utan problem kan kra med vldigt kortaslutartider. Orsaken till behovet av ND-filter vid filmning r att man fr att f fint flyt i filmen, med lagom rrelseoskrpa, strvar efter att f en slutartid som r halva bildfrekvensen. Om man exempelvis filmar med 25 bilder/s vljer man slutartiden 1/50 s eller lite kortare. Beroende p ljusfrhllandena kan detta krva anvndning av ND-filter fr att undvika verexponering.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg
    Polariserande filter r givetvis bra fr att minska inverkan av vattenreflexer. Rekommenderar d att du fr Spark/Air/Mavic, vars kameror saknar justerbar blndare, kper kombinerade ND-polarisationsfilter. Hr r ett exempel: ND16-PL. Om du vill filma en solig dag p sjn lr det behvas ND32-och kanske t.o.m. ND64-filter.
    Fr stillbildsfoto med dessa multikoptrar klarar man sig oftast utan ND-filter d man utan problem kan kra med vldigt kortaslutartider. Orsaken till behovet av ND-filter vid filmning r att man fr att f fint flyt i filmen, med lagom rrelseoskrpa, strvar efter att f en slutartid som r halva bildfrekvensen. Om man exempelvis filmar med 25 bilder/s vljer man slutartiden 1/50 s eller lite kortare. Beroende p ljusfrhllandena kan detta krva anvndning av ND-filter fr att undvika verexponering.
    Jag nr inte lngre n en begagnad Phantom 3. Men den r lngt bttre n vad jag hade njt mig med. Jag fr kolla det dr med filter ocks, fr vatten sett ovanifrn kan bli rejlt med reflexer. Tusen och ter tusen tack fr att ni tar er tid med mina frgor.

Vad ska jag se upp med om jag kollar en begagnad Ph3?

Standard

Jag skulle verkligen rekommendera en Spark fre en Phantom eftersom du vill ha den nr du ska fiska och liknande. En Phantom r ett litet projekt i sig att bra omkring och anvnda d dom r relativt stora. Nr du fiskar antar jag att du redan har en del prylar med dig s att d behva ta med ytterligare en eller tv ldor fr att kunna filma kan gra att man helt enkelt slutar ta det med sig efter ett par gnger. En Spark kan man i princip ha i en strre ficka och d r chansen att man tar den med strre. Jag har en Mavic och suktar nd efter en Spark eftersom man inte behver flla ut armarna p den, I-landsproblem men nd :P

Det finns en Spark med sndare p Blocket fr 4 000:- och ett par till innan 5 000:-

Standard

Jag skulle verkligen rekommendera en Spark fre en Phantom eftersom du vill ha den nr du ska fiska och liknande. En Phantom r ett litet projekt i sig att bra omkring och anvnda d dom r relativt stora. Nr du fiskar antar jag att du redan har en del prylar med dig s att d behva ta med ytterligare en eller tv ldor fr att kunna filma kan gra att man helt enkelt slutar ta det med sig efter ett par gnger. En Spark kan man i princip ha i en strre ficka och d r chansen att man tar den med strre. Jag har en Mavic och suktar nd efter en Spark eftersom man inte behver flla ut armarna p den, I-landsproblem men nd :P

Det finns en Spark med sndare p Blocket fr 4 000:- och ett par till innan 5 000:-
    Haha, man kan nstan tro att du sett min bt med utrustning. Jag har till och med reservspn med, kldombyte, streamar ett ekolod till en surfplatta, draghinkar, armrygga med tnger och verktyg, och den oumbrliga strandbagen med mackor och varm dryck. Leksaksquaden jag har nu r nstan en phantomkopia, s jag frstr att den inte r portabel p samma vis.
    Vi fr se, jag kollade blocket igr, och hamnade till slut p youtube igen och sg videos om spark, helt galet vad med funktioner man fr in i en s liten "leksak"...

Standard

Ja man har ju viss erfarenhet av hur det brukar vara. Man har alltid en hutlst massa prylar med sig Ju mindre drnare desto bttre :P

Standard

Nu har DJI ven lite erbjudanden: https://store.dji.com/
    Som jag frstr det blir det 5 128:- fr en Spark med kontroll och fri frakt: https://store.dji.com/product/spark?...ucts&vid=24641

Det r mycket bra pris fr en ny

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •