Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Orkar ni en nybörjare till? Bygga för kamera?

  1. #21

    Standard

    Håller med Quaddaren, det är dom du bör kika på om du vill ha GPS och liknande. Finns mycket kloner dock, jag själv köpte en APM på eBay som nästan klippte av mig fingrarna och sen slutade fungera(den funkade dock ett tag).

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlägg
    Läs lite om DJI Naza och Pix Hawk. Dessa två är rätt lätta att använda och ställa in, och det som dom har är väl det som kan vara lämpligt att en FC skall ha. Finns ju många till men dessa är flitigt använda och kan vara lätta att få hjälp med.
    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Håller med Quaddaren, det är dom du bör kika på om du vill ha GPS och liknande. Finns mycket kloner dock, jag själv köpte en APM på eBay som nästan klippte av mig fingrarna och sen slutade fungera(den funkade dock ett tag).
    Okej, det är bra tips från er båda. Och det redde ut lite om motorspecifikationerna. Jag har även tittat en del på en äldre australiensisk rc-snubbe på youtube som förklarat en del, bland annat det med kv gånger volten som du gjorde nu. Vilka märken på motorer är erkänt bra? Märke på ESC? 30A borde väl vara väl tilltaget om man inte ska tävla?

    Aja, jag har kommit en bit på väg i alla fall, dumt eller inte så blir det nog svårt att hålla sig från att bygga. Det finns en uppsjö av videos där man kan följa från steg ett till färdig quad.

    Jag har ju inte köpt något än ; )

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Om det huvudsakliga målet är att skaffa en väl fungerande multikopter med bra funktioner för foto/video så rekommenderas att du skaffar en DJI Spark/Air/Mavic Pro. Bra bildkvalitet, säker funktion och helt enkelt problemfritt flygande. Vilken av modellerna man väljer är en smak/plånboksfråga.
    Fly-more combon är värd att satsa på. En uppsättning ND-filter x2 -> x32 är också en bra investering.
    Att bygga en egen drönare från grunden med samma funktionalitet är ett stort jobb. Ett hundratal kinesiska DJI-injenjörer har så att säga ett visst försprång framför oss hempulare.

  4. #24

    Standard

    APM är ur tiden. Pixhawk är aningen nyare och Pixhawk 2 kom väl 2016. Funkar finfint tycker jag (de kiten jag använder har oftast kostat 2000 kr++). Men rekommenderar inte 200-kronors grejerna från eBay eller andra suspekta massproduktionssidor och dylika. Det kostar att snåla när det börjar krångla och/eller så är det tidsödande. Håller med nån tidigare inläggare... gillar du bygga, bygg. Men ska du filma (och spara enormt mycket tid och pengar), köp en färdig produkt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25

    Standard

    För att förstå varför så många rekommenderar DJI om du vill filma.
    Gör dig själv en tjänst och kolla på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=C32pr4eaJyc
    Om du sen fortfarande vill bygga, då med visshet om att det du bygger i princip inte kommer kunna göra nått av det i videon, DÅ är det bara att köra på och bygga

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Om det huvudsakliga målet är att skaffa en väl fungerande multikopter med bra funktioner för foto/video så rekommenderas att du skaffar en DJI Spark/Air/Mavic Pro. Bra bildkvalitet, säker funktion och helt enkelt problemfritt flygande. Vilken av modellerna man väljer är en smak/plånboksfråga.
    Fly-more combon är värd att satsa på. En uppsättning ND-filter x2 -> x32 är också en bra investering.
    Att bygga en egen drönare från grunden med samma funktionalitet är ett stort jobb. Ett hundratal kinesiska DJI-injenjörer har så att säga ett visst försprång framför oss hempulare.
    Jag behöver väl ett polariserande filter, det lär ju göra att jag nästan kan se under vattenytan ; )

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    För att förstå varför så många rekommenderar DJI om du vill filma.
    Gör dig själv en tjänst och kolla på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=C32pr4eaJyc
    Om du sen fortfarande vill bygga, då med visshet om att det du bygger i princip inte kommer kunna göra nått av det i videon, DÅ är det bara att köra på och bygga
    Jo, jag förstår nog att det är en bra begagnad Phantom 3 som skulle göra jobbet åt mig...

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Profilnamn1 Visa inlägg
    Jag behöver väl ett polariserande filter, det lär ju göra att jag nästan kan se under vattenytan ; )
    Jo, jag förstår nog att det är en bra begagnad Phantom 3 som skulle göra jobbet åt mig...
    Polariserande filter är givetvis bra för att minska inverkan av vattenreflexer. Rekommenderar då att du för Spark/Air/Mavic, vars kameror saknar justerbar bländare, köper kombinerade ND-polarisationsfilter. Här är ett exempel: ND16-PL. Om du vill filma en solig dag på sjön lär det behövas ND32-och kanske t.o.m. ND64-filter.
    För stillbildsfoto med dessa multikoptrar klarar man sig oftast utan ND-filter då man utan problem kan köra med väldigt kortaslutartider. Orsaken till behovet av ND-filter vid filmning är att man för att få fint flyt i filmen, med lagom rörelseoskärpa, strävar efter att få en slutartid som är halva bildfrekvensen. Om man exempelvis filmar med 25 bilder/s väljer man slutartiden 1/50 s eller lite kortare. Beroende på ljusförhållandena kan detta kräva användning av ND-filter för att undvika överexponering.

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Polariserande filter är givetvis bra för att minska inverkan av vattenreflexer. Rekommenderar då att du för Spark/Air/Mavic, vars kameror saknar justerbar bländare, köper kombinerade ND-polarisationsfilter. Här är ett exempel: ND16-PL. Om du vill filma en solig dag på sjön lär det behövas ND32-och kanske t.o.m. ND64-filter.
    För stillbildsfoto med dessa multikoptrar klarar man sig oftast utan ND-filter då man utan problem kan köra med väldigt kortaslutartider. Orsaken till behovet av ND-filter vid filmning är att man för att få fint flyt i filmen, med lagom rörelseoskärpa, strävar efter att få en slutartid som är halva bildfrekvensen. Om man exempelvis filmar med 25 bilder/s väljer man slutartiden 1/50 s eller lite kortare. Beroende på ljusförhållandena kan detta kräva användning av ND-filter för att undvika överexponering.
    Jag når inte längre än en begagnad Phantom 3. Men den är långt bättre än vad jag hade nöjt mig med. Jag får kolla det där med filter också, för vatten sett ovanifrån kan bli rejält med reflexer. Tusen och åter tusen tack för att ni tar er tid med mina frågor.

    Vad ska jag se upp med om jag kollar en begagnad Ph3?

  9. #29

    Standard

    Jag skulle verkligen rekommendera en Spark före en Phantom eftersom du vill ha den när du ska fiska och liknande. En Phantom är ett litet projekt i sig att bära omkring och använda då dom är relativt stora. När du fiskar antar jag att du redan har en del prylar med dig så att då behöva ta med ytterligare en eller två lådor för att kunna filma kan göra att man helt enkelt slutar ta det med sig efter ett par gånger. En Spark kan man i princip ha i en större ficka och då är chansen att man tar den med större. Jag har en Mavic och suktar ändå efter en Spark eftersom man inte behöver fälla ut armarna på den, I-landsproblem men ändå :P

    Det finns en Spark med sändare på Blocket för 4 000:- och ett par till innan 5 000:-

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Jag skulle verkligen rekommendera en Spark före en Phantom eftersom du vill ha den när du ska fiska och liknande. En Phantom är ett litet projekt i sig att bära omkring och använda då dom är relativt stora. När du fiskar antar jag att du redan har en del prylar med dig så att då behöva ta med ytterligare en eller två lådor för att kunna filma kan göra att man helt enkelt slutar ta det med sig efter ett par gånger. En Spark kan man i princip ha i en större ficka och då är chansen att man tar den med större. Jag har en Mavic och suktar ändå efter en Spark eftersom man inte behöver fälla ut armarna på den, I-landsproblem men ändå :P

    Det finns en Spark med sändare på Blocket för 4 000:- och ett par till innan 5 000:-
    Haha, man kan nästan tro att du sett min båt med utrustning. Jag har till och med reservspön med, klädombyte, streamar ett ekolod till en surfplatta, draghinkar, armérygga med tänger och verktyg, och den oumbärliga strandbagen med mackor och varm dryck. Leksaksquaden jag har nu är nästan en phantomkopia, så jag förstår att den inte är portabel på samma vis.
    Vi får se, jag kollade blocket igår, och hamnade till slut på youtube igen och såg videos om spark, helt galet vad med funktioner man får in i en så liten "leksak"...

  11. #31

    Standard

    Ja man har ju viss erfarenhet av hur det brukar vara. Man har alltid en hutlöst massa prylar med sig Ju mindre drönare desto bättre :P

  12. #32

    Standard

    Nu har DJI även lite erbjudanden: https://store.dji.com/
    Som jag förstår det blir det 5 128:- för en Spark med kontroll och fri frakt: https://store.dji.com/product/spark?...ucts&vid=24641

    Det är mycket bra pris för en ny

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Nu har DJI även lite erbjudanden: https://store.dji.com/
    Som jag förstår det blir det 5 128:- för en Spark med kontroll och fri frakt: https://store.dji.com/product/spark?...ucts&vid=24641

    Det är mycket bra pris för en ny
    Det blev en phantom 3 med 2.7-kameran men "advanced" radio. Jag är helnöjd och det är 1080p60 som ser bäst ut i mina ögon. Fick väldigt mycket med i priset, 3 batterier original, väska, 16Gb microsd, ND16, original plus dji 4-slots laddare, batterierna har laddats från 20 till 35 gånger. Och det verkar gå bra med "follow me" om jag vill ha någon häftig scen med båten. Ska göra den mer vattentålig med ett par "poolnudlar" på landningsstället utifall det sker nått över vatten, så den flyter i alla fall. Det var mer pengar än jag ville lägga ut, men känns rätt nu. Tack för all hjälp.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •