Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Rcv 91 cd?

  1. #1
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 229
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Rcv 91 cd?

    Någon som har erfarenhet av RCV 91 CD?
    Positivt?
    Negativt??
    Propellerstorlek?
    Retroholic!

  2. #2

    Standard

    2 blads Propeller 13x6, 14x6, 14x7 eller tre blad 13x8.
    Rekommenderar 10% nitro.

  3. #3
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 229
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ja, det har jag också läst.
    Jag tänkte mer på personliga erfarenheter....
    Retroholic!

  4. #4
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 757
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..att det är den kladdigaste motor jag någonsin bänkkört,den var väldigt snäll o ställa in,reagerade mest när den gick fett med att producera ännu mera kladd samt att det är roligt med slidmatade konstruktioner. Inget större drag i den tyckte jag samt inte helt ljudlös vad det gäller mekaniska ljud,jag testade o flyga med dem i en ESM p-38 men det gick sådär...På rätt ställe kan den kanske vara trevlig?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Nc Operatör
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Väldigt trött mot en vanlig 91a,
    Har själv den raka versionen med växel i en låda den drar iallafall en snurra på 17/13så den flyttar mkt luft.

  6. #6
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    664
    Jobb
    Rekreationsdocent.
    Klubb
    Roslagens MFK / Östhammars MFK

    Standard Rcv

    Jättebra motorer !! Stannar alltid när man vill att dom ska gå. Visserligen hade jag fyra 58or. i min B-17. Fick man alla fyra att gå så kunde man ge sig fan på at nån stannade innan man skulle flyga. Dom åkte ur rätt snabbt i utbyte mot el !
    Sen dess har ingen tjuvstannat !! Kallas driftsäkerhet !
    Va faan, el?? säger då säkert nån. Det låter ju inget ! Näe, men det räcker med propellerljudet tycker jag. Låter bättre än fyra skramlande RCV, Om nu alla fyra skulle råka gå samtidigt !

    Flyg fyrmotorigt på en motor ! Satsa på RCV.

  7. #7
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 229
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tångarne Visa inlägg
    Väldigt trött mot en vanlig 91a,
    Har själv den raka versionen med växel i en låda den drar iallafall en snurra på 17/13så den flyttar mkt luft.
    Det är ju inte riktigt samma motor....
    Retroholic!

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 306
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vad jag vet fanns det väl ingen positiv test av just dessa motorer förutom om de inte gjordes i England då förstås. Summan var väl om jag minns rätt, dåligt med effekt, törstig och bristfällig funktion i mekaniken.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9

    Standard

    Det är säkert stor skillnad på den den där "L-formade" och den raka. Jag har en rak 1.20 och den startar fint, går som en klocka, jämnare ljud än en vanlig 4-taktare, stannar när jag stänger av den. Men tillika så har jag köpt den färdigt inkörd, taxat en kväll, och flugit en kväll. Thats it. =) Negativt är väl att den ska startas fel väg med en insexa. Resten är positivt hittills, men som sagt... återkom när jag flugit mer än en tank. :-P Min är i en ESM Stuka. Viktigt att motorn står med nosen ner när man inte kör med den.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Nc Operatör
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Det är ju inte riktigt samma motor....
    Menade att den cd motorn är trött mot en vanlig 91, min raka slår en vanlig med hästlängder.

  11. #11
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 229
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ok...
    Tänkte bara hitta en motor som passar i en trång kåpa, utan att behöva ta upp hål för cylindern.
    Retroholic!

  12. #12
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 302
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tångarne Visa inlägg
    Menade att den cd motorn är trött mot en vanlig 91, min raka slår en vanlig med hästlängder.
    Hur är det med kylningen då?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #13
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Nc Operatör
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Hur är det med kylningen då?
    Helt ok i öppen installation, lite värre i kåpa, får köra den fetare å med ricinolja i soppan.

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 615
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Den lär vara gjord i samma fabrik som gör ASP/SC/SA/Magnum (de nyare Magnum)/m.fl. i Kina


    Edit: Sanye Precision Engineering in Shenzhen, China
    fredrik

  15. #15

    Standard

    Just det, dom där motorerna krävde mycket kylning. Titta i vilken vinkel kylflänsarna är på motorn: http://forum.motorportalen.net/userp...09102009_1.jpg
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 229
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Nu snackar vi ju mer om den "normala" .91 CD, den har flänsarna på vanligt sätt, och är väl inte växlad??
    Retroholic!

  17. #17
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 757
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Thomas,kontentan: Näe...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #18

    Standard

    Var det inte så att RCV-motorer varvar mindre än konventionella 4-taktare men att de klarar betydligt större proppar med högre stigning osv. Har för mig att jag läst nånstans att de flesta som testar sätter på exakt samma propeller på en vanlig 4-takt och en RCV och tycker RCV är orkeslös, inte så konstigt.

    Bra koll jag har på mina grejer... ser att jag själv haft en RCV 91 som jag sålde för flera år sedan till en lokal flygare. :-D
    http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=9457

    Undrar om den bara är i en låda hos honom eller om han har den i ett flyg. Har inget minne av att han flugit med den. Kanske den bara hänger på väggen som prydnad pga sin konstighet. ;-)

    Såna här sidor gillar jag "flyg som har RCV 91CD": http://www.rcvengines.com/gallery/rcv_gallery_91cd.htm

    Info: http://www.rcvengines.com/rcv91cd.htm

    Mer info om motorn på den där RCFlyg.se-sidan jag hört talas om:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...CV-91-CD-motor
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 757
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Varför röra ihop allt? CD som efterfrågas här ser ut som en konventionell motor minus toppen,inga större propellrar etc., SP,moroten,är i praktiken nedväxlad på utgående axel med ca 2:1 ,drar alltså andra sorters proppar men den är inte med i ursprungsfrågan..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Varför röra ihop allt? CD som efterfrågas här ser ut som en konventionell motor minus toppen,inga större propellrar etc., SP,moroten,är i praktiken nedväxlad på utgående axel med ca 2:1 ,drar alltså andra sorters proppar men den är inte med i ursprungsfrågan..
    Nu klarnade det för mig med, hade missat den skillnaden. Tack för info. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •