Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Taranis X9D uppdatera firmware

  1. #1

    Standard Taranis X9D uppdatera firmware

    Köpte en begagnad Taranis X9D för ett tag sedan. Föregående ägare har inte uppdaterat firmware. Nu har jag börjat fördjupa mig i OpenTX och dess möjligheter. Inser att jag behöver uppdatera firmware för att få tillgång till alla möjligheter som erbjuds. Har ni några tips och genvägar hur jag på enklast sätt tar mig från en gammal version till den senaste. Hur ser jag vilken Taranis jag har och vilken firmware som finns på den? Vilka uppenbara misstag kan jag ställa till med? //Pelle

  2. #2

    Standard

    X9D är den äldsta och har silvergrå låda. X9D+ har också silvergrå låda men har ordet "plus" efter TARANIS under displayen. Den nu aktuella X9D+ SE ser likadan ut som de gamla med kan fås i diverse roliga (nåja) färger.
    Versionen av OpenTx visas i displayen: Långt tryck på MENU och fyra korta tryck på PAGE. Programvaran för själva radiomodulen "XJT" kan man inte få fram men det är olika program för EU respektive icke EU. Mottagaren måste ha motsvarande program för att fungera. Proceduren för att komma till senaste OpenTx (v2.2.1) är olika beroende på vilken Taranis det gäller och vilken version som är installerad. Bra (och mindre bra) instruktioner finns på Youtube.
    /Leif

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen finns ju en ordentligt lång tråd här på forumet om Taranis där nog alla tänkbara uppdateringsproblem tas upp. Det var lite småtrickigt att göra uppgraderingen ifrån den OpenTX-version som levererades med den första versionen av Taranis (1.x nånting) och, tror jag det var, till OpenTX 2.0.x men sen har det varit väldigt smärtfritt.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Sen finns ju en ordentligt lång tråd här på forumet om Taranis där nog alla tänkbara uppdateringsproblem tas upp. Det var lite småtrickigt att göra uppgraderingen ifrån den OpenTX-version som levererades med den första versionen av Taranis (1.x nånting) och, tror jag det var, till OpenTX 2.0.x men sen har det varit väldigt smärtfritt.
    Roger
    Jo, det finns mer än 100 inlägg om Taranis. Nu har jag kommit så långt att att "AVRUDE" inte kommer vidare vid flashning saknar USBasp?? Vad är detta - hittar bara bara hårdvara när jag Googlar!?

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vet inte om denna artikel möjligen kan ge nåt tips - https://quadcopter-robotics.blogspot...-firmware.html
    Det är så länge sen jag gjorde det själv att minnet sviker...
    Roger

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vet inte om denna artikel möjligen kan ge nåt tips - https://quadcopter-robotics.blogspot...-firmware.html
    Det är så länge sen jag gjorde det själv att minnet sviker...
    Roger
    Jo, den artikeln hjälpte, men efter jag flashade Firmware 2.1.9 så fick jag blank skärm. När jag slår på radion så prata den snällt men skärmen bara blinkar sen blir det blankt. Någonstans på vägen gick det fel. Nu får det vara nog med OpenTX för i kväll. Få se om jag kommer vidare i morgon - ingen Taranis fan för stunden

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    Jo, den artikeln hjälpte, men efter jag flashade Firmware 2.1.9 så fick jag blank skärm. När jag slår på radion så prata den snällt men skärmen bara blinkar sen blir det blankt. Någonstans på vägen gick det fel. Nu får det vara nog med OpenTX för i kväll. Få se om jag kommer vidare i morgon - ingen Taranis fan för stunden
    Jag hade samma problem. Jag hade valt fel typ av radio, flashade 9D+ i stället för 9D. Byt firmware. I OpenTX 2.2.1 hette rätt firmware "FrSky Taranais X9E {X9D?}" - det var översättningsfel.
    fredrik

  8. #8

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Om du kör fast helt så kan du ladda ner Teamviewer https://www.teamviewer.com/sv/ så kan du få hjälp per fjär uppkoppling, programmet är gratis, skicka ett pm med ditt telefonnummer så kan vi fixa till det

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Om du kör fast helt så kan du ladda ner Teamviewer https://www.teamviewer.com/sv/ så kan du få hjälp per fjär uppkoppling, programmet är gratis, skicka ett pm med ditt telefonnummer så kan vi fixa till det
    Kör på MAC och har Teamviewer installerad. Skickar PM!

  10. #10

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    Kör på MAC och har Teamviewer installerad. Skickar PM!
    Lider av svårartad MAC allergi , men Open TX funkar väl som vanligt på den, så vi kan kolla igenom din inställningar där, ringer dig ikväll

  11. #11

    Standard

    Fortsatt problem med en skärma på Taranisen som flämtar till och sedan är blank. Den lever och kör på med de vanliga röstvarningarna i övrigt död. Nu har jag försökt med att återställa Opentx 1.x använda 2.0 etc. Dumt nog tog jag ingen kopia på firmware etc när jag började mitt äventyr med att uppdatera. Nu har jag ställt till det så jag inte ens får kontakt med sändaren. Får följande meddelande på både Mac OS och Windows "Executable /usr/local/bin/avrdude not found". Finns det något enkelt sätt att tvinga på sändaren en ny uppsättning av Firmware. På gammalt IT-språk göra en ny IPL!??

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du har sabbat installationen på PC o MAC. Du skriver lite slarvigt om var du hittar vilket fel, jag har svårt att tro att du exakt samtidigt fick exakt samma fel på dina bägge datorer. Men ett sätt att lösa dina problem är att installera avrdude manuellt- du får dessutom en mycket nyare avrdude. Sen ska du få OS:et att förstå att den finns, så lägg till avrdude's binära katalog i PATH i ditt OS. Att lägga till en katalog i PATH går till på olika sätt på olika OS, så det får du tar reda på hur du gör. På windows kan du istället kopiera avrdudes katalog till en underkatalog till OpenTX.
    På gammalt it språk SBS.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •