Reklam

Resultat 1 till 6 av 6

mne: Brja med flygplan frn heli, vad tnka p?

Standard Brja med flygplan frn heli, vad tnka p?

Hej!

Flyger lite helikopter (kan flyga enklare inverterat men inget 3D, flyger en Align 450L och bygger p en Vario Benzin Trainer) men har blivit sugen att kpa ett flyg ocks. Har aldrig provat flygplan IRL (bara i sim) s vad ska jag leta efter?

Vill anvnda samma sndare som nu (Futaba T10J)
    Vill helst anvnda nn av fljande batteristorlekar s man kan anvnda till flera modeller:
    6s 1250mAh
    2s 2200mAh
    6s 4500-5000mAh.

Har lite grejer liggandes, vore + om det gr att anvnda (om jag inte kper beg frdigbyggt).
    3x DS450 servo
    1x DS455 servo
    6s 45A ESC
    En 1800kv heli motor, vet inte om den r krd till flygplan?

Vill inte ha nn kinaskit frn hobbyking utan ntt schysst.

Ser framfr mig nn "strre krra" typ 1500mm spnnvid modell typ "Alaska" STOL krra (ltt, hgvingat, store hjul, lngsamtflygande) samt el.

Innan jag slnger ut en kpesannons, vad br jag veta frst, tnker jag galet?

Med vnlig hlsning Christian (Stockholm)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 086
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Allt ifrn Kina r inte "Kinaskit". Kolla p Tundra ifrn Hobbyking (EU). Visserligen fr du lgga en hundring eller lite drygt p en 3S2200-ack men du fr en vldigt anvndbar krra till ett hgst verkomligt pris. Dessutom, nr du blivit lite varm i klderna, s kan du gra vldigt branta och korta inflygningar genom att den har supereffektiva klaffar. Och flottrer medfljer om du fr lust att flyga ifrn vattnet - dock inget jag rekommenderar i brjan av din flygmaskins-karrir.
    Sen finns det andra krror av ungefr samma typ och en favorit fr mig personligen r Parkzone Sport Cub S. Den flyger nnu lite "lttare" jmfrt med Tundran, har klaffar med smre effekt och som standard en lite klen motor-setup. Men det sistnmnda kan enkelt tgrdas genom att byta till ett 30--40A fartreglage och "proppa upp" med en lite strre propp. Den krran kan du flyga med allt mellan 3S1200--3S2200. Jag flyger min med 3S1550.
    Det jag absolut rekommenderar oavsett modell r att du som frsta-krra vljer en bra EPO-krra fr dessa r i allmnhet avsevrt hllbarare n balsa-byggen samt enklare att laga den dag det nd blir en skada.
    Lycka till hlsar
    Roger

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    153
    Jobb
    Marknadskonsult
    Klubb
    MFK Viking

Standard

Din instllning till Hobbyking r frldrad, jag har de senaste 2-3 ren ftt prylar utan ngra som helst problem. Kper numera allt frn HK i EU.

Som McRegor skriver, kolla p en Tundra, finns numera i tv olika storlekar.

//Rickard

Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    307
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    (miljonr i tid ) pensionr
    Klubb
    Kungsngens modellflygklubb

Standard

Kolla ven Minicars.se dom har bra krror frn FMS s gynnar du ven svenska handlare

Standard

Tack fr svar.

Att "Kina" kan tillverka bra grejer vet jag, mycket av knda mrken r ocks tillverkat dr. Men vill inte stdja deras expansion inom billiga konsumentvaror bara.

Ska hlla lite utkik p beg marknaden s fr vi se hur jag gr. Mste ju prova flygplan iallafall ; )

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •