Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Sämre bild vid fuktigt väder än torrt?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Sämre bild vid fuktigt väder än torrt?

    Flög i vintras med 1.3GHz då det var ca -7 grader.
    Och flög exakt samma setup i går då det var +5 grader och ibland varmare.
    Otrolig skillnad på bildkvalitet, det vart snabbt brus, kanske halva räckvidden kändes det nästan som.
    Det var inte dimma eller så, bara halvmulet men åkrarna var det mycket vatten på.
    Gör det så stor skillnad?
    Påverkar annat väder/klimat också?
    Och hur påverkar olika skog samt mark signalen?
    Vet att det vart dålig räckvidd med 2.4GHz på vatten med vågor än spegelblankt vatten när man körde RC-båt.
    Hur är det med olika ytor när man flyger lågt över gräs, åkrar, buskage-områden osv? Är det fukten som påverkar eller "oredan" i vegetationen? 5.8Ghz studsar väl inte så bra jämfört med 1.3?
    Har ni märkt nån skillnad?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    På RC Groups, i Disco-tråden är det rätt vedertaget att den inbyggda kameran tappar skärpan under +10. Kanske gäller fler kameror, de ser ju rätt lika ut allihop.

  3. #3

    Standard

    Vid kallare väder fungerar väl VTXen bättre tack vare den extra kylningen? Jag vet inte men det borde den göra.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Flög i vintras med 1.3GHz då det var ca -7 grader.
    Och flög exakt samma setup i går då det var +5 grader och ibland varmare.
    Otrolig skillnad på bildkvalitet, det vart snabbt brus, kanske halva räckvidden kändes det nästan som.
    Det var inte dimma eller så, bara halvmulet men åkrarna var det mycket vatten på.
    Gör det så stor skillnad?
    Påverkar annat väder/klimat också?
    Och hur påverkar olika skog samt mark signalen?
    Vet att det vart dålig räckvidd med 2.4GHz på vatten med vågor än spegelblankt vatten när man körde RC-båt.
    Hur är det med olika ytor när man flyger lågt över gräs, åkrar, buskage-områden osv? Är det fukten som påverkar eller "oredan" i vegetationen? 5.8Ghz studsar väl inte så bra jämfört med 1.3?
    Har ni märkt nån skillnad?
    Hej

    Eftersom 1.3GHz kräver tillstånd i form av du är licensierad sändaramatör förutsätter jag att du är väl bekant med vågutbrednig för dom olika frekvensbanden.
    I annat fall förslår jag att du antingen bilr sändaramatör och skaffar dig den kunskap som krävs eller lägger utrustning på hyllan.
    /Jonas

    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

  5. #5

    Standard

    Danne, att kameran tappar skärpan av kallgrader var nytt. Kondens? Det kan mycket väl vara så att det påverkar bilden, men i mitt fall var det störningar som brus och sånt så jag såg högst antagligen inte suddigheten ;-) Hur som helst så kände jag av fukt när jag dök ner i snön i vintras och sen blåste bort all snö och såg till att lins mm var torr och fin igen. Men bilden, den var kritvit och jag såg kanske nån procent av hela bilden, såg int ett skvatt. Tittade in i linsen och det var en vit liten fläck inne nånstans i linsen. Säkert fukt antog vi, dvs mellan lins och CCD/CMOS. Men efter 2 dagar på golvvärmen hemma så var fläcken borta. =)

    Sniff, jo, kyla gör att de mår bättre. Jag tänkte om fukten i luften får radiovågorna att studsa/styras bort. Jag har bränt en mottagare av att testa allting inomhus under byggets gång. Sändaren vart brännhet. Sen läste jag att man inte får ha sändaren igång längre tider utan kylning... så den gav bild ca 1 minut efter det sen mer och mer brus sen var det ingen bild kvar alls kort efter.

    Jonas, du har väldigt väldigt rätt. Jag har dock väldigt dålig koll på hur man går tillväga för att bli licensierad användare av 1.3GHz och det som väl är högst antagligen ännu mer aktuellt är hur man får licens/tillstånd att flyga på det mycket vanligare 5.8GHz-bandet med något som sänder med mer än 25mW. Nu är ju inte jag svensk i Sverige, utan svensktalande som alla andra ålänningar här på Åland som hör till Finland som mest pratar finska. Så jag har ingen aning vart jag vänder mig och hur man går tillväga. Det snackas inte så mycket om tillstånd och licenser här på forumet men antar att alla som använder 1.3GHz och kraftigare grejer än 25mW 5.8GHz har papprena på grej och kan dela med sig.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Om du går in på http://www.sral.fi/sv/ så finns den information du behöver för att bli sändaramatör, ta kontakt med någon klubb i din närhet, om jag minns rätt tillhör Åland OH0-distriket.
    /Jonas

    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

  7. #7


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    När det gäller Discon och även Bebop så är det nog temperaturen som flyttar linsen lite. Kondens har ingen funnit spår av.

  8. #8

    Standard

    Jonas, hittade kontaktuppgifter till en åländsk radioamatörklubb tack vare din länk. En får tacka. =) Ska bli intressant se vad de säger om att jag ska använda video och inte sitta och prata i komradio.

    Danne, ah, mina är i plast och det ska väl inte ändra så mycket av temp. Är nog bara billigt skräp jag har. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag tror plast ändrar sig rätt mycket med temperaturen, men om kameran är liten så blir ju förändringen i mm liten.
    Har du inga problem med just det så är det väl bara att arkivera kunskapen till en annan gång.

  10. #10

    Standard

    Upptäckte att min fd lärare i digital- och teleteknik är radioamatör och pysslar med robotsegling, så ett mail gick iväg! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Jag beställde ett teori-paket för Sänadaramatör-utbildning för ett år sedan ungefär. Läser lite då och då och det är bitvis väldigt intressant. Man måste inte bli sändaramatör för att läsa teoripaketen hemma, jag har gjort lika med PPL-flyglicens teori. Sen om man kommer på att man vill använda 1.3GHz eller andra effekter på 5.8GHz så kan man ju göra teoriprovet och kanske få sin licens.

    Dock är det nått jag är lite fundersam över, när man sänder som radioamatör så ska(vad jag kan förstå) alltid ens signatur finnas med i meddelandet. Hur gör man det på 1.3GHz video? Det finns väl inget stöd för det i en vanlig VTX?

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Därför kan vi inte i heller få licens för 1.3 som videolänk, frekvensen är byggd för radio om jag inte minns fel.

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Jag beställde ett teori-paket för Sänadaramatör-utbildning för ett år sedan ungefär. Läser lite då och då och det är bitvis väldigt intressant. Man måste inte bli sändaramatör för att läsa teoripaketen hemma, jag har gjort lika med PPL-flyglicens teori. Sen om man kommer på att man vill använda 1.3GHz eller andra effekter på 5.8GHz så kan man ju göra teoriprovet och kanske få sin licens.

    Dock är det nått jag är lite fundersam över, när man sänder som radioamatör så ska(vad jag kan förstå) alltid ens signatur finnas med i meddelandet. Hur gör man det på 1.3GHz video? Det finns väl inget stöd för det i en vanlig VTX?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13

    Standard

    Jag har gått utbildning och tentat bort hela UL-flygteorin, förutom radio-delen för då ska man ta cert inom 2 år och det var jag inte intresserad av, känner dryga 20 piloter så ska jag upp så löser det sig. :-D Har dålig koll på radiodelen vad gäller amatörradio-delen, var hittar man sån teori? Är det samma i olika nordiska länder?

    Sant så sant. Det är väl bara 2.4 och 5.8GHz som är tillåtet för videoöverföring i våra länder. Men då med såna sändareffekter så 99% av alla grejer som folk använder är olagliga här. Därför skulle det vara fint få lite koll på det lagliga nu med alla regler och sånt som ställer till allt för oss.

    1.3GHz är väl OK för nån sorts radioanvändning och är ändå ovanför "1.2GHz"-bandet som används till en massa annat så det är totalförbjudet att använda vad jag förstått, dessutom vill man inte få sina grejer utstörda. Men det finns många frekvensband runt 1.2 och 1.3GHz. Jag såg tex att det fanns ett drös med olika frekvensband runt 868MHz också, så det gäller veta vad man har för något för att ens begripa vad man ska se på. Det mesta gäller max 10 och 25mW med det mesta vi håller på med.

    Dessutom finns det olika sätt att sända på exakt samma frekvens, så det ena kan vara OK att använda, men det andra kräver licens.

    Och så såg jag att det finns något som kallas short range. Men det kan även användas för long range, eftersom det beror på vad det används till. Flummigt! Hur man än gör så är man olaglig eller så vet man inte vad man håller på med. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Standard

    Detta köpte jag: http://www.ssa.se/hamshop/index.php?...&product_id=71
    Jag har VHF-licens sedan tidigare men amatörradio är mycket mer djupgående.

  15. #15


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Det finns sätt att överföra både styrning och video över 4G-nätet, i princip oändlig räckvidd så länge man har mobiltäckning.
    Följ softice123 på
    https://www.rcgroups.com/forums/show...ead***/page153

    Radiomässigt är det kanske till och med lagligt! Operativt inte så lagligt, kanske.
    Men som sagt, någon övrig trafik under 120 m finns inte i praktiken så varför inte?

  16. #16

    Standard

    Lura inte i mig en massa skoj jag får för mig att vilja testa nu... =)
    Har dålig koll på 4G-nätets frekvenser, jag brukar sätta mobiltelefonen i flygläge när jag är på fältet för det stör ut vissa GPSer, men jag är rätt säker på att det bara är Wifi som stör (osäker på om det är 2.4 eller 5GHz).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •