Reklam

Resultat 1 till 16 av 16

mne: Smre bild vid fuktigt vder n torrt?

Standard Smre bild vid fuktigt vder n torrt?

Flg i vintras med 1.3GHz d det var ca -7 grader.
    Och flg exakt samma setup i gr d det var +5 grader och ibland varmare.
    Otrolig skillnad p bildkvalitet, det vart snabbt brus, kanske halva rckvidden kndes det nstan som.
    Det var inte dimma eller s, bara halvmulet men krarna var det mycket vatten p.
    Gr det s stor skillnad?
    Pverkar annat vder/klimat ocks?
    Och hur pverkar olika skog samt mark signalen?
    Vet att det vart dlig rckvidd med 2.4GHz p vatten med vgor n spegelblankt vatten nr man krde RC-bt.
    Hur r det med olika ytor nr man flyger lgt ver grs, krar, buskage-omrden osv? r det fukten som pverkar eller "oredan" i vegetationen? 5.8Ghz studsar vl inte s bra jmfrt med 1.3?
    Har ni mrkt nn skillnad?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    116
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

P RC Groups, i Disco-trden r det rtt vedertaget att den inbyggda kameran tappar skrpan under +10. Kanske gller fler kameror, de ser ju rtt lika ut allihop.

Standard

Vid kallare vder fungerar vl VTXen bttre tack vare den extra kylningen? Jag vet inte men det borde den gra.

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Flg i vintras med 1.3GHz d det var ca -7 grader.
    Och flg exakt samma setup i gr d det var +5 grader och ibland varmare.
    Otrolig skillnad p bildkvalitet, det vart snabbt brus, kanske halva rckvidden kndes det nstan som.
    Det var inte dimma eller s, bara halvmulet men krarna var det mycket vatten p.
    Gr det s stor skillnad?
    Pverkar annat vder/klimat ocks?
    Och hur pverkar olika skog samt mark signalen?
    Vet att det vart dlig rckvidd med 2.4GHz p vatten med vgor n spegelblankt vatten nr man krde RC-bt.
    Hur r det med olika ytor nr man flyger lgt ver grs, krar, buskage-omrden osv? r det fukten som pverkar eller "oredan" i vegetationen? 5.8Ghz studsar vl inte s bra jmfrt med 1.3?
    Har ni mrkt nn skillnad?
    Hej

Eftersom 1.3GHz krver tillstnd i form av du r licensierad sndaramatr frutstter jag att du r vl bekant med vgutbrednig fr dom olika frekvensbanden.
    I annat fall frslr jag att du antingen bilr sndaramatr och skaffar dig den kunskap som krvs eller lgger utrustning p hyllan.
    /Jonas

Skickat frn min SM-A310F via Tapatalk

Standard

Danne, att kameran tappar skrpan av kallgrader var nytt. Kondens? Det kan mycket vl vara s att det pverkar bilden, men i mitt fall var det strningar som brus och snt s jag sg hgst antagligen inte suddigheten ;-) Hur som helst s knde jag av fukt nr jag dk ner i snn i vintras och sen blste bort all sn och sg till att lins mm var torr och fin igen. Men bilden, den var kritvit och jag sg kanske nn procent av hela bilden, sg int ett skvatt. Tittade in i linsen och det var en vit liten flck inne nnstans i linsen. Skert fukt antog vi, dvs mellan lins och CCD/CMOS. Men efter 2 dagar p golvvrmen hemma s var flcken borta. =)

Sniff, jo, kyla gr att de mr bttre. Jag tnkte om fukten i luften fr radiovgorna att studsa/styras bort. Jag har brnt en mottagare av att testa allting inomhus under byggets gng. Sndaren vart brnnhet. Sen lste jag att man inte fr ha sndaren igng lngre tider utan kylning... s den gav bild ca 1 minut efter det sen mer och mer brus sen var det ingen bild kvar alls kort efter.

Jonas, du har vldigt vldigt rtt. Jag har dock vldigt dlig koll p hur man gr tillvga fr att bli licensierad anvndare av 1.3GHz och det som vl r hgst antagligen nnu mer aktuellt r hur man fr licens/tillstnd att flyga p det mycket vanligare 5.8GHz-bandet med ngot som snder med mer n 25mW. Nu r ju inte jag svensk i Sverige, utan svensktalande som alla andra lnningar hr p land som hr till Finland som mest pratar finska. S jag har ingen aning vart jag vnder mig och hur man gr tillvga. Det snackas inte s mycket om tillstnd och licenser hr p forumet men antar att alla som anvnder 1.3GHz och kraftigare grejer n 25mW 5.8GHz har papprena p grej och kan dela med sig.

Standard

Om du gr in p http://www.sral.fi/sv/ s finns den information du behver fr att bli sndaramatr, ta kontakt med ngon klubb i din nrhet, om jag minns rtt tillhr land OH0-distriket.
    /Jonas

Skickat frn min SM-A310F via Tapatalk

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    116
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Nr det gller Discon och ven Bebop s r det nog temperaturen som flyttar linsen lite. Kondens har ingen funnit spr av.

Standard

Jonas, hittade kontaktuppgifter till en lndsk radioamatrklubb tack vare din lnk. En fr tacka. =) Ska bli intressant se vad de sger om att jag ska anvnda video och inte sitta och prata i komradio.

Danne, ah, mina r i plast och det ska vl inte ndra s mycket av temp. r nog bara billigt skrp jag har. :-D

Standard

Upptckte att min fd lrare i digital- och teleteknik r radioamatr och pysslar med robotsegling, s ett mail gick ivg! =)

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    116
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Jag tror plast ndrar sig rtt mycket med temperaturen, men om kameran r liten s blir ju frndringen i mm liten.
    Har du inga problem med just det s r det vl bara att arkivera kunskapen till en annan gng.

Standard

Jag bestllde ett teori-paket fr Snadaramatr-utbildning fr ett r sedan ungefr. Lser lite d och d och det r bitvis vldigt intressant. Man mste inte bli sndaramatr fr att lsa teoripaketen hemma, jag har gjort lika med PPL-flyglicens teori. Sen om man kommer p att man vill anvnda 1.3GHz eller andra effekter p 5.8GHz s kan man ju gra teoriprovet och kanske f sin licens.

Dock r det ntt jag r lite fundersam ver, nr man snder som radioamatr s ska(vad jag kan frst) alltid ens signatur finnas med i meddelandet. Hur gr man det p 1.3GHz video? Det finns vl inget std fr det i en vanlig VTX?

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 344
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Drfr kan vi inte i heller f licens fr 1.3 som videolnk, frekvensen r byggd fr radio om jag inte minns fel.

Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlgg
    Jag bestllde ett teori-paket fr Snadaramatr-utbildning fr ett r sedan ungefr. Lser lite d och d och det r bitvis vldigt intressant. Man mste inte bli sndaramatr fr att lsa teoripaketen hemma, jag har gjort lika med PPL-flyglicens teori. Sen om man kommer p att man vill anvnda 1.3GHz eller andra effekter p 5.8GHz s kan man ju gra teoriprovet och kanske f sin licens.

Dock r det ntt jag r lite fundersam ver, nr man snder som radioamatr s ska(vad jag kan frst) alltid ens signatur finnas med i meddelandet. Hur gr man det p 1.3GHz video? Det finns vl inget std fr det i en vanlig VTX?
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Standard

Jag har gtt utbildning och tentat bort hela UL-flygteorin, frutom radio-delen fr d ska man ta cert inom 2 r och det var jag inte intresserad av, knner dryga 20 piloter s ska jag upp s lser det sig. :-D Har dlig koll p radiodelen vad gller amatrradio-delen, var hittar man sn teori? r det samma i olika nordiska lnder?

Sant s sant. Det r vl bara 2.4 och 5.8GHz som r tilltet fr videoverfring i vra lnder. Men d med sna sndareffekter s 99% av alla grejer som folk anvnder r olagliga hr. Drfr skulle det vara fint f lite koll p det lagliga nu med alla regler och snt som stller till allt fr oss.

1.3GHz r vl OK fr nn sorts radioanvndning och r nd ovanfr "1.2GHz"-bandet som anvnds till en massa annat s det r totalfrbjudet att anvnda vad jag frsttt, dessutom vill man inte f sina grejer utstrda. Men det finns mnga frekvensband runt 1.2 och 1.3GHz. Jag sg tex att det fanns ett drs med olika frekvensband runt 868MHz ocks, s det gller veta vad man har fr ngot fr att ens begripa vad man ska se p. Det mesta gller max 10 och 25mW med det mesta vi hller p med.

Dessutom finns det olika stt att snda p exakt samma frekvens, s det ena kan vara OK att anvnda, men det andra krver licens.

Och s sg jag att det finns ngot som kallas short range. Men det kan ven anvndas fr long range, eftersom det beror p vad det anvnds till. Flummigt! Hur man n gr s r man olaglig eller s vet man inte vad man hller p med. :-D

Standard

Detta kpte jag: http://www.ssa.se/hamshop/index.php?...&product_id=71
    Jag har VHF-licens sedan tidigare men amatrradio r mycket mer djupgende.

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    116
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Det finns stt att verfra bde styrning och video ver 4G-ntet, i princip ondlig rckvidd s lnge man har mobiltckning.
    Flj softice123 p
    https://www.rcgroups.com/forums/show...ead***/page153

Radiomssigt r det kanske till och med lagligt! Operativt inte s lagligt, kanske.
    Men som sagt, ngon vrig trafik under 120 m finns inte i praktiken s varfr inte?

Standard

Lura inte i mig en massa skoj jag fr fr mig att vilja testa nu... =)
    Har dlig koll p 4G-ntets frekvenser, jag brukar stta mobiltelefonen i flyglge nr jag r p fltet fr det str ut vissa GPSer, men jag r rtt sker p att det bara r Wifi som str (osker p om det r 2.4 eller 5GHz).

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •