Hej,

Har flugit en hel del FPV med vingar under vintern och det blev ju bara mer och mer roligt. =) Tänkte uppgradera.
Har en massa frågor...

1. 5.8GHz Sprironet-antennerna, den benämningen, är det FatShark och ImmersionRC som använder den, eller är det ett annat ord för cloverleaf/skewplanar?

2. Cloverleaf/skewplanar, är det en benämning på samma antenner (hur de är byggda), eller är det så att cloverleaf är tex 3-bladiga för sändaren och skewplanar är 4- eller 5-bladiga för mottagaren? Eller tvärtom?

3. Jag testade 1.3 GHz "pinnantenn" på flyget och stor cloverleaf/skewplanar på mottagaren, det blev mindre än halva räckvidden och totalt sett mycket sämre bild. Olika typer av antenner (vertikal vs cirkulär) så det är förståeligt. -3dB = halvering osv. Det kan jag förstå. Och jag har sett folk använda cloverleaf/skewplanar på sändaren och sen såna där platta patchantenner på marken. Hur är dom uppbyggda och hur funkar det? Är ju olika antenner. Helical kan jag förstå, för de är en spiral (RH/LH) riktad mot sändaren. Pagoda är ocskså lite udda i mina ögon, en platt antenn.

4. Diversity-mottagare, vad ska man skaffa?

5. Om jag vill uppgradera antennerna på mina ImmersionRC- och FatShark-sändare samt -mottagare, vad är då nästa steg? Pagoda Omni på bägge?