Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 71

Ämne: Namnlapp, att märka sina modeller

  1. #1


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Namnlapp, att märka sina modeller

    Nu när vi skall märka modellerna med namn och phonenumber så
    googlade jag lite på nätet efter namnlappar eftersom jag ville ha
    färdiga namnlappar att fästa på modeller (och annat).
    Finns många tillverkare men jag orkade inte "klicka" på alla svar
    så jag valde att beställa här: www.namnmarkning.se
    Biligast är väl att själv skapa och skriva ut på lasern.
    Fler tips, hur har ni gjort?

  2. #2

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Jag har inte kommit så långt i mitt planerande för utomhus säsongen. Ditt alternativ här såg inte så tokigt ut. Måste börja kolla på detta nu.

    Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Varken klistermärken eller påstrykningsmärken kan väl anses vara eldfasta, vilket ju sannolikt krävs i likhet med i Tyskland, så "namnmärkning.se" tyckas inte ha något som är lämpligt för oss modellflygare.
    Vill man gå utomlands så lär Zimmermann ( de som gör ljuddämpare) ha rätt typer av namnskyltar.

    Hej
    PF

  4. #4

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    De nya reglerna sager inte ett ord om eldfast märkning
    16 §
    Obemannade luftfartyg som tillhör kategori 1 ska vara märkta med operatörens namn och telefonnummer. Obemannade luftfartyg som tillhör kategori 2, 3 och 5 ska vara märkta med operatörens namn och telefon-nummer, samt med det tillståndsnummer som tilldelats av Transportstyrelsen. För kategori 4 gäller att det obemannade luftfartygets registreringsbeteckning ska anges på det obemannade luftfartyget samt i kontrollstationen.

  5. #5


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Ingenstans står något om brandhärdighet i TS föreskrifter. De får vara glada om vi sätter dit något alls.

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag hade en kartong etiketter liggande så det blev en mall från nätet så var det klart.
    Laser ger ju en viss beständighet men men bör nog limma extra med CA eller något om man ska fästa på skummodeller.
    Bäst är förstås under en huv så att den sitter skyddad.

    Med laser kan man ju lägga till någon liten klubblogga eller minibild om man vill det.
    Jag har skrivit ut till ett par i klubben som haft olika bilder men för övrigt ungefär samma stuk.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180412_174158.jpg 
Visningar:	224 
Storlek:	52,2 KB 
Id:	65703
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En flygarkompis tänker märka sina modeller med QR-koder och det kan ju vara lite käckt - och dom är ju lätta att läsa av med mobilen. Bara att skriva ut på ett etikettark precis som Patrik gjort men avsevärt mindre rent fysiskt.
    Roger

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    En flygarkompis tänker märka sina modeller med QR-koder och det kan ju vara lite käckt - och dom är ju lätta att läsa av med mobilen. Bara att skriva ut på ett etikettark precis som Patrik gjort men avsevärt mindre rent fysiskt.
    Roger
    Tror nog inte de menar att namnet skall vara kodat, annars kan man välja kinesiska för det är också käckt och ligger dessutom i tiden.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Frågan är vem/vilka som kommer åka runt till alla modellflygare i landet, och kolla efter så att namn och nummer finns på kärrorna? ;-) Skämt osidå, har skrivit ut på vanlig papp och kommer klistra fast i mina kärror. Får väl bli att "lacka" dem med CA så dem tål lite omild behandling. Lika bra att följa reglerna när kommer, dessutom kanske det blir lättare att få tillbaka en ev bortflugen kärra?.

  10. #10

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Jag kör med Dymoremsa.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kenneth - det är ju ens egna namn och telefonnummer som står om än i annan form och enkelt läsbart via app i telefonen. Blir en lite mindre och diskretare "lapp". Men man gör ju som man vill. Bara en idé jag hörde på fältet.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Vanlig målartejp med namn och mobilnummer har räckt bra hittills. Dymon glömmer jag alltid använda. Har haft målartejpslapparna några år och de börjar visserligen gulna och se slitna ut, så bäst är dom inte.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tuschpenna inne i kroppen på min seglare, fortfarande fullt synlig efter 10 år. Där står namn, telefonnummer, byggår, vikt och storlek på modellen.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    De nya reglerna sager inte ett ord om eldfast märkning
    16 §
    Obemannade luftfartyg som tillhör kategori 1 ska vara märkta med operatörens namn och telefonnummer. Obemannade luftfartyg som tillhör kategori 2, 3 och 5 ska vara märkta med operatörens namn och telefon-nummer, samt med det tillståndsnummer som tilldelats av Transportstyrelsen. För kategori 4 gäller att det obemannade luftfartygets registreringsbeteckning ska anges på det obemannade luftfartyget samt i kontrollstationen.
    Hej,
    Inte för att det är nåt större problem det här med märkning men det kan ändå vara bra att veta vad RCFF resp. SMFF säger i sina säkerhetsregler om märkningen. Vissa av oss är ju med i både RCFF och SMFF och kommer att flyga på vissa fält där SMFFs säkerhetsregler gäller om märkningen som framgår nedan.

    RCFF:
    - Modellen ska vara försedd med märkning som visar ägarens/pilotens namn och telefonnummer.
    Källa: Svenska RC-flygförbundet (RCFF) - Säkerhetsregler för modellflygning utomhus
    fastställda av RCFF:s styrelse 2018-03-15 att gälla fr.o.m. 2018-07-01



    SMFF:
    "Följande säkerhetsregler måste införas i klubbens för att kunna få godkännande. De kan komma att ändras/kompletteras längre fram.
    ...
    • Modell skall vara märkt med pilotens namn och telefonnummer, väl synligt utan att demontera modellen."
    Källa: Ansökan flygfält 1.01 LE.pdf (dokumentet för gruppansökan om tillstånd hos TS)

    Kan vara bra att veta om den där formuleringen "att inte demontera modellen" om man flyger på ett fält där SMFF's säkerhetsregler gäller.

    Frågan är då när en modell anses demonterad eller inte demonterad. Själv har jag många modeller med öppningsbar kabinhuv, som öppnas på några sekunder (ofta genom en enkel fjäderbelastad pinne som bara dras tillbaka och vips är huven löstagbar, och jag kommer då åt huvuddelen av insidan i modellen). Jag tänker nog sätta adressetiketten på insidan modellen på något synligt ställe när jag öppnat huven. Själv tolkar jag inte ordet demontera så att öppning av en kabinhuv innebör demontering, men jag kan ha fel. Personligen tolkar jag demontera mer som t ex ta av vingen eller något liknande.

    Skall man märka en modell så den kan identifieras, och man skall finna märkningen även efter en krasch, i värsta fall lodrätt ner i backen, så kanske det är fenan som överlever i de flesta fall och då borde nog det bästa vara att märka modellen på utsidan på fenan tänker jag. Inte för att det är nåt krav men jag tänker bara på var en adresslapp har störst chans att överleva. Och som det nämnts redan så finns ju inget krav från TS på att märkningen skall tåla brand så slår modellen i backen och brinner upp kan den troligen inte identifieras med hjälp av märkningen.
    Många har ju fina skalamodeller som ägaren säkert inte vill sätta namn+telefonmärkning väl synlig på utsidan modellen.

    Å andra sidan är ju syftet med märkningen att piloten/ägaren skall kunna identifieras och kunna ställas till svars för ev. överträdelser av bestämmelserna från TS eller annars om nåt brott skulle kunna ha begåtts. Att man t ex störtar med en modell så den brinner upp är ju i sig inget som behöver betyda att man brutit mot någon bestämmelse, men om modellen brinner upp så kan det ju bli så att det inte går att spåra piloten/ägaren via märkningen av modellen om det bara blir kvar en askhög.

    /Bo

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En liten diskret QR-kod-lapp på fenan så är det klart...
    Sen kommer den intressanta frågan - vad syftar detta egentligen till och vem skall kontrollera ?
    Och vad blir straffet om lappen saknas ? Nåja, inget stort problem men ibland undrar man trots allt hur ,man tänkt. De som har anledning att ha anonyma farkoster lär fortsätta med detta.
    Roger

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Finns väl ingen egentlig anledning att krångla till det. Intentionen är tydlig oavsett formulering. Det ska finnas en märkning som visar ägarens namn och telefonnummer som gör det möjligt att identifiera ägaren till en modell. För att ingen "demontering" ska behövas för att hitta märkningen bör märkningen anbringas på utsidan av modellen. Exempelvis kan på ett flygplan märkningen fästas på bakkroppen under stabben. Enkelt synlig om man undersöker modellen, men knappast iögonfallande på ett sätt som stör ens på en skalamodell.

    /Michael

  17. #17

    Standard

    Vi märkte modellerna när jag höll på för trettio år sedan, i en förhoppning att få tillbaka en bortflugen modell. Så det är ju inget nytt att märka dom egentligen....
    Utan att demontera känns väl så där, bakom en lucka/huv eller att man får montera av vingen vore ju lämpligt, märkningen blir enklare att få att hålla. Men här borde vi avvakta tills RCFF och SMFF har ensat säkerhetsreglerna, ett arbete som jag förstår pågår.

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Exempelvis kan på ett flygplan märkningen fästas på bakkroppen under stabben. Enkelt synlig om man undersöker modellen, men knappast iögonfallande på ett sätt som stör ens på en skalamodell.
    /Michael
    Bra tips, så får det bli på mina modeller i fortsättningen.

    /Bo

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har i o f s inget problem med att märka mina kärror men det skulle ju i så fall bara vara för möjligheten att få tillbaka en kärra som rymt - vilket hittills under snart 50 års RC-flygande aldrig hänt. Men givetvis kommer jag att märka kärrorna men frågan är varför myndigheterna nu kräver detta av oss organiserade flygare på TS-godkända fält ? För de som ställt till det med restriktionerna som följd även för oss lär även fortsättningsvis strunta i att märka sina farkoster om dom flyger på mindre lämpliga ställen. Så effekten för våra myndigheter lär bli noll.
    Roger

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har i o f s inget problem med att märka mina kärror men det skulle ju i så fall bara vara för möjligheten att få tillbaka en kärra som rymt - vilket hittills under snart 50 års RC-flygande aldrig hänt. Men givetvis kommer jag att märka kärrorna men frågan är varför myndigheterna nu kräver detta av oss organiserade flygare på TS-godkända fält ? För de som ställt till det med restriktionerna som följd även för oss lär även fortsättningsvis strunta i att märka sina farkoster om dom flyger på mindre lämpliga ställen. Så effekten för våra myndigheter lär bli noll.
    Roger
    Tanken är nog god från myndighetens sida med märkning av modellerna med namn+telefonnr men man kan ändå undra lite över dess praktiska betydelse för myndigheterna. De som ej har förstånd att flyga på ett vettigt sätt eller på ett ställe som är säkert ur flygsäkerhetssynpunkt kanske ändå inte vet om eller bryr sig om märkningen av modellen. Men man skall aldrig underskatt risken att en modell kan "slita sig" så att säga och flyga iväg och slå ner på något olämpligt ställe eller hamna på
    någon levande varelse och därmed följande utredning. Är modellen märkt kan man ju spåra ägaren åtminstone, men det kan ju bli svårt att bevisa vem som flög modellen (strikt ansvar som hundägare har för sin hund har vi ju inte för våra modeller). Jag har personligen inget emot att märka min modell, skulle jag orsaka en olycka t ex genom bortfluget plan tänker jag förstås stå för detta och inte försöka hävda att jag inte flög planet (om jag flög det). Själv har jag under alla år (började radioflyga 1973/74) haft två plan som slutat lyda min sändare, planen gick i båda fallen ner i träd inom synhåll och blev skrot. Även om jag litar fullt på min radio och övrig utrustning jag har idag så vet man ju ändå vad mycket som potentiellt det finns i hela kedjan så att säga som skulle kunna strula. Elektronik kan ju kasta in handduken lite när som helst ibland.
    Märkningen är nog bra i sig men det blir väl som vanligt mest de skötsamma i klubbarna och annars organiserade såsom RCFF medlemmar och liknande som håller sig informerade vad som gäller för flygning numera som kommer att klistra dit en lapp med namn+tel är jag rädd för, men jag hoppas jag har fel och att så många som möjligt som skall märka modellen gör det.
    Så, då har har jag märkt en av mina modeller under stabben med Dymo transparent 12 mm märktejp. 5 min jobb.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TS-markning.jpg 
Visningar:	252 
Storlek:	50,0 KB 
Id:	65710  
    Senast redigerat av bem den 2018-04-13 klockan 14:24.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •