Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 71

Ämne: Namnlapp, att märka sina modeller

  1. #41


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Vem vill EGENTLIGEN lämna ut sitt telefonnummer till allmän beskådan??
    I alla fall JAG ger det bara till min närmaste bekantskapskrets.
    QR-kod är lösningen... Då måste dom vara väldigt nära för att kunna scanna den.
    Roger

  2. #42

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Förr när man tävlade i populärskala skulle man ha SE-numret också på maskinen och då hade jag även namn och telefonnummer i kroppen på maskinen, för 27-bandet och senare 35-bandet var ju sisådär i säkerhet. I dagsläget är det nog bara pylonflygarna som har swe-numret på maskinen, brukar vara högra vingen. Hade vi alla ett SWE-nummer oavsett tillhörighet och kontrollmyndigheten eller liknande hade ett register så behövde vi inte skylta med namn, telefonnummer, adress. Detta var bara en tanke, eller ska maskinerna vara utrustad med en GPS-puck som visar det mesta i fart, höjd, position för kontrollmyndigheten så om vi inte sköter oss kan dom höra av sig på ett eller annat sätt! Så blir det nog i framtiden tror jag och har man då tex råkat överskrida maxhöjden så direkt går larmet och maskinen skjuts ner av nån Bautasändare som skickar ut störningsfrekvens och maskinen ramlar och brinner upp, eller så kommer nån antidrönare och tar sikte på maskinen och kör över den tills den är obrukbar.
    /Matti

  3. #43

    Standard

    Folk gillar ju att skapa olika e-postadresser till allt idag så en kryptisk icke avslöjande e-postadress skulle väl räcka, se till att kolla den mailen sen bara.

    Sätt lappen/infot där den syns, man ska inte räkna med att den som hittar skrotet trynar överallt.

    RC-flyg smiter sällan iväg, det har hänt två ggr bland flygarna här lokalt sedan 2007 när vi började. Ett depronflyg försvann över skogen (blåste för mycket) och hittades aldrig. En metanol-Bobcat stack iväg spikrakt när den tappade kontakten och kraschade över 1 km bort nånstans. Den hittades.

    Men idag med alla GPS-styrda grejer med RTL-problem samt slarv från flygaren och failsafe-okunskap och allt... så är risken enormt mycket större.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #44

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Ytterligare en pålaga från någon som måste ha järnkoll på Kreti & Pleti!
    Ytterligare ett "Storebror ser dig"-förslag.
    Lite kommunism/diktatur, anser jag.......

    Snart måste man väl ha certifikat för att visa att man kan spola på toaletten också.....
    Men Thomas, du är ju med på Facebook. Där om något är man väl offentlig!! Kay krut

  5. #45

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ja, det är väl snart dags att gå ur....
    Retroholic!

  6. #46


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Cool

    Själv funderar jag på att ta bort registreringsskyltarna på bilen och gå ur bilregistret,
    Via några få knapptryckningar på länkar i "nätet", https://biluppgifter.se, www.merinfo.se, etc,
    så har man tillgång till alltför mycket information om mig.

  7. #47

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Kan vi inte alla märka modellerna med detta nummer 0771-503 503 (tranportstyrelsen)

  8. #48

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja och tänk på alla de som vägrar hämta ut sina paket från Hobby King m fl, de lär bli reggade med en röd stjärna i HKs adressbok. Inga fler paket till dessa adressater. Tänk vad tekniken går framåt!
    Kay krut

  9. #49

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Ja, det är väl snart dags att gå ur....
    Det är nog inte så illa om man enbart använder Facebook till intressegrupper och aldrig lägger något i sin egna profil.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #50


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Ja och tänk på alla de som vägrar hämta ut sina paket från Hobby King m fl, de lär bli reggade med en röd stjärna i HKs adressbok. Inga fler paket till dessa adressater. Tänk vad tekniken går framåt!
    Kay krut
    Tvärtom - dom har betalat för varan och frakten men HK får tillbaka den och kan sälja den igen...
    Roger

  11. #51

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tvärtom - dom har betalat för varan och frakten men HK får tillbaka den och kan sälja den igen...
    Roger
    Men frågan är om de lärt sig packa grejerna så de kommer hela tillbaks. ;-) (nå, de packar bättre nu än förr så de har väl märkt att det lönar sig att packa så returpaketen kan återanvändas, hehe).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #52


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ålänning - fick 4 lätta proppar och 4 små 8 g servon i veckan ifrån HK (EU visserligen) i en stor och stadig kartong och full med såna där upp-blåsta små plastpåsar som skydd. Så nog var det paketet väl packat - för typ 2.80 Euro i frakt eller nåt sånt...
    Roger

  13. #53

    Standard

    Jag håller helt klart på Thomas....!
    Konungariket Sverige är ett fantastiskt land..., det som inte är förbjudet är obligatoriskt!!!
    Sist jag kollade så heter statlig tjänsteman på världens mest talade språk "civil servant" och det betyder ordagrant tjänare/betjänt.
    Innebörden av det har man såklart inte en susning om i de där offentliga kretsarna. Finns många oduglingar där som inte överlevt en arbetsvecka i den privata sektorn!
    Varje krona av deras lön kommer från skattebetalarna medans det för de allra flesta är så att varje krona av ens lön kommer från kunden.

    Lever lyckligt efter devisen "ingenting är fult förrän det upptäcks" och är ständig medlem i VVFB!!

    Vi ses kanske på hangkanten snart Thomas! Tror det blir Barsebäck för mig på lördag.....

  14. #54
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Finns det någon som vet var man kan handla såna där bokstäver och siffror som man liksom skrapar på plats?
    Det brukar vara ett transparent ark fyllt med oftast svarta tecken.
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  15. #55
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    de fleste kontorvarehus har disse. Men jeg bruger en lap som er skrevet ut på computeren og så en pakketaip over. Billig og bra

  16. #56

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    I stället för adress o tel eller liknande "RCFF.se - Regnr XXXX" (vi har tydligen alla ett eget nr). De ev. 2-3 fall om året som kommer till Transportstyrelsen eller länsman, om det är ens så många, kan dessa checka med RCFF..... Styrelsen behöver inget register (= 0 kr) och RCFF kan ge dem telefonnumret till individen men ingen utanför kan identifiera vem som har numret (antar jag).

  17. #57

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av EPG Visa inlägg
    Finns det någon som vet var man kan handla såna där bokstäver och siffror som man liksom skrapar på plats?
    Det brukar vara ett transparent ark fyllt med oftast svarta tecken.
    Det du far efter, kallades förr "gnuggisar", för att man gnuggade dem på plats med ett lämpligt slätt och runt föremål, gärna någon sorts plast. Icke metall, i synnerhet icke Aluminium. Det fans ark med alla bokstäver i upprepning, AAAA, BBBB, aaaa, bbbb, osv. eller lustiga figurer av olika sorter och slag. I Corn-Flakes-paketen låg det alltid gnuggisar, och så har man också plomber i lilla tanden, den saken kunde man vara utan... Djävla gnuggisar...

    Det fanns också gnuggisar för kretskortstillverkning innan datorerna och laserskrivarna gjorde sitt intåg.

    Jag tror de faktiskt binder långt bättre till substratet än vattendekaler, som använder gelatin som lim. Jättestora vattendekaler riskerar lossna, såvida man inte tillgriper specialmetoder. Även om man skyddslackar över. Det måste till en lack som penetrerar och binder, ligger över och skyddar på samma gång.

    Om de finns att få tag på nuförtiden, det vet jag inte. Jag trodde de var helt bortglömda.

    Lämplig skyddslack bör användas över, även om de sitter betydligt bättre än vattendekaler.
    Senast redigerat av BJS den 2018-10-02 klockan 07:05.

  18. #58


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    436
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Gnuggisbokstäver hade märkesnamnet Letra-Set om jag inte missminner mig. Kanske finns kvar?

  19. #59

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    På det finaste flygplanet har jag gjort mig omaket att skriva på insidan av kroppen "2003 Bo Strömberg" haha.

  20. #60


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    "Modellen ska vara försedd med märkning som i klartext visar ägarens namn och
    telefonnummer och som är väl synlig utan att någon del av modellen demonteras eller
    öppnas"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •