I februari beställde jag lite dockkläder från Wish.
Jag leker INTE med dockor, skulle bara ha till en pilotfigur i skala 1/3.
Nåväl, två av de tre beställda paketen kom fram, det tredje hade jag helt glömt bort.
Plötsligt kom en avi från PostMord att jag skulle betala 277,28 svenska kronor i moms och hanteringsavgift!
Nu hade jag beställt lite andra prylar också, jag trodde det var DET som jag betalade för.
Dessutom hade Posten angivit ett eget kolli-ID, och detta var inte spårbart.

Igår kom ett litet paket med dockkläder, där avsändaren hade angett 99USD som värde! Det var detta paket som Posten hade momsat.

När jag kikade närmare på tulldeklarationen på paketet, så såg jag att det var en liten punkt framför 99, alltså värde 0.99 USD! Många länder skriver ju inte ut nollan när det är under ett, bara punkten.
Dessutom stod det Estonia som avsändarland, och dom är ju med i EU.
Alltså TVÅ fel från Posten, dels fel moms och dels fel avsändarland.

Efter att ha suttit i telefonkö ca en timme hos Posten, så reddes allting ut till slut, Posten ska betala tillbaka momsen och hanteringsavgiften.
Alltså, med lite småländsk tjurighet går det att få rätt mot draken.

Tillägas ska att leveransen säkert skedde från Kina, men gått omvägen via Estland, det är vad jag tror i alla fall. Men eftersom det stod Estonia som avsändarland på adresslappen så är det DET som gäller!

Jag lusläste WISH's hemsida så gott jag kunde, och hittade inte någonstans att prylarna skickas från Kina.
Huvudkontoret ligger i San Francisco i USA, och reklamationsavdelningen i Holland.....