Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hej Bokis

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Hej Bokis

    Jag heter Bo.

    Mina föräldrar hyrde förr huset norr [edit: väster] om Lussinge gård i många år, nära där du bor. Lilla Lussinge [edit: nej, det tillhörde Lussinge gård, Lilla lussinge låg ännu längre väster ut och var rivet då]. Vänster upp i backen på vägen mellan Brottby och Wada. Det är lite lustigt med tillfälligheter. Jag flög där första gången 1974 eller 1975 med en fult byggd Taxi som jag fick kasta upp i brist på startbana. Radion hette Hinode och hade tre kanaler. Motorn var en OS .35 med stålcylinder, ingen ljuddämpare, dock har jag någorlunda normal hörsel fortfarande.

    Den motorn lärde mig att propellern är starkare än pekfingret men att jag inte blöder så länge.

    Jag köpte den motorn för kanske 60 kronor av en mycket trevlig herre i Vallentuna MFK, han flög bland annat en Spitfire med en Micronic radio, som tyvärr glitchade för mycket för flygplanets hälsa. Han hade också en Piper Cub med en så vitt jag vet, en annan radio.

    Han som ägde gården eller arrenderade hette Bengt Wester [Edit: förr ägde släkten allt, nu arrendator till staten]. Jag fick fråga nådigt i förväg om jag fick gå i åkern för att hämta flygplanet och han sa ja, men trampa inte ned säden, gå mellan raderna och det gjorde jag. En mycket bra och vänlig man på alla sätt. Hans fru hette Ulla och hon var på samma sätt väldigt trevlig. Vi hyrde det som var hans pappas [edit:farfars?] hus innan. Jag vet nu inte så mycket mer om familjen Wester utom att min bror säger att dottern som hette Mona fortfarande finns någonstans.
    Hans son förolyckades tragiskt på 70-talet.

    Hans grannbonde kallades "Gotte", förmodligen hette han Gottfrid, Kanske var det Gotte som ägde din gård förr, eller så var det något längre norr eller nordväst ut han bodde på sin gård. Det fanns synnerligen extremt mycket flodkräftor i ån förr, men nu är de väl utdöda sedan 40 år. Jag och min bror var med när de håvade upp hinkvis, fyra eller fler trekvartsfulla tiolitershinkar på ett fiske. Hur många burar, det kommer jag inte ihåg, jag var bara ett barn men troligtvis inte fler än 20.

    En dag skulle Gotte hjälpa Bengt med att lasta koskit på en vagn. Jag tror att Gotte kanske kanske köpte det av Bengt. Nu blev det något fel på mekanismen, så att skopan fläppade till, så att Gotte fick en stor klick koskit rakt över munnen. Att Gotte var ganska korpulent, gjorde inte saken mindre rolig att se. Jag och min bror skrattade som fan, men vi försökte dölja det lite, för Gotte var lite purken mot oss jämt av någon anledning. Kanske visste han att vi var busungar på den tiden. Bengt hade kanske lättare med den saken, för han tålde våra bus utan mycket knot till våra föräldrar.
    Jag tror Bengt gillade att ha lite busungar omkring sig på gården. Vi var ganska ohängda, men gjorde aldrig härverk. Det var någon spräckt tegelpanna eller ett kulhål i fönstret på ett traktorskjul i stort sett. Sade han till oss på skarpen, så skärpte vi till oss och gjorde som han sade alltid. Självklart var min storebror den drivande i dumheterna nästan alltid.

    En annan dag blev Gottes kor/stutar/tjurkalvar eller vad det var, väldigt kåta, eller annars väldigt intresserade av att gå in till Bengts djur, det var ett ståhej när de skulle få ordning på den saken. När viljan är stark, räcker inte alltid vanliga taggstrådsstängsel.

    Tänk om tiden varit samsad på ett annat sätt, jag skulle ha cyklat till din gård varje dag för att se om du skulle ta ut ett flygplan och flyga.

    Bara ett halvår eller något mer, efter att jag flyttat från Vallentunatrakten, flyttade Bosse Gårdstad till Vallentuna. Jag såg honom den sista gången jag flög där nu som gäst, kanske 1976. Jag tror han uppträdde i overall och polisonger redan då

    Mvh, Bo
    Senast redigerat av BJS den 2018-04-21 klockan 10:39.

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Härlig story Bo,min polare Warben här på forumet håller till där,vi har ju ca 20 min från varandra idag..Om du nånsin letar dig iväg så du hamnar härute igen så är dörren öppen!
    Senast redigerat av bokis den 2018-04-21 klockan 16:13.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Härlig story Bo,min polare Warben här på forumet håller till där,vi har ju ca 20 min från varandra idag..Om du nånsin letar dig iväg så du hamnar härute igen så är dörren öppen!
    När jag reser, tar jag den nybyggda (nåja, 2003, från en byggsats 1975) Taxin med mig. Inga stora åthävor. Över 20 timmar på land och vatten dock Snäpp på fingret så att det blöder, nåja, jag har lämnat den tidenHandske eller fegpinne. Jag älskar den över alla de andra, helikoptrar och konstflygningsplan.

    De största, eller enda skadorna är av fåglar (papegojor) som bitit på höjdrodren och sidrodret, så att mycket arbete krävs att återställa. Nästan klart.

    Startmotor, den använder jag på större motorer.

    Bo
    Senast redigerat av BJS den 2018-04-24 klockan 03:51.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Stefan hette han, den där gode mannen från VMFK, som jag köpte motorn av. Krachade sin jättefina Spitfire på grund av dålig radio, eller störningar.

    PS
    Jag var med när de byggde sädestorken på Lussinge gård.
    Lekte med en Baby-Bee på en planka till männens stora nöje när de jobbade med den
    DS
    Senast redigerat av BJS den 2018-04-24 klockan 05:58.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Har en annan anekdot om Bengt Wester på Lussinge, berättad av honom för mig personligen.

    En kväll när det snöade som fan, kom en Stockholmare eller någon annan upp på gården och sa att han kört fast med bilen nere på landsvägen. Bengt som var en hjälpsam man skulle nu gå ned med hästen och dra fram bilen i snön, föraren vet jag inget om, var han blev av. Varför han inte tog traktorn, det vet jag inte, men om det är kallt kan det vara svårt att starta en traktor utan förberedelser. Förr var det så. När Bengt skulle spänna för eller grimma hästen ville den inte det minsta alls gå ut i snöfallet eller kylan, den tryckte upp Bengt mot spiltväggen och höll fast honom med kroppen, tills den där mannen var borta.

    Den hästen var inte min favorithäst
    Senast redigerat av BJS den 2018-04-24 klockan 08:45.

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om du vet något mer om Bengt Wester, eller hans släkt, jag är idel öra. Min far som var känd expert på knark och droger ligger död.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Håller han till på Lussinge gård ?

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Lite fel ända på Vallentuna för mig,vet inte?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Vi ses måhända, och det skall bli nöjsamt för oss båda Navigering är en av mina stoltheter

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •