Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Bränsle

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Bränsle

    Hej,

    Jag har haft en längre paus i modellflyget. Förr blandade jag bränsle själv, 18 vol% Fuchs Aerosynth olja + 5..10% nitrometan, resten metanol. Senare köpte jag lite olika färdigblandningar som var betydligt sämre innan uppehållet. Färdigblandningarna var svåra på att förstöra lacken av någon anledning. Det enda som håller för allt är 2k polyurethan eller epoxy.

    Hur gör jag nu när jag inte är betrodd att köpa nitrometan längre ? När jag var barn tog far hem en rätt stor flaska nitroetan åt mig från sitt arbete. Dåligt för modellmotorer kan jag misstänka, men motorn startade bra i alla fall, jag var väl inte så kräsen med linkontroll och fullgas. Luktade lite annorlunda. En strikt kontrollerad substans även före nuvarande regler av vissa drogrelaterade skäl som jag inte närmare känner till

    Tips på färdigblandningar som är bra för både fyrtaktare och tvåtaktare ?

    I min stad kan jag bara bränsle för modellbilar, som jag inte tycker passar mina motorer alls, oljan är fel och så är det för mycket nitrometan. 5..10% är rätt och oljan måste vara bra med korrosionsskydd.
    Senast redigerat av BJS den 2018-04-24 klockan 04:55.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •