Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Bränsle

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Bränsle

    Hej,

    Jag har haft en längre paus i modellflyget. Förr blandade jag bränsle själv, 18 vol% Fuchs Aerosynth olja + 5..10% nitrometan, resten metanol. Senare köpte jag lite olika färdigblandningar som var betydligt sämre innan uppehållet. Färdigblandningarna var svåra på att förstöra lacken av någon anledning. Det enda som håller för allt är 2k polyurethan eller epoxy.

    Hur gör jag nu när jag inte är betrodd att köpa nitrometan längre ? När jag var barn tog far hem en rätt stor flaska nitroetan åt mig från sitt arbete. Dåligt för modellmotorer kan jag misstänka, men motorn startade bra i alla fall, jag var väl inte så kräsen med linkontroll och fullgas. Luktade lite annorlunda. En strikt kontrollerad substans även före nuvarande regler av vissa drogrelaterade skäl som jag inte närmare känner till

    Tips på färdigblandningar som är bra för både fyrtaktare och tvåtaktare ?

    I min stad kan jag bara bränsle för modellbilar, som jag inte tycker passar mina motorer alls, oljan är fel och så är det för mycket nitrometan. 5..10% är rätt och oljan måste vara bra med korrosionsskydd.
    Senast redigerat av BJS den 2018-04-24 klockan 05:55.

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu vet vi ju inte var du bor, men "RAPICON" är ett välkänt märke som finns i olika blandningar.
    Det har funkat för mig.
    Retroholic!

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är nog inte helt ovanligt att klubbar har så att de kan blanda bränsle till sina medlemmar.
    Kolla runt lite i närheten där du bor eller har vägarna förbi.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag bor i Linköping. Har provat RAPICON AIR-5, motorerna går bra eller ganska bra. Dock tveksamt rostskydd. Det åkte jag förr till Tranås för att kunna köpa. Väl långt. Fräter bort färgen på glasfiberkåpan också. Det beror inte på nitrometaninnehållet eller metanolen, det är oljan eller förbränningsresterna som är boven, som jag tror.

    Det är inte så enkelt som att köpa färdigblandat bränsle hit eller dit. Är det annorlunda så måste man ha annorlunda glödstift och annorlunda förgasarinställning.

    Jag köpte förr något färdigblandat bränsle som var bra. Har glömt namnet. Tror det kan ha varit Kyosho som sålde det i Hackefors.

    Vad heter ett lite kallare eller lite varmare OS typ "F" ? Eller ett lite kallare eller varmare A3 eller No_8 ? Ingen vet.

    Att få motorstopp på tomgång är värdelöst om man måste gå ett varv till.
    Senast redigerat av BJS den 2018-04-24 klockan 07:36.

  5. #5

    Standard

    Rapicon har ett av dom sämsta bränslena på marknaden, flygmotorer kräver dock oftast inte så mycket så det kanske fungerar där.

    Men det finns ju många fler tillverkare, problemet kan väl bli att få hobbyaffärerna att köpa in det man vill ha.
    Masens har skickat tidigare (dock dyrt), väljer man ett av deras bränslen med ricinolja i borde det minska problem med rost.
    Bilbränslen kan ju fungera bra som bas, tillsätt metanol och önskad olja för att få det som du vill ha det bara.

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Får man motorstopp så är det inte så enkelt att gå om ett varv :-)

    Det finns en del referenser på nätet så klart - http://www.scootworks.com/rdrcdave/gloplugs.html

    Många "fuskar" med ombordglöd som kan ställas in så att den går in och stöttar under en viss procent på trottelkanalen.
    Den stora fördelen är att planet alltid har glöd så att man inte kan glömma det hemma. Nackdelen är att man kanske behöver lite större batteri i planet om man vill flyga länge utan att ladda. En annan fördel är förstås att man inte riskerar att få något i propellern som när man fifflar med glödklämman.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    En i dag väldigt vanlig bränsleblandning består av litiumpolymer ,kol ,koppar och aluminium

  8. #8

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    En i dag väldigt vanlig bränsleblandning består av litiumpolymer ,kol ,koppar och aluminium
    Jag har hört att röken skall vara mycket mer hälsovådlig!

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag vet inte hur flygplansmotorerna skulle kunna ha sämre krav på bränslekvalitet. Att byta ramlagren, det har jag gjort ofta.

    Det är gången och korrosionsskyddet som räknas, inget annat.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Om läckage i cylinderlocket på 4-taktare

    Ibland läser man om personer som har problem med läckor i cylinderlocket, eller dålig "komp". Ibland handlar det om läcka mellan ventilstyrningen och cylinderlocket. Att slipa in ventilen kan vara bortkastad tid, om det inte är det felet.

    Det finns två boter mot detta läckage:

    1: Kör motorn med ricinolja under en tid, och det kommer bli tätt, för ricinoljan tränger in, polymeriserar och tätar läckan.

    2: Ta isär motorn, hetta upp cylinderlocket till c:a 175 °C och pensla linolja vid skarven mellan brons och aluminium, låt kallna. Upprepa vid behov.

    Nummer ett är enkelt och bra.

    Bo
    Senast redigerat av BJS den 2018-04-26 klockan 00:44.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Några av oss gillar att använda förbränningsmotorer.

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det blir mycket TROENDE och TYCKANDE i sådana här trådar.
    Är det någon som har FAKTA i ämnet??
    Retroholic!

  14. #14
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Det finns en bra diskussion och olje-test i "Lina" år 2007 nr3, tex.
    Kör så det ryker!

  15. #15


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  16. #16

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
    Det finns en bra diskussion och olje-test i "Lina" år 2007 nr3, tex.
    Här är en länk till artikeln : http://slis.org/_Media/2007_lina_3.pdf#page=20
    Det finns väldigt många sanningar om modellbränslen och tillhörande oljor.
    Varje pilot har sin egen preferens och det är oftast det helt rätta för honom.
    En som jag gillar är Brian Winch alias "oilyhands" som skriver om modellmotorer i bland annat RCM&E sedan massor med år tillbaka. Det är nog inte mycket som han inte har testat.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Jag vet inte hur flygplansmotorerna skulle kunna ha sämre krav på bränslekvalitet. Att byta ramlagren, det har jag gjort ofta.

    Det är gången och korrosionsskyddet som räknas, inget annat.
    Vanliga flygplansmotorer stressas inte så hårt, så dom klarar sig med lite enklare oljor oftast. Sedan brukar det vara väldigt stora mängder olja i vanliga köpebränslen, det kan ge lite kompensation också.

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Tack alla för era svar.

    Att jag nämnde ricinolja, var bara för att nämna en kur eller bot mot ett känt problem med fyrtaktare.

    Annars polymeriserar ricinoljan i kullagren och om man startar en sådan trög motor utan grundlig rengöring inuti, blir svåra lagerskador följden, för åker kulorna skridskor i sina banor i stället för att rulla, förstörs kullagret. Således är syntetisk olja i allmänhet det bästa, eftersom det inte polymeriserar eller härdar.

    På 70..80-talet ansågs man närmast vara en kättare om man blandade in nitrometan i bränslet

    Edit: vill man ha en pålitlig gång från 2000 rpm och uppåt, utan tändstift eller glödbatteri, så är det den enda vägen.

    För att kunna göra en brant inflygning, måste man ha lågt motorvarv och eller klaff. Ofta kräver flygfältet en brant inflygning, eftersom banan är kort.
    Senast redigerat av BJS den 2018-05-02 klockan 20:07.

  19. #19
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Här finns också mycket nyttigt att läsa, med referenser till Lina artikel mm; http://adriansmodelaeroengines.com/c....php?cat_id=54

    Om ni inte har kika på den siten förut så kolla även syftet med inkörningsproceduren av motorer etc.
    Kör så det ryker!

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag kan svar på frågan om varför inte batteri är bättre, nämligen:

    Jag kan tanka flygmaskinen på kort tid. Jag kan flyga massor av flygningar på en vacker dag. För energitätheten är hög och tankningstiden är kort.

    Jag kan flyga timtals om jag orkar med saken.

    Massor av landningar och starter, som är motivet för dagen. Kanske över 50. Enda sättet att lära sig landa.

    Långt över min förmåga, pinar jag mig, tills jag blir trött.

    Pröva att om och om igen landa emot dig på en asfaltslbana 3x100 meter och hålla maskinen på asfalten. Gör det 50 gånger.

    Det roligaste och tråkigaste flygplanet heter Taxi, och kan flyga över 30 minuter på 250 ccm bränsle. Långt längre med snålflygning. Den passande tanken från Kavan.

    Många kan tro, att jag bara flyger nybörjarflygplan, nej jag flyger andra som saknar dynamisk stabilitet och är mycket vändbara.

    Alltid gör jag en full-stall landning med alla flygplan. Dock inte på sjön. På sjön gör jag en wheely i ganska hög hastighet.
    Senast redigerat av BJS den 2018-05-02 klockan 22:22.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •