Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Bränsle

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Tack alla för era svar.

    Att jag nämnde ricinolja, var bara för att nämna en kur eller bot mot ett känt problem med fyrtaktare.

    Annars polymeriserar ricinoljan i kullagren och om man startar en sådan trög motor utan grundlig rengöring inuti, blir svåra lagerskador följden, för åker kulorna skridskor i sina banor i stället för att rulla, förstörs kullagret. Således är syntetisk olja i allmänhet det bästa, eftersom det inte polymeriserar eller härdar.

    På 70..80-talet ansågs man närmast vara en kättare om man blandade in nitrometan i bränslet

    Edit: vill man ha en pålitlig gång från 2000 rpm och uppåt, utan tändstift eller glödbatteri, så är det den enda vägen.

    För att kunna göra en brant inflygning, måste man ha lågt motorvarv och eller klaff. Ofta kräver flygfältet en brant inflygning, eftersom banan är kort.
    Kör man ren ricinolja eller väldigt mycket av det kan det vara god ide att få i lite annan olja innan man ställer sakerna en längre tid, men annars bidrar det snarare till längre liv i kullagren. För de allra flesta är en blandning att föredra, det är mindre risk att göra några dåliga val då.

  2. #22

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Fakta är svårdefinierbart utom i bästa fall inom den vetenskapliga världen.

    Om jag säger att Per Lundqvist eller Bo Gårdstad sagt si eller så, är det fakta ?

  3. #23

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Kör man med ricinolja, som kan vara bra i grunden, så bör man köra motorn en tid med ren syntetisk olja efteråt, för att inte få hoplimmade kullager. En lång tid, minst lika länge som den förra tiden, för det främre ramlagret har litet eller nästan inget utbyte av ny olja. Att byta kullager kan måhända vara roligt för den som kan på rätt sätt, men kostar tid och pengar i onödan.

    Alternativt tvätta motorn noggrant med T-sprit eller liknande och sedan inoljning med annan olja.

    Jag har provat "after-run-oil" Inte alls bra, för den var mineralisk. Förstör glödstiftet genom att bilda "loppa" av kol, som förstör glödstiftets funktion.

    75..100 kronor för ett förstört glödstift, det lägger jag heller på annat.

    Bo
    Senast redigerat av BJS den 2018-05-04 klockan 23:15.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Fakta är svårdefinierbart utom i bästa fall inom den vetenskapliga världen.

    Om jag säger att Per Lundqvist eller Bo Gårdstad sagt si eller så, är det fakta ?
    Absolut är det så, jag har spenderat år och +1000 timmar på att undersöka allt detta med oljor. Läst tekniska papper, pratat direkt med oljebolagen, kört motorer i bitar, kartlagt/räknat etc. Det jag har lärt mig är att det är långt mer komplicerat än vad många tror om man skall göra det Helt rätt och inte ens dom med miljoner bakom sig får det rätt alla gånger.

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Kör man med ricinolja, som kan vara bra i grunden, så bör man köra motorn en tid med ren syntetisk olja efteråt, för att inte få hoplimmade kullager. En lång tid, minst lika länge som den förra tiden, för det främre ramlagret har litet eller nästan inget utbyte av ny olja. Att byta kullager kan måhända vara roligt för den som kan på rätt sätt, men kostar tid och pengar i onödan.

    Alternativt tvätta motorn noggrant med T-sprit eller liknande och sedan inoljning med annan olja.

    Jag har provat "after-run-oil" Inte alls bra, för den var mineralisk. Förstör glödstiftet genom att bilda "loppa" av kol, som förstör glödstiftets funktion.

    75..100 kronor för ett förstört glödstift, det lägger jag heller på annat.

    Bo
    Det tar sin tid innan det blir några problem med lagren, så har man vinteröversyn som dom flesta har är det inget problem. Kör man motorerna väldigt varma och på ren ricinolja kan man tänkas få problem, men i värsta fall så skall det gå att lösa upp det med aceton (enligt många, ej behövt testa det själv).

    Många ARO är baserade på enkel ATF olja, som är en mineral olja. Men det finns även de baserade på andra oljebaser som tex PAG.
    Försöker man dränka motorn kan det tänkas ge problem, men inte om man använder det med måtta. Tror man att man har fått i för mycket kan man ta ur stiftet och köra runt motorn lite innan uppstart.
    Fast har man bra och rena komponenter i bränslet, samt förvarar prylarna rätt, så brukar det inte behövas. Det finns många vägar att gå i den här hobbyn, så det är lätt att bli lite dumsnål ibland, jag vet.

  5. #25
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Kör man med ricinolja, som kan vara bra i grunden, så bör man köra motorn en tid med ren syntetisk olja efteråt, för att inte få hoplimmade kullager.
    Nja, det beror väl lite på hur varm motorn går också, men i regel så tar det ju flera år innan oljan har blivit så hård att det blir problem att starta motorn. Dvs ett eller två år i "träda" är inget problem alls, motorn kan gå runt lite trögt men oljan löses lätt upp med lite fräscht bränsle och det bara att köra igen.

    Det är bara om man skall lagra motorn i 5-10år eller mer, som det är bra att olja igenom hela motorn ordentligt. After run olja är ju tänkt att användas mellan körningarna i en och samma säsong, därför är den oljan löslig i våra vanliga bränslen till skillnad mot ATF oljor etc. som inte löser sig i metanol. Det är bara att lägga några droppar olja i lite bränsle och se vad som händer.
    Kör så det ryker!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •