Reklam

Resultat 1 till 10 av 10

mne: Att frbinda kolfiberrr

Reg.datum
    Mar 2018
    Inlgg
    26
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard Att frbinda kolfiberrr

Har Herrarna eller i uppskattade frekommande fall, Damerna, ngon lsning p detta problem? Nmligen att sammanbinda kolfiberrr eller dito stavar, i ett fackverk som liknar svetsade stlrr, ssom en Piper-Cub ? Nu krvs att frbindningspunkterna har en styrka som ligger ngorlunda nra styrkan av svetsning av stlrr, bde i drag och bj.

Man kan pensla epoxy och linda med kolfibertrd, men det blir tjockt och knligt, och s fr inte verktyget plats fr sin storlek. (jag kan binda mnga olika fiskeflugor ganska bra med ett specialverktyg kallat bobbin, stoltheten r mina imitationer av sjsandslndor). Den r inte fngen, fr allt grs frn en sida. Jag r inte valhnt eller har kalvskit i hnderna, tvrtom.

Italienaren som heter di Paolo Severin lser saken elegant med hrdldning och rostfria kanylliknande stlrr. Hrdldning kan jag rtt bra, men jag r ute efter en lttare icke-metallisk lsning med kolfiberrr. Mhnda olsligt.

Tack fr alla svar.
    Senast redigerat av BJS den 2018-05-02 klockan 19:42.

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    85
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Limma en knutplt p ena eller bda sidorna av frbindelsepunkten om en stumfog blir fr vek.

Reg.datum
    Mar 2018
    Inlgg
    26
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

Tack fr ditt svar,

Knutpltar eller "gussets" har jag tnkt p. Kanske den enda vgen att g.

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    85
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Jag sg sedan att du r Ritare/konstruktr... Ber om urskt om jag skrev ngot som torde vara en sjlvklarhet fr oss... :-)

R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlgg
    51
    Jobb
    Blackwing Sweden "Prova p" handlggare EMFK
    Klubb
    Eslvs MFK, RFK Gripen

Standard

Kan funka att linda med frvtad rowing, d kan du kanske f ver dragkraften i kl.
    Runt strva, ver lparen och sen runt nsta strva.
    Finns en Corseir scala 1/2 som byggs p liknande vis, exakt hur de lindar r dock deras hemlighet.
    (Den r UL-reggad)
    3D-trning pgr, nr slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM DX18 Extra 330cs(epp), Extra 260, Mustang, CUB, Wind mfl.
    Tuben/Insta: Mr_R_Sjostedt

Reg.datum
    Mar 2018
    Inlgg
    26
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

Du har inget att be om urskt fr.

Man kan tnka sig avancerade knutpltar som vinklar 90 med en radie som passar. Problemet r att det syns. Jag nskar en lsning dr det inte syns alls.

Jag tror problemet r olsligt, fr fibrerna i ett kolfiberrr kan inte anslutas till ett annat i ngon vinkel, utan stor frlust av hllfasthet, svida man inte tillgriper hylsor. Hylsor blir synliga genom kldseln, dessutom svra att tillverka.

Kolfibercyklar anvnder hylsor och taperade kolfiberrr. Skarvarna kan p detta vis gras osynliga. Men knutpunkterna r inte sex rr som mts, utan tv eller tre.

En omjlig vg att g fr kroppen p en Piper-Cub eller liknande.
    Senast redigerat av BJS den 2018-05-12 klockan 18:10.

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    831
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb

Standard

Det hr r en intressant frgestllning. Jag har tidigare bygget bde en J3-Cub och en Tiger Moth i skala 1/3 med tunnvggiga rostfria rr som silverltts i knutpunkterna. Det r ganska enkelt och blir bde ltt och starkt men det r svrt att f tag p bra rr och det blir vldigt dyrt. Ungefr 80-100 kr/m. Skulle drfr grna prva att bygga med kolfiberrr men har inte ngon bra lsning p hur man skall foga ihop i knutarna. Det jag har grunnat p r om man skulle kunna anvnda den typ av rr jag byggt hela kropparna av och med en diameter som gr att de kan trs in i kolfiberrren och limmas med lmpligt lim. D skulle man helt enkelt lda inhop knutpunkterna med alla utstickande parter ca 1,5-2 cm och sen stta ihop med kolfiberrren.

Det blir en hel del ldjobb men inte vrre n att bygga en hel kropp i stlrr...och kanske billigare och frhoppningsvis lite lttare.

S har mina funderingar gtt - nn gng kanske det ven blir ett praktiskt prov.

Med vnlig hlsning,
    Kjell Nilsson

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 293
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

De cyklar jag sett tillverkas i Kina byggs upp i en form dr bitarna sammanfogas med kolduk, kanske en eller tv formar som sedan pressas ver rren som sammanfogas under press och vrme .

Skickat frn min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    85
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Jag tnkte mig att man slitsar alla ingende kolfiberrr p centrumlinjen och limmar ihop dem med en inflld knutplt.
    Rren fr vl inte vara alltfr sm om det ska vara en framkomlig vg.

Standard

P mnga helisar r bomstttorna av kolfiber och fstpunkterna r i alu. De utstts nog fr rtt stora krafter och de r limmand med tunn CA. Hller vldigt bra. Behvs det mer hllbarhet n det?

S kolfiberrr med alu-knutpunkt dr en del alu gr p insidan av kolfiberrret. Vet inte hur jag ska frklara, enkelt r det iaf. Ser bra ut ocks. Svart eloxera s ser det bra. ut. Inga "pltar" behvs. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •