Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Att förbinda kolfiberrör

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Att förbinda kolfiberrör

    Har Herrarna eller i uppskattade förekommande fall, Damerna, någon lösning på detta problem? Nämligen att sammanbinda kolfiberrör eller dito stavar, i ett fackverk som liknar svetsade stålrör, såsom en Piper-Cub ? Nu krävs att förbindningspunkterna har en styrka som ligger någorlunda nära styrkan av svetsning av stålrör, både i drag och böj.

    Man kan pensla epoxy och linda med kolfibertråd, men det blir tjockt och knöligt, och så får inte verktyget plats för sin storlek. (jag kan binda många olika fiskeflugor ganska bra med ett specialverktyg kallat bobbin, stoltheten är mina imitationer av sjösandsländor). Den är inte fången, för allt görs från en sida. Jag är inte valhänt eller har kalvskit i händerna, tvärtom.

    Italienaren som heter di Paolo Severin löser saken elegant med hårdlödning och rostfria kanylliknande stålrör. Hårdlödning kan jag rätt bra, men jag är ute efter en lättare icke-metallisk lösning med kolfiberrör. Måhända olösligt.

    Tack för alla svar.
    Senast redigerat av BJS den 2018-05-02 klockan 20:42.

  2. #2


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Limma en knutplåt på ena eller båda sidorna av förbindelsepunkten om en stumfog blir för vek.

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Tack för ditt svar,

    Knutplåtar eller "gussets" har jag tänkt på. Kanske den enda vägen att gå.

  4. #4


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag såg sedan att du är Ritare/konstruktör... Ber om ursäkt om jag skrev något som torde vara en självklarhet för oss... :-)

  5. #5

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Kan funka att linda med förvätad rowing, då kan du kanske få över dragkraften i kål.
    Runt sträva, över löparen och sen runt nästa sträva.
    Finns en Corseir scala 1/2 som byggs på liknande vis, exakt hur de lindar är dock deras hemlighet.
    (Den är UL-reggad)
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Du har inget att be om ursäkt för.

    Man kan tänka sig avancerade knutplåtar som vinklar 90° med en radie som passar. Problemet är att det syns. Jag önskar en lösning där det inte syns alls.

    Jag tror problemet är olösligt, för fibrerna i ett kolfiberrör kan inte anslutas till ett annat i någon vinkel, utan stor förlust av hållfasthet, såvida man inte tillgriper hylsor. Hylsor blir synliga genom klädseln, dessutom svåra att tillverka.

    Kolfibercyklar använder hylsor och taperade kolfiberrör. Skarvarna kan på detta vis göras osynliga. Men knutpunkterna är inte sex rör som möts, utan två eller tre.

    En omöjlig väg att gå för kroppen på en Piper-Cub eller liknande.
    Senast redigerat av BJS den 2018-05-12 klockan 19:10.

  7. #7


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Det här är en intressant frågeställning. Jag har tidigare bygget både en J3-Cub och en Tiger Moth i skala 1/3 med tunnväggiga rostfria rör som silverlötts i knutpunkterna. Det är ganska enkelt och blir både lätt och starkt men det är svårt att få tag på bra rör och det blir väldigt dyrt. Ungefär 80-100 kr/m. Skulle därför gärna pröva att bygga med kolfiberrör men har inte någon bra lösning på hur man skall foga ihop i knutarna. Det jag har grunnat på är om man skulle kunna använda den typ av rör jag byggt hela kropparna av och med en diameter som gör att de kan träs in i kolfiberrören och limmas med lämpligt lim. Då skulle man helt enkelt löda inhop knutpunkterna med alla utstickande parter ca 1,5-2 cm och sen sätta ihop med kolfiberrören.

    Det blir en hel del lödjobb men inte värre än att bygga en hel kropp i stålrör...och kanske billigare och förhoppningsvis lite lättare.

    Så har mina funderingar gått - nån gång kanske det även blir ett praktiskt prov.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    De cyklar jag sett tillverkas i Kina byggs upp i en form där bitarna sammanfogas med kolduk, kanske en eller två formar som sedan pressas över rören som sammanfogas under press och värme .

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag tänkte mig att man slitsar alla ingående kolfiberrör på centrumlinjen och limmar ihop dem med en infälld knutplåt.
    Rören får väl inte vara alltför små om det ska vara en framkomlig väg.

  10. #10

    Standard

    På många helisar är bomstöttorna av kolfiber och fästpunkterna är i alu. De utsätts nog för rätt stora krafter och de är limmand med tunn CA. Håller väldigt bra. Behövs det mer hållbarhet än det?

    Så kolfiberrör med alu-knutpunkt där en del alu går på insidan av kolfiberröret. Vet inte hur jag ska förklara, enkelt är det iaf. Ser bra ut också. Svart eloxera så ser det bra. ut. Inga "plåtar" behövs. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Kanske lite off topic men jag byggde ett flottörställ av kolfiberrör och korta bitar bockad pianotråd.
    Lätt och styvt men lite tidsödande att få vinklarna rätt
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Flottörställ.jpeg 
Visningar:	235 
Storlek:	95,7 KB 
Id:	68078  

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Kanske skulle det kunna fungera med knutplåtar / "gussets" tillverkade som bitar av vinkeljärn i olika fason, i kombination med limning med lamineringsepoxy, blandad med kolfiberflock.

    Dock skulle det synas igenom klädseln, såvida man inte tillgriper pålimning av remsor av balsaträ eller liknande, mellan korspunkter som ligger direkt under klädseln, för att dölja knöligheterna.

    På en fullstor FI-156 t.ex. , där band man två lister av av trä på sidorna av flygkroppens stålfackverk, för att spänna ut klädseln något så att den inte skulle fladdra vid 200 km/h och att ha något att fästa i med dopen. På varje ställe syns det tydligt som en liten knöl på ett fullstort flygplan.

    Hela kroppen full av knölar som en på en stör-fisk eller knölval skulle inte se vackert ut på en skalamodell
    Senast redigerat av BJS den 2019-07-31 klockan 01:52.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Inte alls Off-topic.

    Du använder således invändiga bitar av förmodat pianotråd. Det fungerar alldeles utmärkt om man bara vill förbinda två kolfiberrör. Ett tips: linda kolfiberrören utanpå med ett flugbindningsverktyg, spöbindningstråd, lacka eller limma, så kan de inte klyvas så lätt vid överbelastning, på det att de endast har fibrer som går länsvis, de är väldigt känsliga för brytning från insidan.

    Jag använder precis samma teknik för roderstötstänger, nu med gängade bitar av stål, väldigt bra.
    Senast redigerat av BJS den 2019-08-07 klockan 18:30.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Problemet är att det är många rör som skall sammanbindas i en och samma punkt. Jag har också en helikopter med bomstöttor av kolfiber med aluminiumändar, som dock i mitt fall är limmade med 24-h epoxy och inte cyano-akrylat.

  15. #15

    Standard

    Bra tips. Jag hade också funderingar åt det hållet. Tror ändå att stället kommer att hålla då tråden sticker in ett par cm i rören och är ingjutna med lamineringsepoxy. För att få en någorlunda vettigt skalautseende limmade jag på 5mm tjocka granlister i bakkant som slipades till strömlinjeform. Lätt gjort då granlisten hade en konkav sida med samma radie som rören. (överskottsvirke från kajakbygge) Stöttorna kläddes sedan med 50g glasfiberväv och epoxy.

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det håller bra , sålänge du inte gör allt för stora misstag vid landningen, dvs. krash

    Även små skador, nästan osynliga, som när man flyger på snö eller is, kan suga in fukt i flottören.

    Det är roligt med folk som håller på med sjöflyg, en sällsynthet

    Ett annat tips: Installera en inspektionslucka på ovansidan och en torkpatron med vattenfri (glödgad) kopparsulfat i flottören, nu när den tydligen är tillverkad av trä. När kopparsulfaten är blå, men inte vit eller grå, så får du ta ut och torka patronen eller insatsen.

    Du kan lacka och täta hur du vill, fukt kommer troligen in likaväl. Det är dåligt om man inte motverkar. Träet slår sig och kan börja ruttna om det är fuktigt i åratal.
    Senast redigerat av BJS den 2019-08-07 klockan 21:34.

  17. #17


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Min erfarenhet när det gäller vatten är att man kan aldrig täta så väl att det inte kommer in, det enda man åstadkommer är att det inte kommer ut av sig självt.

  18. #18

    Standard

    Gör en jigg (testmonterad ram) som håller aluminiumpinnar på rätt, hur många som nu behövs i rätt vinkel, "svetsa" eller löd ihop dem. Blir som "stjärnor". Slipa om så behövs. Tryck in i kolfiberrören, med CA-lim. Böj vid behov.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om flottörer.

    De förstyvande ytterst tunna, viktiga korsstagen av tunn, tunn pianotråd som är som tre kors, ett på vardera sida och ett mellan flottörerna nära vattnet, bör eller måste vara steglöst justerbara i förhållande till de bärande tjocka huvudstagen som är två på ömse sida, som två huvudställ, ett fram och ett baktill.

    Annars blir det sladdrigt, svagt och dåligt, som masten på en båt.
    Senast redigerat av BJS den 2019-08-12 klockan 22:47.

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är en god tanke, att slitsa dem i mitten och limma in en skiva eller s.k. fjäder, nu med av kolfiberflock förstärkt laminerningsepoxy, inte lim.

    Problemet är longerongerna, som måste slitsats från två håll i 90° vinkel. Man kan tänka sig att det är svårt att slitsa dem, att få plats med slitsen utan att försvaga för mycket.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •