Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Taxi

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Taxi

    Konstruktion från 1966. Detta exemplar inköpt på Borgs Hobby 1975 av en annan, påbörjad lite samma år, men färdigställd 2003 av mig själv. Vingen fick jag elda upp, för den var inte upp till min standard. Skränkningen var fel och inte liksidig, samt att plankningen låg inte tätt mot alla spryglar och så var det knöligt när man siktade från vingspetsen inåt. Varje del gjorde jag ny och ägnade mycket tid åt att få en exakt vingprofil helt enligt ritningen. Över 20 timmar på land och vatten, men inte så många skråmor som synes

    För att dessa flygplan skall flyga som avsett, måste vingen byggas helt enligt ritningen. Jag gängslipade vingen med en stor skärbräda med pålimmat slippapper, samt profilslipade nosen med ett slipblock med rätt profil.

    Mycket snabb. Med en .25 motor maxar den ut (utan flottörer) till mellan 100..130 km/h. 130 i svag dykning. Har provat med GPS ombord och med logg. Normal eller marschhastighet, c:a 60..70 km/h.

    Kan inte rolla normalt i brist på skevningsroder, om man nödvändigtvis måste rolla, så är det tunnelroll som gäller

    Påstås kunna flygas även 1-kanaligt, eller två som Tyskarna kallade det, en kanal åt ena hållet, den andra åt andra hållet. Jag anser att vad vi kallar två kanaler är det minsta, nämligen sidroder och höjdroder, motorn på lämplig gas som inte måste vara fullgas.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SANY0001.jpg 
Visningar:	306 
Storlek:	125,9 KB 
Id:	65799  
    Senast redigerat av BJS den 2018-05-05 klockan 00:46.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •