Reklam

Resultat 1 till 11 av 11

mne: Liten fundering/frgor p det hr med spnning och mtdon?

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    441
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

Standard Liten fundering/frgor p det hr med spnning och mtdon?

Satt igr med min splitter nya laddare (Skyrc dual ) och laddade upp ett par 6s ackar.
    Samtliga visade p laddaren 4.19-4.18volt/cell , en noggrannare titt ibland menyerna s kunde man ven se ir och ven spnningen lite mer noggrant, och d varierade cellerna mellan 4.198 till 4.192 som hgst reps lgst. Okej, det kan jag kpa .
    Men! s kollade jag bara fr att med min lilla lipochecker, en sndringa mojng som brukar flja med ut p fltet fr att kolla spnning efter flygningarna. D varierade cellerna mellan 4.16 till 4.27volt! .. detta r ju lite mrkligt kan tyckas.
    Blev nyfiken och tog fram min multimeter, som visade att alla celler lg p samma spnning, dvs runt 4.18volt.

Detta var p samtliga tre 6s ackar jag laddade.. tv visar att alla celler ligger p samma niv, och den tredje visar att det inte r s.

Mig veterligen har lipocheckern visat ganska bra resultat tidigare efter jag laddat ett ack, med min gamla laddare..

S vad skall jag lita p?. Jag lutar t att bde laddaren och multimetern visar rtt. dem om ngra borde ju se om en cell hller hgre spnning kan jag tycka.

Vad sger ni?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 103
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Har vldigt dliga erfarenheter av billiga LiPo-testare - de kan visa ordentligt fel. Jag skulle lita p det majoriteten av dina mtare visar. Sen visar nog ingen av dessa "rtt" men nd med tillrcklig precision fr vrt bruk.
    Men kolla grna mot t ex nn annan laddare av hg klass - om du har mjlighet.
    Roger

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    441
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb

Standard

Mja, tyvrr ingen mjlighet att prva i ngon annan laddare av hgre klass.. Denna laddaren kostade nrmare 1900 hos en av vra leverantrer Mtte med ytterligare en annan multmeter jag hade liggande.. den visade ocks att alla celler lg jmnt. Kan frvisso lna en Fluke p jobbet..men har en knsla av att den ocks kommer visa vad dem andra tv gr. Kan nog skippa lipocheckern fullstndigt .

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 476
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,
    Personligen skulle jag nog i frsta hand lita p en multimeter av bra kvalitet, som r kalibrerad att visa korrekt.
    I andra hand p en bra laddares visning av cellernas volt.
    I tredje hand en LiPo checker av bra kvalitet.
    I fjrde hand av en billig LiPo checker som kanske inte r s vl kalibrerad mot verkligheten.

Sen om det i verkligheten r t ex 4,18, 4,19 eller 4,20 volt p en cell har vl knappast nn praktisk betydelse, i alla fall inte fr kapacitet i LiPo batteriet. Men man vill frsts balansera LiPo cellerna i ett LiPo batteripack s de har samma slutvolt vid laddning.

Sjlv anvnder jag tv olika laddare, Hyperion EOS 0720i Super DUO3 och iCharger 308 Duo. Anvnder ven en JR BC580 battery checker (har ven en Futaba BR-3000 battery checker). Har inte mrkt nn avgrande skillnad i cellspnning nr jag mtt med dessa.

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2018-05-09 klockan 07:38.

Reg.datum
    Feb 2015
    Inlgg
    103
    Jobb
    mttekniker
    Klubb
    fk spinn sderkping

Standard

japp

ju billigare mtinstrument r ju smre r det i skert 999 fall av 1000

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 302
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Fr ngot r sedan gjorde jag en test p jobbet dr jag kopplade upp 9st olika mtinstrument fr att visa om kalibrering behvdes eller inte, fluke mot alla mjliga namn billiga och dyra. Nstan ingen skillnad mellan ngon av mtarna nr vi mtte spnning frn 1,000volt till 110,0volt.

Vi hll oss till 4 siffrorna noggrannhet. Mer r ondigt in real life.

Skickat frn min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 537
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Prova att flytta en och samma LiPo-cell (dvs. Inte hela batteriet utan en cell) mellan kanalerna p din LiPo-checker s kan du se om de visar lika eller hur stor deras inbrdes variation r.

Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    79
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Jag anvnder lipocheckern p fltet endast fr att kolla spnningen, i de fall jag r osker om acken r laddad eller inte. Till det fungerar den smidigt och noggrannheten spelar mindre roll.

Standard

Precis som Bo "bem" skulle jag tveklst lita p en bra multimeter i frsta hand.
    /Leif

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    441
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb

Standard

Jag testade nu med min gamla laddare.. med samma resultat som den nya och multimetrarna..alla lg fint p ungefr samma spnning. Tyder definitivt p att lipocheckern ballat ut. P 3s ackar, visar den dremot helt okej.. Skall testa ditt frslag Michael ocks. Men nu vet jag att ackarna mr bra

Standard

Jag har kpt billiga och mindre billiga LiPo-testare. Vissa r dliga frn brjan. Och en av de dyrare mter annorlunda spnning p sjtte cellen. r nog bara att anvnda flera. Jag har ngra hemma, en i varje vska till fltet (beroende p vad jag flyger) och det r som Optimate skrivare, laddat eller inte, det r intressant. Laddarna hoppas jag gr sitt jobb med de inbyggda balanserarna. Vad gller multimeter s r de bra, om det r ett bra mrke, kalibrerade (ja dom ska kalibreras dom med) och att det r vettig kontakt i kablarnas kontakter osv.

Mjah... Knepigt det dr. Det str i vissa ackars bruksanvisning att cellspnningen inte fr verg 4,2 V per cell (tex Tattu) och laddaren visar 4,20 per cell nr den r klar. Men testar jag de olika LiPo-testarna s r det allt frn 4,18 till 4,26V/cell. Efter en stund visar de 4,14 till 4,21 V/cell. Enklaste receptet = kp bra grejer, anvnd dem rtt, spara tid p oro och funderande, fr det ork man inte med.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •