Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Liten fundering/frågor på det här med spänning och mätdon?

  1. #1


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard Liten fundering/frågor på det här med spänning och mätdon?

    Satt igår med min splitter nya laddare (Skyrc dual ) och laddade upp ett par 6s ackar.
    Samtliga visade på laddaren 4.19-4.18volt/cell , en noggrannare titt ibland menyerna så kunde man även se ir och även spänningen lite mer noggrant, och då varierade cellerna mellan 4.198 till 4.192 som högst reps lägst. Okej, det kan jag köpa .
    Men! så kollade jag bara för att med min lilla lipochecker, en såndäringa mojäng som brukar följa med ut på fältet för att kolla spänning efter flygningarna. Då varierade cellerna mellan 4.16 till 4.27volt! .. detta är ju lite märkligt kan tyckas.
    Blev nyfiken och tog fram min multimeter, som visade att alla celler låg på samma spänning, dvs runt 4.18volt.

    Detta var på samtliga tre 6s ackar jag laddade.. två visar att alla celler ligger på samma nivå, och den tredje visar att det inte är så.

    Mig veterligen har lipocheckern visat ganska bra resultat tidigare efter jag laddat ett ack, med min gamla laddare..

    Så vad skall jag lita på?. Jag lutar åt att både laddaren och multimetern visar rätt. dem om några borde ju se om en cell håller högre spänning kan jag tycka.

    Vad säger ni?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har väldigt dåliga erfarenheter av billiga LiPo-testare - de kan visa ordentligt fel. Jag skulle lita på det majoriteten av dina mätare visar. Sen visar nog ingen av dessa "rätt" men ändå med tillräcklig precision för vårt bruk.
    Men kolla gärna mot t ex nån annan laddare av hög klass - om du har möjlighet.
    Roger

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Mja, tyvärr ingen möjlighet att pröva i någon annan laddare av högre klass.. Denna laddaren kostade närmare 1900 hos en av våra leverantörer Mätte med ytterligare en annan multmeter jag hade liggande.. den visade också att alla celler låg jämnt. Kan förvisso låna en Fluke på jobbet..men har en känsla av att den också kommer visa vad dem andra två gör. Kan nog skippa lipocheckern fullständigt .

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Personligen skulle jag nog i första hand lita på en multimeter av bra kvalitet, som är kalibrerad att visa korrekt.
    I andra hand på en bra laddares visning av cellernas volt.
    I tredje hand en LiPo checker av bra kvalitet.
    I fjärde hand av en billig LiPo checker som kanske inte är så väl kalibrerad mot verkligheten.

    Sen om det i verkligheten är t ex 4,18, 4,19 eller 4,20 volt på en cell har väl knappast nån praktisk betydelse, i alla fall inte för kapacitet i LiPo batteriet. Men man vill förstås balansera LiPo cellerna i ett LiPo batteripack så de har samma slutvolt vid laddning.

    Själv använder jag två olika laddare, Hyperion EOS 0720i Super DUO3 och iCharger 308 Duo. Använder även en JR BC580 battery checker (har även en Futaba BR-3000 battery checker). Har inte märkt nån avgörande skillnad i cellspänning när jag mätt med dessa.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2018-05-09 klockan 08:38.

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    japp

    ju billigare mätinstrument är ju sämre är det i säkert 999 fall av 1000

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    För något år sedan gjorde jag en test på jobbet där jag kopplade upp 9st olika mätinstrument för att visa om kalibrering behövdes eller inte, fluke mot alla möjliga namn billiga och dyra. Nästan ingen skillnad mellan någon av mätarna när vi mätte spänning från 1,000volt till 110,0volt.

    Vi höll oss till 4 siffrorna noggrannhet. Mer är onödigt in real life.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Prova att flytta en och samma LiPo-cell (dvs. Inte hela batteriet utan en cell) mellan kanalerna på din LiPo-checker så kan du se om de visar lika eller hur stor deras inbördes variation är.

  8. #8


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag använder lipocheckern på fältet endast för att kolla spänningen, i de fall jag är osäker om acken är laddad eller inte. Till det fungerar den smidigt och noggrannheten spelar mindre roll.

  9. #9

    Standard

    Precis som Bo "bem" skulle jag tveklöst lita på en bra multimeter i första hand.
    /Leif

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Jag testade nu med min gamla laddare.. med samma resultat som den nya och multimetrarna..alla låg fint på ungefär samma spänning. Tyder definitivt på att lipocheckern ballat ut. På 3s ackar, visar den däremot helt okej.. Skall testa ditt förslag Michael också. Men nu vet jag att ackarna mår bra

  11. #11

    Standard

    Jag har köpt billiga och mindre billiga LiPo-testare. Vissa är dåliga från början. Och en av de dyrare mäter annorlunda spänning på sjätte cellen. Är nog bara att använda flera. Jag har några hemma, en i varje väska till fältet (beroende på vad jag flyger) och det är som Optimate skrivare, laddat eller inte, det är intressant. Laddarna hoppas jag gör sitt jobb med de inbyggda balanserarna. Vad gäller multimeter så är de bra, om det är ett bra märke, kalibrerade (ja dom ska kalibreras dom med) och att det är vettig kontakt i kablarnas kontakter osv.

    Mjah... Knepigt det där. Det står i vissa ackars bruksanvisning att cellspänningen inte får övergå 4,2 V per cell (tex Tattu) och laddaren visar 4,20 per cell när den är klar. Men testar jag de olika LiPo-testarna så är det allt från 4,18 till 4,26V/cell. Efter en stund visar de 4,14 till 4,21 V/cell. Enklaste receptet = köp bra grejer, använd dem rätt, spara tid på oro och funderande, för det ork man inte med.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •