Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Största RC jet? (110 kg, 2 x JetCat P400).

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard Största RC jet? (110 kg)

    Imponerade modell. Största RC jet för hobbybruk i världen?
    Modell: Alpha Jet
    Skala
    : 1:2,58
    Spännvidd: 3530 mm
    Längd: 4650 mm
    Vikt: 110 kg
    Turbin: 2 x JetCat P400


    /Bo


    Senast redigerat av bem den 2018-05-13 klockan 02:11.

  2. #2

    Standard

    Fanns det inte en Gripen i skala 1:2 byggd i balsa oxå?

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Visa för flygplatscheferna på Malmen eller Saab, så utökas kontrollzonen ytterligare 10 km åt alla håll.

    En sleek-streek med gummimotor: aj aj.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jo, fanns... den Gripen modellen kraschade (bröts sönder i luften). Den vägde vad jag kunde få fram genom lite snabbt googlande 118 kg. Så jag tror kanske den här Alpha Jet:en med sina 110 kg kan vara en av de största/tyngsta idag.

    /Bo

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Visa för flygplatscheferna på Malmen eller Saab, så utökas kontrollzonen ytterligare 10 km åt alla håll.

    En sleek-streek med gummimotor: aj aj.
    Under kontrollerade former och enligt de krav i har här i Sverige tror jag nog en sån här modell som Alpha Jet:en kunde få flyga vid t ex en uppvisning. Skulle nån få för sig att bygga en liknande stor och tung modell här i Sverige så är det väl bara att följa Transportstyrelsens nya regelverk för att få den "godkänd". Att den där Gripen i 1/2 skala bröts sönder i luften tyder väl på att den kanske inte inspekterades ordentligt under bygget med korrekt beräkningsunderlag och belastingstester?
    Å andra sidan, plan har havererat i alla tider, fullskala och modeller, hur noggranna folk än varit med att planet skall hålla vid flygning (inom de gränser den designats för).
    Den 1/2 skala Gripen var byggd av en tysk och det finns en tråd på RC Network, med bilder, om denna Gripen.
    http://www.rc-network.de/forum/showt...t-wieder-aktiv

    Har för mig ett det var fenan som var lite för klen som blev den svaga länken som ledde till att planet bröts sönder i luften.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2018-05-16 klockan 16:23.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Visa för flygplatscheferna på Malmen eller Saab, så utökas kontrollzonen ytterligare 10 km åt alla håll.
    En sleek-streek med gummimotor: aj aj.
    Ja, det kanske inte bara är s k drönarflygare i närheten av större flygplatser som är orsaken till mera restriktioner...
    Vår egna uppenbara fascination av allt större "modellflyg-plan" kanske också spelar in. Det är ju trots allt lite skillnad för en fullskala-pilot att riskera att möta t ex Easy Star i luften jämfört med en 10--15 kg Yak eller nåt sånt - för att inte tala om mastodonten i denna tråd.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Roger,
    Nere i Europa som t ex Tyskland verkar riktigt stora modeller mer vanliga än t ex här i Sverige. Nån som vet vilken den största RC modellen är som finns i Sverige, som det flygs med? Nån CUB kanske?

    Nog tycker jag det är fascinerande att se såna här bamsemodeller som Alpha Jet:en flyga, den tänjer lite på gränserna för vad som är möjligt för modellflygare att åstadkomma (och som har ekonomiska medel att förverkliga ett sånt projekt).
    Men visst förstår nog de flesta riskerna för fullskalaflyget med såna här stora modeller. Men de flygs nog inte så ofta, kanske mest på uppvisningar under kontrollerade former. Skulle ett fullskalaflyg kollidera med en sån kärra som Alpha Jet:en så kan man ju ana utgången. Men till syvende och sist är det myndigheterna som bestämmer om vi hobbyflygare skall få flyga med riktigt stora modeller, genom sitt regelverk. Såna här gigantiska modeller som Alpha Jet:en är ju rätt få och i Sverige tvivlar jag på vi nånsin kommer få se såna här bjässar?
    I en av de två klubbarna jag är medlem så var det jag som ansökte om tillstånd från Transportstyrelsen för klubben att flyga på det fullskalflygfält vi håller till och flyger på i den klubben. Där valde vi att kryssa i ansökninsformuläret att fältet inte är lämpligt för modeller tyngre än 25 kg. Det gjorde vi medvetet trots att fältet är väl lämpat för stora modeller. Vi ville helt enkelt inte bli inblandade i nån incident eller på annat sätt ev. skapa rubriker som kunde få negativa konsekvenser för modellflyget i allmänhet, om nån skulle få för sig att ta till väders med en jättemodell på fältet och nåt sen hände med modellen i luften eller så. Det blir vårt strå till stacken för kanske lite säkrare flygning på vårt fält vad vet jag. Undrar hur många som i sina ansökningar till Transportstyrelsen kryssat i "Ja - Fältet är lämpligt för modeller över 25 kg"? Går ej se längre då registreringen är låst så man ej kan se detaljerna i ansökningarna längre.

    /Bo

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det finns och har funnits ganska många riktigt stora modeller. Denna alpha jet verkar dock vara en riktig modell betfräffande uppbyggnad och så. Det går ju att bygga stort i frigolit och brunpapper med, men det blir ju på en annan nivå även om det med är häftigt.

    Vet om att det filas på modeller som kan matcha denna Alphajet i Sverige. När och om projekten blir klara återstår att se.

    Ju större modell desto mer sällan flygs dom och då ökar riskerna markant. Sen finns det givetvis de som flyger ofta med sina stora modeller, då kan det bli en riktigt bra show, när pilot och modell lirar fint ihop.

    Superhero

  9. #9
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    https://youtu.be/rGALfBuKbWc

    Detta var ett stort kul och faktiskt billigt projekt i Danmark 2011.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Roger,
    Nere i Europa som t ex Tyskland verkar riktigt stora modeller mer vanliga än t ex här i Sverige. Nån som vet vilken den största RC modellen är som finns i Sverige, som det flygs med? Nån CUB kanske?

    Nog tycker jag det är fascinerande att se såna här bamsemodeller som Alpha Jet:en flyga, den tänjer lite på gränserna för vad som är möjligt för modellflygare att åstadkomma (och som har ekonomiska medel att förverkliga ett sånt projekt).
    Men visst förstår nog de flesta riskerna för fullskalaflyget med såna här stora modeller. Men de flygs nog inte så ofta, kanske mest på uppvisningar under kontrollerade former. Skulle ett fullskalaflyg kollidera med en sån kärra som Alpha Jet:en så kan man ju ana utgången. Men till syvende och sist är det myndigheterna som bestämmer om vi hobbyflygare skall få flyga med riktigt stora modeller, genom sitt regelverk. Såna här gigantiska modeller som Alpha Jet:en är ju rätt få och i Sverige tvivlar jag på vi nånsin kommer få se såna här bjässar?
    I en av de två klubbarna jag är medlem så var det jag som ansökte om tillstånd från Transportstyrelsen för klubben att flyga på det fullskalflygfält vi håller till och flyger på i den klubben. Där valde vi att kryssa i ansökninsformuläret att fältet inte är lämpligt för modeller tyngre än 25 kg. Det gjorde vi medvetet trots att fältet är väl lämpat för stora modeller. Vi ville helt enkelt inte bli inblandade i nån incident eller på annat sätt ev. skapa rubriker som kunde få negativa konsekvenser för modellflyget i allmänhet, om nån skulle få för sig att ta till väders med en jättemodell på fältet och nåt sen hände med modellen i luften eller så. Det blir vårt strå till stacken för kanske lite säkrare flygning på vårt fält vad vet jag. Undrar hur många som i sina ansökningar till Transportstyrelsen kryssat i "Ja - Fältet är lämpligt för modeller över 25 kg"? Går ej se längre då registreringen är låst så man ej kan se detaljerna i ansökningarna längre.

    /Bo
    Malmö har sökt till mina modeller, 50% mdm-fox och 55% Giles 202. Vi får se vad som krävs av klubben och mig för att få flyga med dem. Dock inte jet.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ja, det kanske inte bara är s k drönarflygare i närheten av större flygplatser som är orsaken till mera restriktioner...
    Vår egna uppenbara fascination av allt större "modellflyg-plan" kanske också spelar in. Det är ju trots allt lite skillnad för en fullskala-pilot att riskera att möta t ex Easy Star i luften jämfört med en 10--15 kg Yak eller nåt sånt - för att inte tala om mastodonten i denna tråd.
    Roger
    Det flyger ett riktigt flyg bakom 110 kg-klimpen vid 5:48. :-o
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •