Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Svårt att se videos i Explorer...

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Svårt att se videos i Explorer...

    ... det blir bara en svart ruta när någon lägger in en video i forumet.
    I Chrome funkar det däremot fint!

    Någon annan som har samma problem??
    Retroholic!

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Japp

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Samma här.
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4


    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    7
    Jobb
    Är "friherre" sedan ett antal år tillbaka ;-).
    Klubb
    Lugnet RC

    Standard

    Här likaså om jag använder Google Crome. I Microsoft Edge funkar det. Uppstod då min W10 uppdaterades.

  5. #5

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bparne Visa inlägg
    Här likaså om jag använder Google Crome. I Microsoft Edge funkar det. Uppstod då min W10 uppdaterades.
    Skrota explorer! Den supporteras väl inte längre från Microsoft och då finns väl inte stöd för nya codecs.Torde vara det som är problemet...

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Skrota explorer! Den supporteras väl inte längre från Microsoft och då finns väl inte stöd för nya codecs. Torde vara det som är problemet...
    Det finns många IT-"masochister" som vill hålla kvar vid det gamla så länge som möjligt av olika skäl ;-)
    Själv hittade jag en av ungarna för länge sedan uttjänt burk som omöjligen vill trivas med Windows.
    Det blev Ubuntu med allt jobb att tänka om och hitta public domain mjukvaror till mycket av det som man kört på windows sedan massor med år tillbaka. Det är fantastiskt att kunna köra så mycket program, även om de är lite annorlunda, på en så gammal burk med samma snabbhet som en betydligt nyare burk med W10.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ibland (ofta) så verkar det som om man ska uppdatera något "bara för att man kan".
    Sådant ställer till problem för en data (o-)nörd som undertecknad.
    Jag har kört med Explorer i alla tider och trivts med det.
    JAG ser ingen anledning till att ge mig på nya uppdateringar "bara för att dom finns".

    Att använda någon annan webläsare bara för att vissa förstå-sig-på-are tycker är bättre är inget alternativ för mig.

    Jodå, jag har både Chrome och Mozilla, men använder dom sporadiskt.
    Retroholic!

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Ibland (ofta) så verkar det som om man ska uppdatera något "bara för att man kan".
    Sådant ställer till problem för en data (o-)nörd som undertecknad.
    Jag har kört med Explorer i alla tider och trivts med det.
    JAG ser ingen anledning till att ge mig på nya uppdateringar "bara för att dom finns".

    Att använda någon annan webläsare bara för att vissa förstå-sig-på-are tycker är bättre är inget alternativ för mig.

    Jodå, jag har både Chrome och Mozilla, men använder dom sporadiskt.
    Jättebra recept för att få virus och utpressningsprogram. Microsoft har integrerat webläsaren hårt i OS:et vilket gör den både sämre och osäkrare än alla alternativ. Du borde byta till chromebook för att inte behöva bry dig.

    It's explorer, it is not supposed to work.
    fredrik

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Såg ordet Chromebook och den maskinen/konceptet kan verkligen rekommenderas - i alla fall om man är medveten om de begränsningar som finns. Själv är jag väl inte direkt okunnig inom dataområdet , har faktiskt jobbat inom det i hela mitt arbetsliv ifrån tidigt 70-tal, men det hindrar inte att jag gillar Chromebook/ChromeOS. Har kört det som min vanliga surfdator de senaste åren och det är ytterst sällan jag behöver boota upp nån av Windows-maskinerna vilket känns väldigt skönt. Och numera fungerar dessutom de flesta nätverksanslutna skrivare utan att man behöver använda Google Cloud Print vilket är en klar fördel. Min Toshiba-dator har väl snart 3 år på nacken så den klarar inte Android-appar men det skall ju gå att köra på de senaste maskinerna och då blir dom ändå mera användbara.
    Roger

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu är vi lite från ämnet!
    Problemet var ju att det inte går att se videos i Explorer.
    Kan webansvarige fixa det??
    Retroholic!

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Thomas - men just Explorer är ju en utgående produkt så jag tycker nog att du därmed fått svaret. Knappast rimligt att kräva att nån skall anpassa applikationer när inte ens tillverkaren av Explorer längre uppdaterar och supportar produkten. Man har ju ett annat alternativ i Windows som fungerar för att inte tala om alternativa webb-läsare.
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Dock, t ex om man kör Windows 10, där det förutom Edge webbläsare även följer med IE 11 webbläsare, så är det så att så länge operativsystemet stöds så stöds även t ex EI 11 som så att säga ingår i operativsystemet.

    How long will the most current version of Internet Explorer remain supported?
    Internet Explorer is a component of the Windows operating system and the most current version will continue to follow the specific lifecycle policy for the operating system for which it is installed. To find the lifecycle dates for all operating systems, search the Microsoft Lifecycle Database here.
    Källa:
    https://support.microsoft.com/en-au/...ernet-explorer

    Windows 10 har support från Microsoft till åtminstone 2020 (mainstream support) och 2015 (extended support) såvitt jag vet och har kollat. Rätta gärna om det är fel.

    Det är ju inga problem att se på Youtube video direkt på Youtube med IE 11, så nog borde man bemöda sig att få igång igen att även inbäddade Youtube video skall kunna visas med IE 11 här på forumet.

    /Bo

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg

    Det är ju inga problem att se på Youtube video direkt på Youtube med IE 11, så nog borde man bemöda sig att få igång igen att även inbäddade Youtube video skall kunna visas med IE 11 här på forumet.

    /Bo
    Huvvet på den berömda spiken, Bo!
    Det är precis DET som borde åtgärdas!
    Retroholic!

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Kan det möjligen vara så att det är ett codec i IE10 som inte är uppdaterad helt enkelt?. Men som är det i IE11 då den är nyare?. Kan ju iof vara Google själva som har uppdaterat mjukvaran i Youtube som kanske ställer till det.. bara gissningar nu.
    Oavsett, så borde det rimligtvis gå att lösa kan jag också tycka.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast rent krasst - det finns så många webb-läsare så man kan nog inte kräva att varje ägare av hemsidor skall stödja alla inkl olika versioner och i MS fall är det väl rätt klart att det är Edge som är deras väg framåt - så har i alla fall jag uppfattat det.
    Kör Chrome de gånger ni får problem och det löser sig säkert. Hur svårt skall det vara ?
    T o m våra banker har ju ofta begränsat vilka webb-läsare dom stöder i sina bank-applikationer.
    Roger

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Kör chrome blandat med Firefox själv. IE har jag inte använt på evigheter typ.. och Edge bara någon enstaka gång. Har till och med kört igång med gamla hederliga Netscape Navigator..bara för skojs skull.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •