Reklam

Resultat 1 till 14 av 14

mne: Igr fick jag utskllning

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 305
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Thumbs down Igr fick jag utskllning

Hej,

Igr fick jag utskllning och hot om polisanmlan.
    Stod ute p landet och fotade kermark lngt frn hus och mnniskor, stod frst p ett annat stlle nr en skpbil tutade, tnkte inte mer p det, sedan frflyttade jag mig cirka 500 m fr en annorlunda vinkel och d kom bilen tillbaka. Ut kommer en lng smal kille i 50 rs ldern och gormar har du tillstnd, detta r frbjudet, du gr intrng p annans mark, osv, osv. Jag svarade att jag tror inte jag gr ngot olagligt, vi kan g igenom reglerna tillsammans, men det var han inte intresserad av, han skulle polisanmla omedelbart och fotograferade av min registreringsskylt. Sedan ville han inte flytta sig nr jag varnade fr honom om att landning var p gng, s jag fick landa p annat olmpligt stlle.

Nr jag packat ihop frgade jag om jag kunde frflytta mig vidare eller vnta p polisen, d skrek han att han inte tnker anmla och fortsatte hlla p med telefonen.

Jag flg helt LOS, hade inte ens med FPV utrustningen, men lyckades reta upp honom s mycket att han var tvungen att tillrtta mig, trots att han inte r markgare, husgare eller ens med p bild och var inte ens i nrheten utan bara rkade kra frbi och sg sitt tillflle att agera polis.

Tantens svar senare nr jag kom hem och berttade var fantastiskt: Varfr knockade du inte honom! Tur det inte var hon som stod och flg.

Vi fr se om det kommer en anmlan.
    Skall printa ut Transportstyrelsens regelverk att ha med mig hdan efter.
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Standard

Man kanske borde skylta lite mer nr man flyger. Reflexvst med text "Drnar-operatr", banderolla bilen lite med klubb-tillhrighet samt stlla ut en skylt med texten "Observera, kontakta endast flygande operatr i ndfall. Att stra flygande operatr kan vara brottsligt, vnta med frgor tills efter landning".

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 527
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Otrevliga personer kan man tyvrr alltid rka ut fr och det gller att hlla huvdet kallt i sdana situationer, precis som du tycks ha gjort.

Det finns fr nrvarande ingenting i TS regler som begrnsar flygningen ver privat mark. Beroende p var man flyger kan dock exv kameravervakningslagen innebra vissa begrnsningar.

Det stora problemet fr framtiden r att LRF Skogsgarna och Lantbrukarnas Riksfrbund r p krigsstigen. I sitt remissvar angende frndringen av kameravervakningslagen 2017 s ville dessa organisationer att terrngkrningslagen skulle tillmpas p drnare s att all flygning ver privat jordbruks/skogsmark fr andra ndaml n jord/skogsbruk skulle frbjudas p hjder under 150 m. Paragrafen som man ville f inskriven i kameravervakningslagen ld:

"Flygning med drnare under 150 m flyghjd utan markgarens tillstnd r frbjuden"

Konsekvenserna fr modellflyget om en sdan lagstiftning skulle g igenom r ganska uppenbara, dvs. katastrofala. Som tur r segrade frnuftet den gngen och bndernas frslag gick inte igenom, men det betyder inte att de bytt stndpunkt. Sannolikt kommer frslaget tillbaka vid framtida revisioner/frndringar av lagstiftningen. Hr r en lnk till LRF:s kommentar till TS nya drnarbestmmelser och det r ganska uppenbart att man vidhller sin tidigare stndpunkt:

Hobbyintressen kan inte styra nringsverksamhet

MVH, Michael

Edit: Lade till en lnk
    Senast redigerat av Michael den 2018-05-15 klockan 18:45.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 181
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Det var vl antagligen en RC-flygare som var frbannad ver vad okynnes drnarflygning orsakat i form av regler och avgifter...
    Ove (AM) Nielsen

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 305
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Tror nog mer p en person som inte klarade mnstringen samt inte blev antagen till polishgskolan.

Skickat frn min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    275
    Jobb
    Deltids-pensionr, info-sk-arkitekt
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard

Intressant lnk,

ena sida en massa hat mot hobbyister av ngon utan kunskap om bl.a. BCL och andra sidan lnk till artikel om att lantbrukarna sjlva vill "drna" omkring utan begrnsningar. Snacka om splittrat budskap och varfr 150 m ver marken?

T.ex mineral och gruvlagen tillter prospekteringslicens p annans mark, s jordbrukare har bara kontroll till 1-2 m djup. Drunder gller andra regler, finns rikedommar kan marken expropieras. Kanske dags att anvnda den rttigheten, ta ut en prospekteringslicens fr LRFs ordfrandes grd och hvda att man flyger ver fr att genomfra prospekteringen. Att man stter en liten Arduino-magnitometer i krran.

Reg.datum
    Mar 2018
    Inlgg
    38
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

Det kan bero p massmedias kampanj mot "drnare" och andra fjrrstyrda flygande saker, och kanske en hopkoppling med militra saker. Det r bara att sga: Ring polisen om du r missnjd.

Det r mnniskor med polislynne + svagsinne och / eller sjuklig revirinstinkt som hller p med detta avvikande beteende.

Bo

Reg.datum
    Mar 2018
    Inlgg
    38
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

Vid Brvikens norra strand kan man fiska havsring. P ett av de bsta stllen, brukade frr en villagare eller sommarstugegare hotfullt, men svitt jag vet, endast verbalt attackera utvadade spfiskare. Det gick s lngt att polisen fick komma och lugna ned honom och upplysa om lagen. Frvisso r handredskapsfiske fritt i Brviken som r en havsvik av stersjn.

Att hospitalet i Vadstena stngdes, var mhnda inte rtt.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg
    Det stora problemet fr framtiden r att LRF Skogsgarna och Lantbrukarnas Riksfrbund r p krigsstigen. I sitt remissvar angende frndringen av kameravervakningslagen 2017 s ville dessa organisationer att terrngkrningslagen skulle tillmpas p drnare s att all flygning ver privat jordbruks/skogsmark fr andra ndaml n jord/skogsbruk skulle frbjudas p hjder under 150 m. Paragrafen som man ville f inskriven i kameravervakningslagen ld:

"Flygning med drnare under 150 m flyghjd utan markgarens tillstnd r frbjuden"
    Jag har inte fljt med i debatten men vad r det som LRF Skogsgarna och Lantbrukarnas Riksfrbund egentligen r rdda fr? Och vad r argumentet mot att terrngkrningslagen skulle appliceras p drnare? Och vad r deras syfte? Tre olika saker allts; rdslan, argumentet och syftet. Alla dessa tre saker kan skilja sig t i sdana hr sammanhang. Tex kan man anvnda ett annat argument fr att inte riskera att avslja sitt syfte eller eventuella rdsla infr ngonting osv.

Nr man lser hr att man r p krigsstigen och vill frbjuda all flygning under 150 m s tappar man ju bara hakan allts. Rent ut sagt ljligt! Knns mera som ett phopp p en liten ganska betydelsels grupp. Flygning ver privat jordbruks/skogsmark kan inte vara ngot problem verhuvudtaget fr en stor majoritet av jordbruks-/skogsgare utan det mste finnas ngot strre bakom en sdan nskan att f det frbjudet. Tex att den sanne intressenten faktiskt dljer sig bakom den betydelsefulla gruppen (organisationen) av jordbruks och skogsgare i frhoppning om att organisationens tyngd till sist ska bli det som avgr frgan till den doldes frdel trots att det inte r ngot problem fr medlemmarna i organisationen den dolde gmmer sig bakom. Vem dljer sig bakom organisationen tro? Kan det var ngon som tidigare har gtt bet p delar av sina tidigare frslag och nskningar?
    Senast redigerat av The Flyer den 2018-06-17 klockan 23:33. Anledning: ngra ord fll bort
    Sld p allt som gr att styra med radio...utom bt sklart!

Standard

Vi br komma ihg att det vi hller p med KAN missbrukas och markgare r vana vid att tex allemansrtten missbrukas. S en del oroar sig nog fr att det vi hller p med ocks skall kosta dem pengar i slutndan. ven om kalhyggen r ngot normalt i skogen s gr de sig inget vidare p film, man kan tnka sig att ngot sdant kan pverka framtida avverkningar. En flygning ver en grd kan tex rka fnga ett "miljbrott" p film, tex ngra bilbatterier som str runt hrnet. En aktivist med en flygande kamera kan stlla till med mycket skit. Jaktsabotrer med drnare kan inte heller vara ngot vidare.

S jag frstr att det finns en oro. Men det dr med terrngkrningslagen r ju befngt.

Jrgen

Standard

Kanske man borde skriva ut regelverken frn alla instanser (ofta) och ha med sig s man iaf kan visa att man nog har koll och vill vara p rtt sida av lagen. Samt telefonnumrorna som de kan ringa om de inte tror p en.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg

Hobbyintressen kan inte styra nringsverksamhet

MVH, Michael

Edit: Lade till en lnk
    haha mste kommentera den dr usla photoshopen ser ju ut som en 10ring gjort den :P

Reg.datum
    Mar 2018
    Inlgg
    38
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

Frr blev folk vnliga och nyfikna nr de sg ett modellflygplan. Jag kommer ihg nr jag var med far p Skarpnck och han hll fast en Falcon-56 med "proportionalradiostyrning, nr garen provkrde motorn. ret var kanske 1965. "fan vad det lilla planet drog" sade han, frvnat men beltet. Jag var bara en s liten liten pojke p den tiden, men hnfrd.

En annan anekdot. Nr jag flg p sjn dr jag frr gde en stuga, var det en sdan dr revirhvdande person som sade till en annan: skall han nu flyga och surra varje djvla dag ? Jag flg bara under loppet av en timme en kvll. Han vgade inte g p mig personligen utan baktalade mig. Den andre berttade allt.

Motorsgar, vedkapar och vedklyvar som skrek dagen lng brydde han sig icke om det minsta. Men nr jag flg ett litet modellflygplan p den stora sjn Vttern blev han vred.

Jag skulle snkt hans bt p 70 meters djup i lnndom

Men fr att balansera t det positiva hllet, s har jag ytterligare erfarenheter att bertta. Nu av det positiva slaget. En kvinna kom fram p isen nr jag flg med mina ungar. Hon frgade om allt och var vldigt intresserad om hur flygplanet var byggt och precis allt. En betydligt mer positiv instllning. Nr sommaren kom fick hon se hur man flyger p vatten och jag sg att hennes gon var stora D sg jag att hon hade egna ungar, s det var nog kta flygintresse. Men man vet aldrig skert...

Ja, flygintresserade kvinnor tillhr vl inte vanligheten.

Bo
    Senast redigerat av BJS den idag klockan 03:50.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •