Reklam

Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Igår fick jag utskällning

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Thumbs down Igår fick jag utskällning

Hej,

Igår fick jag utskällning och hot om polisanmälan.
    Stod ute på landet och fotade åkermark långt från hus och människor, stod först på ett annat ställe när en skåpbil tutade, tänkte inte mer på det, sedan förflyttade jag mig cirka 500 m för en annorlunda vinkel och då kom bilen tillbaka. Ut kommer en lång smal kille i 50 års åldern och gormar har du tillstånd, detta är förbjudet, du gör intrång på annans mark, osv, osv. Jag svarade att jag tror inte jag gör något olagligt, vi kan gå igenom reglerna tillsammans, men det var han inte intresserad av, han skulle polisanmäla omedelbart och fotograferade av min registreringsskylt. Sedan ville han inte flytta sig när jag varnade för honom om att landning var på gång, så jag fick landa på annat olämpligt ställe.

När jag packat ihop frågade jag om jag kunde förflytta mig vidare eller vänta på polisen, då skrek han att han inte tänker anmäla och fortsatte hålla på med telefonen.

Jag flög helt LOS, hade inte ens med FPV utrustningen, men lyckades reta upp honom så mycket att han var tvungen att tillrätta mig, trots att han inte är markägare, husägare eller ens med på bild och var inte ens i närheten utan bara råkade köra förbi och såg sitt tillfälle att agera polis.

Tantens svar senare när jag kom hem och berättade var fantastiskt: Varför knockade du inte honom! Tur det inte var hon som stod och flög.

Vi får se om det kommer en anmälan.
    Skall printa ut Transportstyrelsens regelverk att ha med mig hädan efter.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Standard

Man kanske borde skylta lite mer när man flyger. Reflexväst med text "Drönar-operatör", banderolla bilen lite med klubb-tillhörighet samt ställa ut en skylt med texten "Observera, kontakta endast flygande operatör i nödfall. Att störa flygande operatör kan vara brottsligt, vänta med frågor tills efter landning".

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Otrevliga personer kan man tyvärr alltid råka ut för och det gäller att hålla huvdet kallt i sådana situationer, precis som du tycks ha gjort.

Det finns för närvarande ingenting i TS regler som begränsar flygningen över privat mark. Beroende på var man flyger kan dock exv kameraövervakningslagen innebära vissa begränsningar.

Det stora problemet för framtiden är att LRF Skogsägarna och Lantbrukarnas Riksförbund är på krigsstigen. I sitt remissvar angående förändringen av kameraövervakningslagen 2017 så ville dessa organisationer att terrängkörningslagen skulle tillämpas på drönare så att all flygning över privat jordbruks/skogsmark för andra ändamål än jord/skogsbruk skulle förbjudas på höjder under 150 m. Paragrafen som man ville få inskriven i kameraövervakningslagen löd:

"Flygning med drönare under 150 m flyghöjd utan markägarens tillstånd är förbjuden"

Konsekvenserna för modellflyget om en sådan lagstiftning skulle gå igenom är ganska uppenbara, dvs. katastrofala. Som tur är segrade förnuftet den gången och böndernas förslag gick inte igenom, men det betyder inte att de bytt ståndpunkt. Sannolikt kommer förslaget tillbaka vid framtida revisioner/förändringar av lagstiftningen. Här är en länk till LRF:s kommentar till TS nya drönarbestämmelser och det är ganska uppenbart att man vidhåller sin tidigare ståndpunkt:

Hobbyintressen kan inte styra näringsverksamhet

MVH, Michael

Edit: Lade till en länk
    Senast redigerat av Michael den 2018-05-15 klockan 18:45.

Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Det var väl antagligen en RC-flygare som var förbannad över vad okynnes drönarflygning orsakat i form av regler och avgifter...
    Ove (AM) Nielsen

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Tror nog mer på en person som inte klarade mönstringen samt inte blev antagen till polishögskolan.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Jobb
    Deltids-pensionär, info-säk-arkitekt
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard

Intressant länk,

Å ena sida en massa hat mot hobbyister av någon utan kunskap om bl.a. BCL och å andra sidan länk till artikel om att lantbrukarna själva vill "dröna" omkring utan begränsningar. Snacka om splittrat budskap och varför 150 m över marken?

T.ex mineral och gruvlagen tillåter prospekteringslicens på annans mark, så jordbrukare har bara kontroll till 1-2 m djup. Därunder gäller andra regler, finns rikedommar kan marken expropieras. Kanske dags att använda den rättigheten, ta ut en prospekteringslicens för LRFs ordförandes gård och hävda att man flyger över för att genomföra prospekteringen. Att man sätter en liten Arduino-magnitometer i kärran.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •