Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

mne: Fel p helt ny trainer - eller p piloten?

  1. #1

    Standard Fel p helt ny trainer - eller p piloten?

    Hej

    Kpte en begagnad (ihopbyggd och aldrig flugen dock) TrainStar enligt bild. Har dock lite frgor.

    Satt i nya batterier i sndaren/radion men lampan lyser nd rtt. Det var Biltema batterier om det spelar ngon roll?

    Hger skevroder lter lite (servon) men ingen av dom rr p sig. Mste det paras ihop p ngot stt fr att lira ordentligt? Lste att man skulle trycka p mottagaren men sg ingen skillnad p lampan som ska blinka och/eller lysa.

    Till sist r det vl bst att frga om det finns ngon aktiv RC klubb i Stockholm (grna norrort) dr man kan ka frbi och f lite hjlp?

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 044
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Kan mycket vl vara s att du mste "para ihop"(binda) mottagaren till sndaren. Ofta men inte alltid skall man frst sl p sndaren, sen ha knappen p mottagaren intryckt och frst drefter ansluta batteriet till mottagaren/flygmaskinen och vnta nn sekund innan man slpper ut knappen igen. Men det kan vara helt annorlunda s ls bruksanvisningen.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Hej

    Du r vlkommen till kersberga modellflygklubb fr att f hjlp.
    Jag kommer sjlv att vara p Hakunge fltet idag p frmiddagen.
    Hr grna av dig via PM om du vill ha vgbeskrivning.
    /Jonas

    Skickat frn min SM-A310F via Tapatalk

  4. #4

    Standard

    Fick ordning p allt. Servo och styrning gick till slut t rtt hll nr jag fixade lite. Dock flg modellen bort, landade i en skog ngonstans och borta blev den.

    Slutet gott allting gott :/

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  5. #5

    Standard

    Frresten s flg den hr modellen VLDIGT vingligt! Inte alls s stabil som andra trainers jag flugit. Var nstan vindstilla men den var nstan omjlig att flyga rakt utan att hela tiden kompensera med spakarna. Andra modeller jag haft har i princip varit "autopilot" nr jag slppte spakarna.

    CG var justerat enigt manualen.

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  6. #6

    Standard

    Trist slut p den historien.....
    Tappade du kontakt med radion eller tappade du orienteringen och flg t fel hll?
    /Jonas

    Skickat frn min SM-A310F via Tapatalk

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlgg
    Trist slut p den historien.....
    Tappade du kontakt med radion eller tappade du orienteringen och flg t fel hll?
    /Jonas

    Skickat frn min SM-A310F via Tapatalk
    Den flg visserligen t fel hll, frn mig. Men hger blev hger s att sga s hade koll p det viset. Men den uppfrde sig vldigt mrkligt och rollade / loopade och svngde ibland t fel hll s det knns vl som den tappade kontakt med radion och levde sitt egna liv p full gas in i det sista.

    Enligt kartan skulle jag tro den var ca 250-300m frn radion (fri sikt och nya batteri).

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  8. #8

    Standard

    Fr jag tag i ngon med en drnare s borde den g att lokaliseras dock i trden.

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  9. #9
    olarantalas avatar
    Reg.datum
    Feb 2015
    Inlgg
    9
    Jobb
    Elevassistent, Kyrkogrdsvaktmstare / Brandman d

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Brandten Visa inlgg
    Den flg visserligen t fel hll, frn mig. Men hger blev hger s att sga s hade koll p det viset. Men den uppfrde sig vldigt mrkligt och rollade / loopade och svngde ibland t fel hll s det knns vl som den tappade kontakt med radion och levde sitt egna liv p full gas in i det sista.

    Enligt kartan skulle jag tro den var ca 250-300m frn radion (fri sikt och nya batteri).

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk
    Tyngdpunkten fr lngt bak kanske?

    Skickat frn min G8141 via Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 044
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Om jag tolkar det jag lser av dina inlgg rtt s kan det vara s enkelt som att du kanske inte riktigt lrt dig flyga nnu och d kan man uppleva det som att maskinerna har ett eget liv. Om du kollat s att alla roder gick t rtt hll s gissar jag p att orsaken var denna.
    Roger

  11. #11

    Standard

    En sak jag har rkat ut fr nr jag flygit lite olika enkla "nybrjarmodeller" rakt ur ldan r att roderutslagen r p tok fr stora. Det blir vldigt yvig flygning och man fr vara enormt ntt p rodren fr det ska funka. Mardrmmen r en EDF-draken som gjorde 4 raska rollar nar jag skulle gra en vid svng efter start... Lter som det du beskriver...

    Detta i kombination med ovan inlgg frn McRegor kan vara nog med orsaker som frklarar det du upplevde...

    /Anders

    OJ... Nu ser jag att detta var en gammal trd, ett tag sedan jag var hr...
    Habo Hobby - Jnkpings strsta hobbybutik!

  12. #12

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 044
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Jo, stora utslag kan definitivt vara farliga och speciellt i kombination med nybrjare som grna har fr vana att veva runt med spakarna rtt ordentligt. Just detta med att bara rra spakarna frsiktigt och lite brukar vara det frsta man fr ta upp med nybrjare.
    Roger

  13. #13

    Standard

    S gammal r den inte.

    Jag har haft mnga flyg genom ren och som du sger, nya modeller med autopilot (typ) och "jag hjlper dig att flyga" funktioner r inte s bra.

    Enklaste att flyga r en Piper Cub jag hadde med vingspann p 220cm.

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  14. #14

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 044
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Trkigt att den flg bort men hoppas du ursktar mig om jag nd sger att av dina beskrivningar att dma s tyder det nd p att du trots allt r en nybrjare. Och d kan ven den "bsta" nybrjarkrra upplevas svrflugen. Den krra som nybrjare generellt haft enklast att ta sig igenom nybrjarstadiet med utan stora reparationer har varit E-Flite Apprentice S15. Den har en fr nybrjare vl fungerande gyro-stabilisering med "panik-knapp" s den kan rekommenderas om man har ett flygflt att starta och land p. Den strsta nackdelen r att den har noshjul - det r lite knsligare fr misshandel n krror med sporr-stll.
    Det finns nyare efterfljare frn samma tillverkare med GPS fr att krran skall kunna hitta hem och t o m landa sjlv men den lsningen r tyvrr struligare att hantera fr en nybrjare s jag rekommenderar den niv av stabilisering som sitter i Apprentice.
    Roger

  15. #15

    Standard

    "Enklaste att flyga r en Piper Cub jag hadde med vingspann p 220cm."

    Kul att hra, har precis kpt en sdan...

    /Anders
    Habo Hobby - Jnkpings strsta hobbybutik!

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kasoe Visa inlgg
    "Enklaste att flyga r en Piper Cub jag hadde med vingspann p 220cm."

    Kul att hra, har precis kpt en sdan...

    /Anders
    Ah avis! Den var verkligen en drm att titta p och flyga.
    Lgg grna upp bild (ska se om jag hittar).

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Trkigt att den flg bort men hoppas du ursktar mig om jag nd sger att av dina beskrivningar att dma s tyder det nd p att du trots allt r en nybrjare. Och d kan ven den "bsta" nybrjarkrra upplevas svrflugen. Den krra som nybrjare generellt haft enklast att ta sig igenom nybrjarstadiet med utan stora reparationer har varit E-Flite Apprentice S15. Den har en fr nybrjare vl fungerande gyro-stabilisering med "panik-knapp" s den kan rekommenderas om man har ett flygflt att starta och land p. Den strsta nackdelen r att den har noshjul - det r lite knsligare fr misshandel n krror med sporr-stll.
    Det finns nyare efterfljare frn samma tillverkare med GPS fr att krran skall kunna hitta hem och t o m landa sjlv men den lsningen r tyvrr struligare att hantera fr en nybrjare s jag rekommenderar den niv av stabilisering som sitter i Apprentice.
    Roger
    Kpte en begagnad S15 frra ret med som sagt, "jag kan hjlpa dig att flyga funktioner" som kraschade ganska rejlt och gick i hundra bitar.

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  18. #18
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 759
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hur svrt ska det vara??!! CALMATO!!!!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlgg
    Hur svrt ska det vara??!! CALMATO!!!!
    :-D Nu har vebodsflygarn talat. Men du har nog rtt.

    1. Skaffa simulator och lr dig flyga i den.
    2. Skaffa en vanlig tr-trainer och lr dig flyga den.
    3. Sen vet du vart det barkar och skaffa dig grejer drefter.

    EPO-flyg bryr man sig inte om, de studsar och kraschar och fr stryk vid varje flygning, tejpar och flyger, inte lr man sig flyga med en sn. Skaffa ngot du r rdd om och hj ribban -> Du lr dig flyga FLYG ordentligt. Inte kul laga grejer hela tiden.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 044
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Nja, min uppfattning r snarare motsatt den lnning har. Med en EPO-trainer s kan man framfr allt gna sig t att trna flygning och inte frmst reparationer - ven om det ocks kan vara nyttigt men var sak har sin tid. Det finns ju numera mycket bra flygmaskiner tillverkade av EPO och inte bara snt som pminner om inomhus-krrorna. Men det r min uppfattning och andra, t ex lnning, tycker helt klart annorlunda.
    Roger

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •