Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Fel på helt ny trainer - eller på piloten?

  1. #1

    Standard Fel på helt ny trainer - eller på piloten?

    Hej

    Köpte en begagnad (ihopbyggd och aldrig flugen dock) TrainStar enligt bild. Har dock lite frågor.

    Satt i nya batterier i sändaren/radion men lampan lyser ändå rött. Det var Biltema batterier om det spelar någon roll?

    Höger skevroder låter lite (servon) men ingen av dom rör på sig. Måste det paras ihop på något sätt för att lira ordentligt? Läste att man skulle trycka på mottagaren men såg ingen skillnad på lampan som ska blinka och/eller lysa.

    Till sist är det väl bäst att fråga om det finns någon aktiv RC klubb i Stockholm (gärna norrort) där man kan åka förbi och få lite hjälp?

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan mycket väl vara så att du måste "para ihop"(binda) mottagaren till sändaren. Ofta men inte alltid skall man först slå på sändaren, sen ha knappen på mottagaren intryckt och först därefter ansluta batteriet till mottagaren/flygmaskinen och vänta nån sekund innan man släpper ut knappen igen. Men det kan vara helt annorlunda så läs bruksanvisningen.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Hej

    Du är välkommen till Åkersberga modellflygklubb för att få hjälp.
    Jag kommer själv att vara på Hakunge fältet idag på förmiddagen.
    Hör gärna av dig via PM om du vill ha vägbeskrivning.
    /Jonas

    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

  4. #4

    Standard

    Fick ordning på allt. Servo och styrning gick till slut åt rätt håll när jag fixade lite. Dock flög modellen bort, landade i en skog någonstans och borta blev den.

    Slutet gott allting gott :/

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  5. #5

    Standard

    Förresten så flög den här modellen VÄLDIGT vingligt! Inte alls så stabil som andra trainers jag flugit. Var nästan vindstilla men den var nästan omöjlig att flyga rakt utan att hela tiden kompensera med spakarna. Andra modeller jag haft har i princip varit "autopilot" när jag släppte spakarna.

    CG var justerat enigt manualen.

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  6. #6

    Standard

    Trist slut på den historien.....
    Tappade du kontakt med radion eller tappade du orienteringen och flög åt fel håll?
    /Jonas

    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Trist slut på den historien.....
    Tappade du kontakt med radion eller tappade du orienteringen och flög åt fel håll?
    /Jonas

    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
    Den flög visserligen åt fel håll, från mig. Men höger blev höger så att säga så hade koll på det viset. Men den uppförde sig väldigt märkligt och rollade / loopade och svängde ibland åt fel håll så det känns väl som den tappade kontakt med radion och levde sitt egna liv på full gas in i det sista.

    Enligt kartan skulle jag tro den var ca 250-300m från radion (fri sikt och nya batteri).

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  8. #8

    Standard

    Får jag tag i någon med en drönare så borde den gå att lokaliseras dock i träden.

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  9. #9

    olarantalas avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    10
    Jobb
    Elevassistent, Kyrkogårdsvaktmästare / Brandman

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Brandten Visa inlägg
    Den flög visserligen åt fel håll, från mig. Men höger blev höger så att säga så hade koll på det viset. Men den uppförde sig väldigt märkligt och rollade / loopade och svängde ibland åt fel håll så det känns väl som den tappade kontakt med radion och levde sitt egna liv på full gas in i det sista.

    Enligt kartan skulle jag tro den var ca 250-300m från radion (fri sikt och nya batteri).

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk
    Tyngdpunkten för långt bak kanske?

    Skickat från min G8141 via Tapatalk

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om jag tolkar det jag läser av dina inlägg rätt så kan det vara så enkelt som att du kanske inte riktigt lärt dig flyga ännu och då kan man uppleva det som att maskinerna har ett eget liv. Om du kollat så att alla roder gick åt rätt håll så gissar jag på att orsaken var denna.
    Roger

  11. #11

    Standard

    En sak jag har råkat ut för när jag flygit lite olika enkla "nybörjarmodeller" rakt ur lådan är att roderutslagen är på tok för stora. Det blir väldigt yvig flygning och man får vara enormt nätt på rodren för det ska funka. Mardrömmen är en EDF-draken som gjorde 4 raska rollar näar jag skulle göra en vid sväng efter start... Låter som det du beskriver...

    Detta i kombination med ovan inlägg från McRegor kan vara nog med orsaker som förklarar det du upplevde...

    /Anders Ö

    OJ... Nu ser jag att detta var en gammal tråd, ett tag sedan jag var här...
    Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo, stora utslag kan definitivt vara farliga och speciellt i kombination med nybörjare som gärna har för vana att veva runt med spakarna rätt ordentligt. Just detta med att bara röra spakarna försiktigt och lite brukar vara det första man får ta upp med nybörjare.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Så gammal är den inte.

    Jag har haft många flyg genom åren och som du säger, nya modeller med autopilot (typ) och "jag hjälper dig att flyga" funktioner är inte så bra.

    Enklaste att flyga är en Piper Cub jag hadde med vingspann på 220cm.

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tråkigt att den flög bort men hoppas du ursäktar mig om jag ändå säger att av dina beskrivningar att döma så tyder det ändå på att du trots allt är en nybörjare. Och då kan även den "bästa" nybörjarkärra upplevas svårflugen. Den kärra som nybörjare generellt haft enklast att ta sig igenom nybörjarstadiet med utan stora reparationer har varit E-Flite Apprentice S15. Den har en för nybörjare väl fungerande gyro-stabilisering med "panik-knapp" så den kan rekommenderas om man har ett flygfält att starta och landå på. Den största nackdelen är att den har noshjul - det är lite känsligare för misshandel än kärror med sporr-ställ.
    Det finns nyare efterföljare från samma tillverkare med GPS för att kärran skall kunna hitta hem och t o m landa själv men den lösningen är tyvärr struligare att hantera för en nybörjare så jag rekommenderar den nivå av stabilisering som sitter i Apprentice.
    Roger

  15. #15

    Standard

    "Enklaste att flyga är en Piper Cub jag hadde med vingspann på 220cm."

    Kul att höra, har precis köpt en sådan...

    /Anders
    Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kasoe Visa inlägg
    "Enklaste att flyga är en Piper Cub jag hadde med vingspann på 220cm."

    Kul att höra, har precis köpt en sådan...

    /Anders
    Ah avis! Den var verkligen en dröm att titta på och flyga.
    Lägg gärna upp bild (ska se om jag hittar).

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tråkigt att den flög bort men hoppas du ursäktar mig om jag ändå säger att av dina beskrivningar att döma så tyder det ändå på att du trots allt är en nybörjare. Och då kan även den "bästa" nybörjarkärra upplevas svårflugen. Den kärra som nybörjare generellt haft enklast att ta sig igenom nybörjarstadiet med utan stora reparationer har varit E-Flite Apprentice S15. Den har en för nybörjare väl fungerande gyro-stabilisering med "panik-knapp" så den kan rekommenderas om man har ett flygfält att starta och landå på. Den största nackdelen är att den har noshjul - det är lite känsligare för misshandel än kärror med sporr-ställ.
    Det finns nyare efterföljare från samma tillverkare med GPS för att kärran skall kunna hitta hem och t o m landa själv men den lösningen är tyvärr struligare att hantera för en nybörjare så jag rekommenderar den nivå av stabilisering som sitter i Apprentice.
    Roger
    Köpte en begagnad S15 förra året med som sagt, "jag kan hjälpa dig att flyga funktioner" som kraschade ganska rejält och gick i hundra bitar.

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  18. #18
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hur svårt ska det vara??!! CALMATO!!!!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Hur svårt ska det vara??!! CALMATO!!!!
    :-D Nu har vebodsflygarn talat. Men du har nog rätt.

    1. Skaffa simulator och lär dig flyga i den.
    2. Skaffa en vanlig trä-trainer och lär dig flyga den.
    3. Sen vet du vart det barkar och skaffa dig grejer därefter.

    EPO-flyg bryr man sig inte om, de studsar och kraschar och får stryk vid varje flygning, tejpar och flyger, inte lär man sig flyga med en sån. Skaffa något du är rädd om och höj ribban -> Du lär dig flyga FLYG ordentligt. Inte kul laga grejer hela tiden.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nja, min uppfattning är snarare motsatt den Ålänning har. Med en EPO-trainer så kan man framför allt ägna sig åt att träna flygning och inte främst reparationer - även om det också kan vara nyttigt men var sak har sin tid. Det finns ju numera mycket bra flygmaskiner tillverkade av EPO och inte bara sånt som påminner om inomhus-kärrorna. Men det är min uppfattning och andra, t ex Ålänning, tycker helt klart annorlunda.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •