Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: LA 7 elkonvertering.

  1. #1
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Question LA 7 elkonvertering.

    Hejsan Flyers.

    Har en ESM LA 7 som flugit med DLE 35RA några ggr. men som jag nu tänkte konvertera till eldrift.
    Maskinen väger runt 8 kilo torr, spv är 203 cm och propellern som använts är 18x10 3-blad carbon.

    Nu vill jag ha lite tips på lämplig setup till denna skönhet som förtjänar att vara uppe i luften istället för att vara demonterad
    bland mina andra maskiner. UBEC finns redan så den kan Vi skippa ur ekvationen, det jag vill ha tips på är:
    -Motor
    -Reglage
    -Accar (som jag kan flyga längre än 5 min på).

    Förväntade egenskaper är kraft med auktoritet, ingen hovring, har planer på att gå in på 20x?? 3-blad i framtiden för utseendets skull. Om någon skulle ha lämpligt gods till övers så kan jag vara intresserad...

    Ideér åå förslag: Shoot.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    http://modellflygnytt.se/gamla/2016/...ytt_2016-1.pdf

    Kolla min artikel på sid 21-> Där finns en hel del matnyttigt.
    Superhero

  3. #3
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Säkerligen en bra artikel ang. motorer osv. för det som är insatt, dock är inte jag det så för mig var det bara brödtext i mass då jag flugit metanol, bensin åå segel (elsegel) i snart 40 år...

    Nu var jag ju intresserad av förslag till en komplett setup för nämnda maskin så Vi försöker igen på ämnet förslag till el setup till ESM Lavochkin LA 7 med vikt 8000 gram torr och spännvidd 203 cm....
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Harry S Visa inlägg
    Säkerligen en bra artikel ang. motorer osv. för det som är insatt, dock är inte jag det så för mig var det bara brödtext i mass då jag flugit metanol, bensin åå segel (elsegel) i snart 40 år...

    Nu var jag ju intresserad av förslag till en komplett setup för nämnda maskin så Vi försöker igen på ämnet förslag till el setup till ESM Lavochkin LA 7 med vikt 8000 gram torr och spännvidd 203 cm....
    Förlåt så mycket.
    Superhero

  5. #5
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Np Henke...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  6. #6

    Standard

    Något i den här stilen?

    Motor:
    http://www.hab.se/elektronik-batteri...x-3500w-pa-15s

    Fartreglage (något överdimensionerat):
    http://www.hab.se/elektronik-batteri...s-esc-w20a-bec

    Batteri: 2st seriekopplade Gensace 6S 5,3 Ah 30C
    http://www.hab.se/elektronik-batteri...-30c-5300-6s1p
    /Leif

  7. #7
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Hejsan Leif...

    Nu var det äntligen någon som förstod vad jag är ute efter, det såg ju redigt bra ut för en novice som jag ju är vad gäller eldrift.
    Hålls Du kvar i Örebro fortfarande eller har Du vandrat till andra trakter..?

    Behåller detta som ett tips på setup så får Vi se vars det slutar...

    ...**Tack**..
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Din viktuppgift Harry - är den utan motor/tank men med servon ? Det som tillkommer är alltså motor, fartreglage samt ack för att bedöma flygvikten. Eller ? Har du plats för batteriet långt fram och kommer du åt det utan omfattande demontering av kärran. Detta brukar tyvärr vara ett problem när man elektrifierar kärror byggda för förbränningsmotorer. Det är ju bl a rätt centralt att få till rätt TP.
    Fast personligen skulle jag nog avstå att elkonvertera en såpass tung kärra som dessutom antagligen är konstruerad för förbränningsmotor. Det kostar mera än det smakar som jag ser det.
    F ö var HAB väldigt dyra på motorn - finns avsevärt billigare på annat ställe i Sverige - https://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=553
    Dock inte lagerförd f n men finns också på flera ställen i England till samma pris eller ännu billigare.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2018-05-21 klockan 20:34.

  9. #9
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Normalt så anger man vikten som torrvikt vilket innebär motor, tank (tom), servon ställ osv...
    Tanken är att sätta accarna framme i tankutrymmet, kommer då att göra en lucka uppe på nosen för att enkelt kunna plocka ur/ sätta i accarna i maskinen.

    Ang. motor så är det ju öppet än så länge, därför jag ber att få förslag till setup till maskinen.

    Tung är den, speciellt med runt 500gr bly i nosen, bättre då att få arbetande massa som gör nytta istället för att ha barlast. Dom flesta av ESM seriens maskiner är avsedda för både metanol, bensin och el så där finner inte jag några probs med att få till TP på den...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast när du skall elmotorisera så är det nog lämpligare att inte ha med den gamla drivlinan i den vikt du anger så att man kan få en uppfattning om flygvikten i elutförandet. Vad den tidigare drivlinan vägde är ju inte längre så intressant.
    Roger

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Blir oftast ett par hekto tyngre med el och tyngre i nosen med direktdriven setup, då mycket vikt sitter strax bakom propellern.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Sant Roger men åå andra sidan så åker den gamla linan ur och in kommer en ny, sen utgår jag därifrån vart jag exvis ska placera accarna, reglaget osv då jag vet att maskinen flög bra med den gamla linan.

    Sen så återstår det bara att välja "rätt" drivlina till maskinen för att inte förstöra dom fina egenskaperna som den hade med bensinaren och 18x10 3-bladig snurra. Tanken är att kliva upp ett snäpp i prop-storlek för att slippa varva så förbenat men ändå ha vridet kvar...

    Kenneth, att vikten går upp i nosen på'na gör absolut ingenting då mer eller mindre alla ESM modeller tenderar att få tailen åt helsike för tunga..
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Harry - men vikten är en parameter vid dimensionering så jag förstår inte riktigt varför du anger vikt med nuvarande drivlina.
    Roger

  14. #14
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Tråden var skapad för förslag till el setup till angiven maskin Roger, försök då att hålla Dig till ämnet eller var silent...Diskussioner får Du föra i nån annans tråd, inte i denna.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast de flesta som frågar om råd och som har väldigt lite kunskap om ämnet brukar uppskatta att få lite vägledning men det är OK - jag lämnar tråden precis som Henke.
    Roger

  16. #16
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Hade det varit råd jag ville ha så skulle jag skrivit det men nu var det förslag på setuper till LA:n som är på tapeten.. .��
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  17. #17

    Standard

    Det är ju en del räknande och sökande för att hitta en bra setup. Alla är inte så insatta, så det lär ju inte hagla förslag. Men det är ju skönt om nån annan gör det tunga arbetet åt en så det bara är att klicka på köp, vänta hem, bygga och flyga. För att spara tid. Förslagen lär inte vara bästa möjliga utan något som uppskattas vara rätt okej eftersom det inte tar så långt tid. Jag tycker det finns en uppsjö av varianter och kombinationer vad gäller el-setups varje gång jag ska göra detsamma, jämfört med metanol och bensin. Då är det bara att köpa något som rekommenderas i manualen och flyga. Jag tycker forumet är guld värt när man kör fast eller behöver just råd för att komma vidare. Jag vet inte vilken flygstil du är ute efter, men det enklaste är väl att fråga om du är nöjd med DLE35ans prestanda och vilken dragkraft du haft på den motorn med den propelllern. Sen är det bara att hitta liknande el-setup (motor + propeller) med motsvarande dragkraft och jämföra med nya vikten (som ska placeras på annat sätt i flyget, dvs bygga om) och se om motorsetupen sen ska justeras upp/ner vilket den antagligen måste, detta inklusive ESC- och batteri-vikt. Inte bara att hosta ur sig ett förslag alltså... då flyget inte ens är byggt för el... behövs mer info till de som ska ägna tiden att räkna ut detta åt dig innan du kan få ett förslag (jag hade velat ha i min kärra).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Visst är det besvärligt att få till en vettig setup, det accepterar jag. Tanken var att slippa köpa fler setuper utan träffa hyfsat rätt på första köpet.

    Men men, då spånar jag vidare på egen hand, brukar bli bra även i dom fallen....har ju lite kunskap efter snart 40 år bakom spakarna...����
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  19. #19
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Precis det jag menar, bara fördelar med el.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #20
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    För mig är det en fördel då jag annars får avyttra rubbet som har en morot i sig, vid ansträngning så blir jag skakig i händerna speciellt i högern som då styr dom vitala kontrollerna på maskinen, dvs. skev/ höjd. El har den fördelen att jag inte behöver trilskas med en motor som behöver slås igång utan bara pluggar i kontakten till accarna åå flyger så för min egen del är det hälsoskäl till att jag vill konvertera till el...that's it..
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •