Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 63

Ämne: LA 7 elkonvertering.

  1. #41
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Om Vi släpper motorn och riktar in oss på reglage, vilket märke av reglage sulle Ni lägga era slantar på om Vi säger så...??

    Finns ju några fabrikat även där...��
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  2. #42

    Standard

    HobbyWing är rätt prisvärda, men ingen koll på de större än 70A. Blivit dem i det mesta nu, även dyra multicoptrar.
    Glöm Maytech, dyra och supporten är riktigt dålig.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #43
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Okay, Hobbywing i kombo med Dualsky har jag fått rekommendationer om i en offert och gissar att dessa 2 gifter sig hyfsat i ett paket motor-reglage...hmm, nu börjar det klarna lite lätt bland molntussarna...hehehe..

    Dualsky ECO 5330 280kv ihop med Hobbywing Funfly 130A Opto om Vi ska tala klarspråk, det har jag faktiskt lagt som förslag No: 1 till maskinen. Verkar rulla på med 8s tillsammans med snurror: 20x10"-22x10" vilket talar för detta...

    Då fattas bara accar för det slutliga komplementet, det är en djungel där ute...:P

    **Tack till Ålänning'en**...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  4. #44

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Tumregler eller http://ecalc.ch det är frågan...

    För att dimensionera drivlinan måste man veta hur hög EFFEKT modellen behöver i motorn.
    Jag brukar börja med en tumregel för detta:
    Motoreffekt/modellens flygvikt
    Segelmodeller - 100 W/kg (mera om man har bråttom att komma upp på höjd).
    Trainer - 200 W/kg
    Warbird - 400 W/kg
    3D modell - 600 W/kg
    Pylon Racer -1000 W/kg
    Detta kan förstås diskuteras, men det är bara en tumregel. Jag skulle satsa på 3000 Watt. Det är bra om man kan hålla strömstyrkan under 100 A. Detta skonar fartreglaget (ESC) men framförallt ger det möjlighet att sätta en strömmätare i planet så att man via telemetri kan mäta strömförbrukningen med olika propellrar och vid olika farter genom luften. 8 celler ger bara 28 volt vid belastning och 3000 W kräver då 107 A. Använd i stället två seriekopplade 6-cells LiPo så får du ackar som är användbara till mindre plan också. 12 celler blir 42 V i drift och med 71 A blir det 3 kW.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lavochkin_La-7.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	29,0 KB 
Id:	65918
    Lavochkin LA-7 är en bastant warbird som skall motoriseras med auktoritet, som du skriver, Harry.
    ESM-modellen har spännvidd 2030 mm, vingyta 69 dm2 och skall enl. ESM väga 7,7 kg med en 30 cc bensinmotor.
    Räkna med att den kommer att väga c:a 9 kg med eldrift. Vingbelastningen blir då 130 g/dm2 och Cubic Wing Load blir enligt http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm 15,7 vilket placerar din LA-7 på gränsen till "racer". Så häftigt tror jag inte det blir men du måste räkna med att hålla hög fart i landningarna eftersom LA-7 har smala vingspetsar.

    Det är stor skillnad på flygning med en Warbird och en 3D-modell av Extra, Staudacher och liknande. 3D-modellerna har låg vingbelastning och skall flyga väl vid låg fart. En warbird måste ha fart för att flyga väl. Räkna med att det blir väldigt olika propellerval för en snabb warbird än för en lättrörlig 3D-kärra.

    Propellervalet är en utmaning som blir lätt med http://ecalc.ch . Man kan anväda "Setup Finder" och "Prop Calc" i Ecalc.
    Kostnaden för ett års abonnemang på Ecalc är mindre än priset för en propeller...

    Eftersom du ville ha förslag till en komplett setup för din LA-7 så matade jag in dina värden i Ecalc.
    Då framgår det att Dualsky ECO 5330 280kv är klart otillräcklig.
    Ecalc varnar för att motorn blir överhettad.


    Andra förslag på motor som klarar 3 kW och 71 A efterfrågas.
    Lars

  5. #45
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Hejsan Lars.
    Egenskaperna på en warbird känner jag mycket väl till då jag haft en hög med dylika maskiner, den första byggde jag -85 har jag för mig, det har passerat ett gäng Mustang'er igenom min hangar och även en över tyngd Marutaka AT 6 Texan/ Harvard så flög fantastiskt bra med en Irvine Q72:a och stor snurra.

    LA 7:an har jag flugit ett par ggr. i bensinutförandet så egenskaperna är bekanta, den är dock inte så brutalt snabb i vare sig landning eller start heller för den delen utan beter sig ganska beskedligt trots sin häftigt avsmalnande vinge. Att den sedan rör på sig om man sätter "The Hammer Down" är ju helt klart men som sagt, lite av en snällis i landning och start...

    Då får jag ta ett omtag i motorvalet då denna kombo som jag tänkte använda mig av inte riktigt räcker till enl. dina kalkyler..

    Finns ju några alternativ i ECO serien av motorer, 225kv och 205kv, dock så kräver dessa mer celler i accarna vilket tar upp vikten ytterligare..:/ Sedan så finns det ju andra märken av motorer men dessa vet jag inte så mycket om egentligen, några känner man givetvis igen som Axi, Hacker, Mega + några till men då drar även taxametern iväg med plånboken..

    ....**Tack så mycket Lars**....
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  6. #46

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Batteriet blir inte tyngre för att man väljer ett system med fler celler. Cellerna kan ju ha mindre kapacitet i Ah eftersom strömmen blir lägre med högre spänning, 71 Ampere i st.f. 107 Ampere i detta exempel. Effekten är ju densamma i båda fall, 3 kW!

    Lars

  7. #47
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Okay, testa uträkningen med Dualsky ECO 225kv eller 205kv så får Vi se om dom pallar för trycket, båda dom ska visst köras med 10 celler enl. info om dom...

    ...**Tack Lars**...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  8. #48
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jag tycker för övrigt att Henkes artikel i MFN är alldeles utmärkt, en av de bättre när det gäller eldrivet särskilt för oss som redan "konverterat"
    Citat Ursprungligen postat av Harry S Visa inlägg
    Absolut Leif, därav min lätta oförståelse till artikeln som säkerligen är skitbra...
    Jag försöker göra det så lättförståeligt som möjligt. Man kan halvera effekten in med samma effekt ut eller tvärt om. Vill man puffa batterier eller köpa en vettig motor? Var lägger man pengarna?

    Man får titta på sin modell och i mitt fall var det ju så att flygegenskaperna kostade MYCKET i effekt in. För flygplanet i artikeln så tror(vet) jag att en MEGA FAI med växellåda skulle vara det absolut bästa valet. Sen kan man absolut välja en outrunner, men då måste man vara medveten om att man kompenserar med mer batterier. 2X så mycket för att vara exakt.
    Superhero

  9. #49
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Vad för morot sulle funka till LA 7:an Henke..??
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  10. #50
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Harry S Visa inlägg
    Vad för morot sulle funka till LA 7:an Henke..??
    MEGA FAI. Den drar en större propeller, låter riktigt fint och drar lite ström. Nu har jag ingen aning om pris eller någonting, men jag har en motor hemma här som du kan ta över om du ringer Tomas på HAB. Vet bara att den levererar inte vad den kostar.
    Superhero

  11. #51
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Kolla priset med Tomas så ser Vi om Vi ska gå vidare därifrån i sånt fall Henke....**
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  12. #52
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    ...Eller om jag kan få hela beteckningen på rovan så kan jag leta själv efter en dylik eller motsvarande. Jag gissar att den är växlad, frågan är ju då: Hur stora snurror tar den..?
    Hur stort reglage vill den ha..?? Hur stora accar behövs för att få lite flygtid med denna..?

    ..........**Tack**...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  13. #53
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Nu ska Vi se hur Vi ska titta på detta, om Vi begränsar oss till motorer som funkar på max 8s till att börja med..
    Har Vi några kvalitativa moroter som Vi kan lägga krut på tro..?

    DLE 35RA väger 1260 gram komplett om jag tolkat DLE's hemsida rätt, sen har Vi blyet i nosen som uppgår till runt 600 gram, då är Vi uppe i 1860 gram och för att göra detta lite roligare så har Vi ju osså en soppa tank på runt 500 cc som då givetvis väger ca: 500 gram full. Summa summarum ger då en drivline vikt på runt 2360 gram som Vi kan stoppa in i maskinen och hamna på ett ungefär samma som den flyger med i petrol utförandet.

    En del må tycka att det lät konstigt att jag hela tiden refererade till DLE'n men detta var orsaken..

    Nu vet Vi rörelsemånen Vi har på massa till en komplett drivlina el för konvertering ifrån petrol och så ville Vi gärna åka med 8s accar för att komplicera det hela lite till...

    ....**Tackar så länge**....
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  14. #54

    Standard

    Man ska aldrig räkna med vikten på bränslet, flyget ska flyga balanserat på tom tank också.
    Och 1 liter bensin väger inte 1 kg som vatten, utan typ runt 0,7-0,8 kg per liter eller nåt sånt.

    Flyget var alltså lagom framtungt förut. Testa lägg ut vikterna på flyget och se hur mycket balanseringsvikt du måste lägga fram med el-setup.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #55
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Kollar alltid TP med tom tank, i detta fallet var maskinen nästan på pricken i balans och tanken var tom. Däremot så väger ju även tanken tom, throttle servot och choke servot sina gram osså så totalen med tanken kan nog stämma hyfsat. Målet är ju att eliminera allt bly ifrån maskinen och omvandla detta till arbetande massa istället..

    Maskinen står idag med DLE'n i nosen och allt sitter i men jag kan tyvärr inte flyga den då jag efter startansträngningen av moroten blir så gu-jävligt skakig i höger näve så att jag riskerar att haverera planet (vilket jag inte önskar), därav så letar jag kompatibel el setup till densamme.. Önskan är ju att få maskinen i luften igen, dels pga. att en massa pengar bara ligger åå skräpar och dels pga. att den faktiskt är rolig att flyga åå är vacker i samma andetag, att sedan få se ställen smyga in åå ut är pricken över i'et ihop med lagårdsdörrs flapsen till landning..

    I förlängningen så är även övriga flottan tänkt att elektrifieras bl.a. en Corsair med en DLE 50cc i nosen och ev. en H9 1/4 Cub som har en Magnum 160FT som heller inte andats luft på mången år..

    ....**Tack**....
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  16. #56
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Eflite Power 180 motsvarar ungefär 30cc bensin, vad tror herrskapet om en dylik pjäs..? Tycker personligen att den verkar hyfsat lovande gällande propeller val: 20x11-22x10 vilket är specen jag egentligen letar efter..
    Eflite är väl kända för robusta grejer som jag tolkat RC groups osv. vilket ger mig lite varma vibbar, kan dock ha fel...

    Sen har Vi Tomcat G30cc som motsvarar Eflite förutom vikten där Tomcat är tyngre, i övrigt nästan samma spec på dessa. Priset diffar på runda lusentappen mellan dessa kandidater...

    .....**Tack så länge**.....
    Senast redigerat av Harry S den 2018-05-26 klockan 21:57.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  17. #57
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Harry S Visa inlägg
    Eflite Power 180 motsvarar ungefär 30cc bensin, vad tror herrskapet om en dylik pjäs..? Tycker personligen att den verkar hyfsat lovande gällande propeller val: 20x11-22x10 vilket är specen jag egentligen letar efter..
    Eflite är väl kända för robusta grejer som jag tolkat RC groups osv. vilket ger mig lite varma vibbar, kan dock ha fel...

    Sen har Vi Tomcat G30cc som motsvarar Eflite förutom vikten där Tomcat är tyngre, i övrigt nästan samma spec på dessa. Priset diffar på runda lusentappen mellan dessa kandidater...

    .....**Tack så länge**.....
    Du kommer behöva dubbelt så mycket batteri som med MEGA FAI. Dubbelt så stort fartreglage osv.

    Kör själv elbil. Många har väldigt svårt att förstå hur man kan köra i en bil som inte skakar och dånar. Man gillar inte elbilar, varför är ofta lite svamligt. Men när man skall tanka för 16kr/liter så är det inte lika kul. Samma med elmotorerna. Varför köpa något som är ganska kass om man nu inte just är ute efter något sämre.
    Superhero

  18. #58
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Det hänger lite på den berömda ökonomin osså, har diskbråck åå går hemma så slantarna flödar inte in som dom normalt sulle göra.

    Sen vet jag inte vad den däringa Mega'n kostar så det kan jag inte uttala mig om, varken framåt eller bakåt..

    Ang. bil så kommer jag förmodligen inte att skaffa mig nån elbil pga. att jag kör rally och behöver en bra dragare till bilsläpet, därav faller konceptet ganska snart..

    Frågan är om dom 2 jag nämnde är nåt att hänga i granen (läs: i nosen) på flygetyget och hur kvaliteten skulle vara på dessa. Sen kommer ju nästa fråga om dom skulle räcka till att släpa runt med en LA 7:a på runt 8-9 kilo..?

    .....**Tack**.....
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  19. #59
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Harry S Visa inlägg
    behöver en bra dragare till bilsläpet, därav faller konceptet ganska snart..
    Nä du vet det där med el. Skit är det. Orkar ingenting.



    Det är otroligt hur svårt det skall vara med elmotorer. Köpa någonting dåligt för 3000kr anser man billigare än någonting bra för 4000kr. Som sedan kostat HÄLFTEN i batteri. Andas liksom och lägg ihop siffror.

    Varför inte behålla bensinmotorn? Den fungerar ju, 16kr per liter, bara åka
    Superhero

  20. #60
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Diesel privat åå petrol i rally, dä ä grejer dä...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •