Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 63

Ämne: LA 7 elkonvertering.

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Harry S Visa inlägg
    Hejsan Leif...

    Nu var det äntligen någon som förstod vad jag är ute efter, det såg ju redigt bra ut för en novice som jag ju är vad gäller eldrift.
    Hålls Du kvar i Örebro fortfarande eller har Du vandrat till andra trakter..?

    Behåller detta som ett tips på setup så får Vi se vars det slutar...

    ...**Tack**..
    Ja, det här är förstås bara en av många möjligheter med både billigare och dyrare alternativ. En tumregel för "normala motormodeller" är 200-300 W elektrisk effekt per kg flygfärdig modell. Jag valde 2 st 6S batterier seriekopplade till 12S eftersom de vanligaste batteriladdarna klarar just 6S och motorn ska drivas med 10-15S. Kanske ska påpeka att jag inte har egen erfarenhet av så här stora elmodeller utan det rör sig om en teoretisk setup.
    (Jo, jag är kvar i Örebro flyger regelbundet på Ikaros modellflygfält)
    /Leif

  2. #22
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ganska säker på att 12S6000 räcker.
    Titta på dualsky motorerna en flygkompis har en sådan med 180kv på en 2.8m högvingad med ett 130A reglage allt finns hos HAB, kärran har bra fart och kraft att hovra med proppar mellan 20-24", den skulle passa perfekt i din modell, tror han satt timern på 6 minuter och han flyger modellen hårt inom de minuterna och inget blir ens ljummet.


    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Ja, det här är förstås bara en av många möjligheter med både billigare och dyrare alternativ. En tumregel för "normala motormodeller" är 200-300 W elektrisk effekt per kg flygfärdig modell. Jag valde 2 st 6S batterier seriekopplade till 12S eftersom de vanligaste batteriladdarna klarar just 6S och motorn ska drivas med 10-15S. Kanske ska påpeka att jag inte har egen erfarenhet av så här stora elmodeller utan det rör sig om en teoretisk setup.
    (Jo, jag är kvar i Örebro flyger regelbundet på Ikaros modellflygfält)

    Orkar man läsa min artikel så finns tre olika motorer som är perfekta till denna modell. Men det orkar man ju inte. Orkar man läsa min artikel så framkommer att outrunnern drar nästan dubblet så mycket effekt som en växlad motor. Men det är ju bara brödtext så då slipper man liksom få veta sådant. En effekt per kilo är ingen bra tumregel eftersom det kan skilja med mer än faktor två. Men det är ju också bara ordbajseri.

    Osannolikt att man orkar se film, men här är en gammel Mustang med vid 2:30 som har just C50XL motorn i nosen. En Mustang på 2meter och 7.5kg är ju heller ingen LA7 så ganska meningslöst att posta länken inser jag.

    https://www.rcgroups.com/forums/show...-Coverage-2004
    Superhero

  4. #24
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Det var intressant fakta ang. effekt/vikt förhållandet, det ska läggas på minnet. Då är det bara att leta vidare på ett lämpligt paket med motor, reglage och accar för att kunna konvertera maskinen med önskat resultat.

    **Tackar Leif**...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  5. #25
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Orkar man läsa min artikel så finns tre olika motorer som är perfekta till denna modell. Men det orkar man ju inte. Orkar man läsa min artikel så framkommer att outrunnern drar nästan dubblet så mycket effekt som en växlad motor. Men det är ju bara brödtext så då slipper man liksom få veta sådant. En effekt per kilo är ingen bra tumregel eftersom det kan skilja med mer än faktor två. Men det är ju också bara ordbajseri.

    Osannolikt att man orkar se film, men här är en gammel Mustang med vid 2:30 som har just C50XL motorn i nosen. En Mustang på 2meter och 7.5kg är ju heller ingen LA7 så ganska meningslöst att posta länken inser jag.

    https://www.rcgroups.com/forums/show...-Coverage-2004
    Gud så snarstucken man kan bli då när man blir tillrättavisad, makalöst...
    Jag läste artikeln och förstod till viss del innehållet, dock så var jag ju ute efter konkreta förslag på setuper vilket föranledde min tillrättavisning i ditt fall....om det var fel så får det väl vara så. Ordet "ordbajseri" förekom överhuvudtaget inte i min kommentar till ditt inlägg så vars Du fick detta ifrån kan jag bara fantisera om.

    Om nu artikeln var så bra, var finns vidare info om var man kan hitta dessa eminenta motorer som ska både vara ekonomiska med energin och samtidigt ha överlägsen kraft..? Vad har motorerna för benämning, dvs. vad heter dessa ..?

    Tror att jag lägger ner detta med att rådfråga då allt ska missuppfattas av en del "messerschmittar" och kör mitt eget race som jag alltid har gjort, fick lite matnyttigt av herr Pernstig och det tackar jag för då jag har lite mer på föttera inför kommande investering.

    ...**Tackar för Mig**..
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    I min kära skala 1/5 Fokker D.XXI (spv 220 cm) byggd efter Jerry Bates ritningar och med en vikt runt 9,5 kg inkl motor, fartreglage och ackar har jag följande setup:

    http://www.mbs-rcmodels.se/motorer/e...170rpmv-8-12s/

    http://www.mbs-rcmodels.se/fartreglage/ztw-90aopto-hv/

    Och energin för detta kommer från 2 st 5cells 5000mAh LiPo i serie

    Flygtiden blir ungefär 8-9 minuter med en Xoar 20x10 träpropeller och då finns det kräm kvar i ackarna att ha i reserv.

    Lite siffror på modellen och det är min kärra som Jerry poserar bakom.

    https://www.jbplans.com/products-pag...-xxi-15-scale/


    Göran

  7. #27
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Snyggt bygge Sweeper, den där är ju straxt över min i size vilket ger en reel bild av maskin kontra setup. Detta ber jag att få spara inför kommande köp, maskinen är tänkt att få luft smak igen under sommaren.
    Har Du nån hum om hur mycket din setup väger, dvs. morot, reglage och accar..?

    ..**Tackar så länge**...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Tack Harry!

    En uppskattad vikt på setupen ligger på runt 1550-1600 gram.
    Om du vill ha hjälp och tips på en setup som kan passa din kärra så rekommenderar jag dig att slå Magnus på MBS Rc Models en signal. Han har bra koll på vad som fungerar.


    Göran

  9. #29
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    MBS Models har jag redan varit i kontakt med, dock så stack priset för en setup iväg nåt så groteskt så tyvärr så får jag nog avslå just den biten därifrån, däremot så fick jag ett litet hum om vars det lutar med komplett paket...däremot så fick jag ingen vikt på komplett enhet så detta var guld för en gamling i metanol flygeriet...

    Vikten på din setup skulle i stort eliminera allt bly (i form av däckvikter) på min maskin, dock så tror jag att 170kv som Du har inte riktigt räcker till när man börjar åka 18x??" i propellrar, misstänker att varvet blir lite lågt till start åå krissituationer...kan dock ha helt fel..

    **Tack & Bock**...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  10. #30
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tror du tänker att el är svagt, men tänk om där, de är extremt starka och varvvilliga.

    Motor Diameter 70+ mm med kv på 180 räcker för att lätt svinga din 3-bl. 18-20x10 med 12S

    Håll dig borta från e-max motorerna, vi har haft ett par stycken som havererat och nu gått över till Dualsky som nämnts tidigare och de går riktigt bra, finns säkert bättre och dyrare men dessa fungerar vilket är viktigt.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #31
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Att dom är starka vet jag Kenneth, ingen fara där...men det jag är rädd för är att snurran blir för liten för en 180kv motor så att jag inte får upp startvarvet till önskat rpm. så att draget inte infaller till önskad nivå. Speciellt då jag inte inhandlat nån 3-bladig 20x10 ännu men jag kanske tänker fel där osså...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  12. #32

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Harry S Visa inlägg
    ..men jag kanske tänker fel där osså...
    Det är lätt att tänka att man ska överföra måtten och varven från en bränslemodell när man konverterar till el.
    Har du kollat en 3-planskiss på planet och försökt mäta ut originalets storlek på propellern?
    Med el är det mycket enklare att få rätt varv till en skalapropelller än med en bränslemotor som ofta har ett begränsat varvtalsområde. Lite annorlunda varvtal i lindningen så har man ett helt annat varvtal på elmotorn.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #33

    Standard

    Jag tycker för övrigt att Henkes artikel i MFN är alldeles utmärkt, en av de bättre när det gäller eldrivet särskilt för oss som redan "konverterat"
    /Leif

  14. #34
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det är lätt att tänka att man ska överföra måtten och varven från en bränslemodell när man konverterar till el.
    Har du kollat en 3-planskiss på planet och försökt mäta ut originalets storlek på propellern?
    Med el är det mycket enklare att få rätt varv till en skalapropelller än med en bränslemotor som ofta har ett begränsat varvtalsområde. Lite annorlunda varvtal i lindningen så har man ett helt annat varvtal på elmotorn.
    Nej, det har jag inte mätt upp utan mer ögnat så att det skall se bra ut. Tycker dock att många skala maskiner flyger med alldeles för liten snurra till diametern mot vad originalet hade och det jag kan se för dagen när jag tittar på min maskin är att 18" troligen är för liten på även denna men som nämnt så har jag inte mätt upp ifrån ritning/ 3-plansskiss i vilken härad snurran ska vara.

    Det jag egentligen är orolig för är att motorn ska komma upp i tillräckligt högt varvtal med både en mindre och med en större snurra för att framför allt starten ska kunna genomföras på ett säkert sätt, dvs. att dragkraften ska räcka till med både mindre som med större snurra. I luften blir ju läget ett annat då i alla fall alltid reducerar uttagen effekt vid flygning, även ava för att flyga mer skalenligt både med fart såsom ljud/ varv. Nu behöver jag inte ett dragkraft/ viktförhållande på mer än 1 utan det räcker med mer moderata siffror i den aspekten.

    Gissar att i teorin så styr spänningen motorns varvtal och strömmen ger vridet ( i min teori märkväl)...

    Nåväl, lite om mina tankar som härleder till frågan om hyfsat rätt setup för givna modell..

    ..**Tack så länge**..
    Senast redigerat av Harry S den 2018-05-23 klockan 11:07.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  15. #35
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jag tycker för övrigt att Henkes artikel i MFN är alldeles utmärkt, en av de bättre när det gäller eldrivet särskilt för oss som redan "konverterat"
    Absolut Leif, därav min lätta oförståelse till artikeln som säkerligen är skitbra...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  16. #36
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vi flög tillsammans idag och jag kollade lite extra på set up idag, dualsky 80, 180kv. 12S, hobbywing ecs 130A, dagens test prop 22x8 blev lite klen bör naturligtvis har minst 10" i stigning. Modell Valiant.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #37
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Vi flög tillsammans idag och jag kollade lite extra på set up idag, dualsky 80, 180kv. 12S, hobbywing ecs 130A, dagens test prop 22x8 blev lite klen bör naturligtvis har minst 10" i stigning. Modell Valiant.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    Okay, 22x8 2-blad motsvarar umgefär 20x8 3-blad, frågan är då hur den skulle gilla 20x10 2-blad som motsvarar 18x10 3-blad ungefär..?
    Däri ligger mitt lilla bekymmer, jag skulle vilja ha en setup som klarar spannet 18x10 3-blad till max 21x10 3-blad, klarar den 21x10 3-blad så klarar den garanterat 20x10 3-blad osså.. Det gäller att hitta en kombo som tar det registret men jag gissar att man måste laborera med olika cell antal i accarna för att få till det lilla extra..

    ...**Tack**..
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  18. #38
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Nu har Vi kommit en bit på vägen med diverse så då kan Vi väl gå in mer på detaljplaneringen. Motor:
    -Dualsky
    -Tomcat G30cc, G50cc
    -Turnigy Rotomax
    -Emax
    -Tiger Motors
    -Rimfire
    -Hacker
    -MPX Roxxy
    -Emax
    -Scorpion
    -Axi

    Det finns en hel uppsjö av motorer i denna storlek som jag nu är ute efter, Dualsky har jag blivit rekommenderad alla redan så även Emax.
    Har Vi nåt mer användbart som Vi med säkerhet kan rekommendera utan att känna oss skamsna efteråt..? Dualsky har jag läst lite på och även fått offert på komplett paket på, så även på Emax...

    Vi kan väl plocka fram lite egna erfarenheter, Ni som vet hur motorerna är i verkliga livet, hållbarhet, effekt, tålighet osv. kan ju vara trevliga parametrar att titta på...

    ....**Tack så länge**....
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  19. #39
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hacker, Scorpio och Axi finns på min önskelista, i just den ordningen
    Dualsky följer också med lågt in på listan eftersom vi endast har lite erfarenhet med det märket, kanske efter sommaren kan vi ge återkoppling, de andra märkena hade jag inte ens funderat över.



    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #40

    Standard

    KDE Direct, gör dom flygmotorer? Tiger Motors har väl kopierat dem läste jag nånstans. Har monterat två i ett flyg (men det var multirotor-motorer, 6S).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •