Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Sändarbatteri Hubsan

  1. #1

    Standard Sändarbatteri Hubsan

    Hej
    sonen har fått tag i en Husan H501s.
    nu funderar vi på att skippa engångsbatterier i sändaren
    jag ser två vägar fyra nimh batterier alt ett lipo
    min fråga rör spänningen det blir ju antingen 4,8 V eller 7,4 V
    hur känslig är sändaren det är ju en diff på 2,6 V
    har laddare för båda alternativen

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ser ingen anledning till att använda LiPo i en sån sändare. Köp ett paket laddbara NiMh av passande storlek hos Ikea - deras laddbara är av bra kvalitet - speciellt sett i relation till priset
    Roger

  3. #3

    Standard

    Hej
    Tack för ditt svar. Är kanske det bästa alternatvet.
    Anledningen att vi funderade på lipo är att jag tror skärmen tar en hel del. Och det är ett sätt att få mer energi med sej.
    4 AA batterier går slut väldigt snabbt.

  4. #4

    Standard

    Ett laddat 2s LiPo ligger på 8,4V
    LiFe finns det till sändare och dom ligger på 7,2V

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vet inte vad det är för batteristorlek i sändaren men är det AA så har IKEAs laddbara en kapacitet på 2450 mAh - https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70303876/
    Problemet med liPo i sändare som inte är gjorda för detta är bl a spänningsövervakningen och att det finns risk att man drar ur batteriet alltför mycket för att det skall vara nyttigt för batteriet.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Ja det är fyra AA. Det bästa blir kanske två uppsättningar från IKEA

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Använder du den så mycket så du behöver 2 uppsättningar till sändaren ? Börja med en och se hur länge den går men kör några cykler annan ni ev bestämmer er för att komplettera. Väldigt ovanligt att man behöver mera än denna kapacitet för en dags flygning.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Är orolig för att skärmen tar mycket. Den visar ju kamerabilden hela tiden. Men jag gör som du tycker och köper en omgång. Går alltid att använda om man får andra idéer.

  9. #9

    Standard

    Ja, han har ju alltså en färgskärm som visar FPV-feeden inbyggd i sändaren så det drar nog en del ström.

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Använder du den så mycket så du behöver 2 uppsättningar till sändaren ? Börja med en och se hur länge den går men kör några cykler annan ni ev bestämmer er för att komplettera. Väldigt ovanligt att man behöver mera än denna kapacitet för en dags flygning.
    Roger
    Jag har en likadan, skärmen drar ungefär lika mycket ström som ett normalt järnverk...
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    OK - då börjar jag förstå...
    Roger

  12. #12

    Standard

    om det är sändaren på denna bilden så liknar det en jag har drar batteri som in i.... Har monterat ett life med bra resultat och myycckkeettt längre batteritid.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    om det är sändaren på denna bilden så liknar det en jag har drar batteri som in i.... Har monterat ett life med bra resultat och myycckkeettt längre batteritid.
    Hej neu ser ingen bild men så här ser den ut
    Vilket life har du monterat ?
    Har tom sett på nätet folk som har ett batteri fäst på utsidan med kardborrebandKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hubsan transmitter.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	26,2 KB 
Id:	65927

  14. #14

    Standard

    ja missade tydligen länken men det är samma som den kör ett 2cell life tror det är typ 1100mah kommer inte ihåg köpte celler på hobbyking för en massa år sen men dom funkar än. Man kunde ta ut AA batterihållaren när man delade kontrollen satt bara med clips.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast 2450 mAh för NiMh-cellerna är ju lite mera än 1100 mAh för LiFe-cellerna.
    Roger

  16. #16

    Standard

    Cellerna kan nog vara på mer texten står under krympslangen o inte så intresserad av att klippa upp den Men dom håller uppe spänningen mycket längre vilket ger bättre batteritid. Körde bara engångs batteri innan och dom höll ju bara en tur på inneflyget så kanske max 10 flygningar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •