Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Nu vill jag flyga lite

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Nu vill jag flyga lite

    Jag kan eller vill icke åka bil 10 km varje gång, men jag vill flyga med en T-rex 450 helikopter. Jag vill gå ut i den fina parken och njuta av min hobby Jag har talat med tornet och de säger nej.

    Vad göra ?

    Min son säger: skit i saken och flyg som förr.

    Jag tror att han är klok.

    Jag skulle inte så värst bry mig.

    Vi har större problem i landet, det kan han omvittna.
    Senast redigerat av BJS den 2018-06-22 klockan 00:08.

  2. #2

    Standard

    Håller med sonen...

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lite beror det ju på var du bor trots allt. Och är det > 5 km ifrån närmaste start/landningsbana i kontrollzon så får du ju i alla fall flyga upp till 50 m utan tillstånd.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Där jag bor råder betydligt strängare regler för hela två flygplatser med militär verksamhet finns.

    Det är Linköping.

    Kolla zonerna på webb-platsen, trafikverkets. Enorma. Vad jag förstått, så gäller 0 meters flyghöjd inom 5 km från flygplatsens stängsel och max 10 meters flyghöjd inom kontrollzonen som i mitt fall icke är en, utan två.

    Som en mindre nationalstat med förbud mot modellflyg över tio meters höjd...

    Om man gillar konstflyg, så torde även 120 meter kännas snålt. Skall man få till en riktigt fin flat-spin och sedan kunna ta sig ur för att undvika haveri, torde 200 meter vara en bra utgångspunkt. För att inte tala om segelflyget som jag förvisso inte själv håller på med.
    Senast redigerat av BJS den 2018-06-22 klockan 00:22.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är du säker på att det är strängare regler ? På den tiden vi hade en flygflottilj så var det klart enklare att flyga RC-flyg. Men det var ju länge sen å andra sidan.
    Men i grunden håller också jag med sonen och har du en "spotter" så är det ju hur lugnt som helst - annars brukar ju också annalkande fullskalaflyg höras rätt bra.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Militären gnäller till och med över att vindkraftverken som är många på Östgötaslätten, mobbar deras radar-displayer och de vill införa regler och begränsningar mot den saken. Löjeväckande. De kan väl programmera om datorn som visar radar-bilden kan man tänka.

    Nu går jag inte emot försvaret alls, utan reagerar bara på rena dumheter.

  7. #7


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    5 km räknas från närmsta punkt på start-och landningsbanan, inte stängslet. Transportstyrelsen har en infosida om det.
    Kanske är skillnaden tillräcklig i något hörn av parken?

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Vad säger tornet om man ringer och frågar? Telefonnummer finns här:
    https://www.linkopingcityairport.se/...nda-lyktor.pdf
    Modellflyg med en TREX450 upp till en lämplig höjd i en park är ju rimligen inget problem om det inte är riktigt nära flygplatsens inflygningsområden.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är säkert bäst att inte fråga...
    Har en känsla av att många "torn" är väldigt skeptiska till oss modellflygare och alldeles för ofta ger för oss negativa svar trots att det inte förekommer nån som helst fullskalaflygning ens ner till 350 m - fast vi kanske inte behöver mera än 100 m.
    Och med en TREX 450 lär man ju inte behöva speciellt mycket höjd.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    ...Vad göra ?
    Min son säger: skit i saken och flyg som förr...
    Jag håller inte med sonen. Att "skita i" flygregler är just sådant som orsakat de begränsningar vi fått nu.
    /Leif

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det är säkert bäst att inte fråga...
    Roger
    Jag utgår ifrån att du skämtar, Roger
    /Leif

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    pernstig - normalt försöker jag följa regler men vill man flyga en liten 450-heli hemma så vill jag nog påstå att det är lugnast att inte fråga - däremot givetvis ha uppsikt om det kommer nåt fullskala-flygplan. Vi har avtal på fältet med närmaste torn (fältet ligger ca: 8 km ifrån fältgräns) men jag kan inte direkt påstå att dom är speciellt vänliga och tillmötesgående - man hävdar på fullaste allvar många gånger att det är så mycket trafik så vi inte kan få våra 120 m... Och då vet vi att det inte varit nån trafik under 350 m ö h t och generellt väldigt lite trafik av fullskala-flygplan. Sånt agerande gör inte att man direkt får större förtroende för denna flygledar-funktion. Det känns som att man helt enkelt inte vill att vi skall kunna ha vår verksamhet på fältet som funnits längre tid än fullskala-fältet nyttjats för privatflyg och kommersiellt flyg. Och det är privatflyget som är problemet - inte det kommersiella flyget.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Jag vill sälja bort all RC jag äger innan jag vågar fråga nån flygledning om vi får flyga på vårt RC-fält. Det ska vara OK där, till max 50 meter, men frågar man så vet man inte vad som händer. Ni vet ju hur folk är idag, går något att stoppa eller ifrågasätta så kommer det att göras allt för det. Nya chefen på flygfältet tvärstoppade våra flygningar på flygfältet och bröt avtalet. Flyger man en T-Rex 250 i skogen (flera kilometer från fältet) och nån ser det så lär det väl ta hus i h-----e.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    I Tyskland har man gått en annan väg än här uppe i norden som jag tycker verkar vettigt. Där får man generellt flyga 1,5 km ifrån de större flygplatserna upp till 50 meters höjd enligt deras flygledning och det står också att man kan söka tillstånd att flyga närmare och högre:
    http://www.dfs.de/dfs_homepage/en/Dr...ar%20airports/
    Man har också infört ett generellt utbildningskrav och försäkringskrav i Tyskland. Och tydligt flygförbud över större vägar, vattenleder och nationalparker. Och det finns appar med kartor som tydligt visar var det är tillåtet att flyga. Till och med modellflygförbunden har appar: https://dmfv-pilot.de/#download

    1,5 km istället för 5 km skulle göra stor skillnad runt våra flygplatser.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Flyger ibland också här hemmavid.. på en äng utanför jobbet. Inga problem iof, ingen kontrollzon och närmaste flygplats drygt tre mil söderut. Av praktiska skäl så är det mest skumvåfflor och lilla elikoptern. Men, jodå även jag har fått frågan ett par gånger, om flygplanen har kamera och om jag filmar. Varpå man svarar vänligt, att nej.. ingen kamera, ingen filmning bara vanligt modellflyg. O andra sidan.. de flesta häromkring vet vem jag är och vad jag sysslar med. Ibland är det en fördel att bo i en liten by ;-)

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Vad säger tornet om man ringer och frågar? Telefonnummer finns här:
    https://www.linkopingcityairport.se/...nda-lyktor.pdf
    Modellflyg med en TREX450 upp till en lämplig höjd i en park är ju rimligen inget problem om det inte är riktigt nära flygplatsens inflygningsområden.
    Tack för den.

    Jag skall ringa och berätta att jag ämnar flyga varje gång. Säger de nej, jag säger hoppa i Svartån Stångån eller Roxen! Nu skall vi se hur polisens resurser används. Jag kan upprepa saken tills de tröttnar och sedan flyger jag fritt i parken under trädtopparnas höjd. Stora träd, över 25 meter höga Jag behöver inte bryta lagen för att jag ringer och anmäler mina intentioner.

    Det vore förvisso underligt om en sådan på alla sätt fin hobbyutövning skulle innebära ett hot eller en fara för militärflyget, såvida man inte är extremt konspiratorisk. Och om någon var terrorist, vilka regler bryr denne sig om ?

    Inga alls skulle jag tro.
    Senast redigerat av BJS den 2018-07-19 klockan 20:03.

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Bara en ordentlig och fin looping med ett litet lätt konstflygningsflygplan som väger tre kilogram, måhända med en snap-roll på toppen, kräver minst 100 meter flyghöjd, ofta betydligt mer...Jag krymper ibland manövrerna för att det är roligare att se, 25% mindre kanske. Ibland hälften, men nu är risken väldigt stor att jag förstör flygmaskinen.

    Om man krymper ned och drar hårt i spaken och maskinen är liten, 75 meter minst, annars är det småflyg, inte traditionellt. Man kan stressa och hålla sig på låg höjd, inte bra modellflyg med normalstora maskiner.

    Det satt en pajas på TV och talade om hur lätt man kunde göra onda saker med en s.k. Drönare....

    En ryggsäck är samma sak, men han ville visa upp sig...
    De två benen och armarna med sina händer...
    Som om saken inte vore känd sedan 1960 med 27 MHz Proportionalradiostyrning ungefär...
    Man kan göra onda saker med köksknivar också, skulle man vara förlorad i ondskan.
    Senast redigerat av BJS den 2018-07-23 klockan 22:54.

  18. #18


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    En av de mest oanade och "effektiva" bomber som sprängts var väl Timothy McVeighs diesel och konstgödselfyllda van som han parkerade utanför en federal byggnad i Oklahoma City 1995. 168 döda. Se Wikipedia.
    Verkar rätt krångligt och futtigt att hålla på med drönare som kanske lyfter ett kilo. Oklahomabomben vägde uppskattningsvis drygt 3 ton...
    Breivik gjorde något liknande i Oslo. Inte hör man något om att förbjuda eller begränsa skåpbilar?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •