Reklam

Resultat 1 till 15 av 15

mne: Mste man ha en wattmtare om man har en bra tngampermtare?

Standard Mste man ha en wattmtare om man har en bra tngampermtare?

Mste man ha en wattmtare om man har en bra tngampermtare? Vill rkna lite p vad jag behver handla fr hrdvara (bland annat batterier) till ett framtida bygge. Sjlvklart r wattmtaren smidig men just nu ger jag ingen sdan och jag vill rkna lite grann och d tnkte jag ta till tngamperen. Det r vl som vanligt nr man rknar? P=U*I? Eller har jag missat nt?

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    425
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

Standard

Kr du p tngampermtaren, du behver ingen wattmtare. Visserligen kan man tycka det r smidigt, att koppla in en mtare, men o andra sidan, en tngampermtare behver man som bekant inte koppla in. Sen exakt som du sger, anvnd bara formeln fr effekt s fr du ut det du vill veta.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 049
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hller till fullo med Ken - jag har bda men anvnder bara "tngen". Sen finns ju som bekant Ohms lag om man vill rkna fram effekten men ofta r ju strmmen man vill veta.
    Roger

Standard

Hur r det nu med skillnaden p tngamperemeter och wattmeter... den frsta rknar vl endast p resistiv last vilket en motor inte r (den r vl induktiv)? Hur mter en wattmeter? Mter de p samma stt? Eller r de anpassade att mta RC-grejer p nt vis? Knner av lasten? Eller r det bara ren matning till ESCarna?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 083
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Sen finns ju som bekant Ohms lag om man vill rkna fram effekten
    Eller ;-)
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

Vet man spnningen och strmmen sammtidigt s kan man rkna ut effekten det drar, oavsett vilken last det r. Effekten gnger verkningsgraden ger sen hur mycket effekt man fr nytta av.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 049
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Bde strmtngen och effektmtaren mter ju mellan batteriet och reglaget om n p lite olika stt s jag frstr inte riktigt problemet, lnning... Tror att bda varianterna ger tillrcklig noggrannhet fr vra behov.
    Roger

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 527
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

P=U*I fr likstrm

En tngamperemeter som klarar likstrm fungerar utmrkt fr att mta strmmen I om mtningen grs mellan batteri och ESC. Fr att bestmma effektuttaget P frn batteriet behver du ven mta spnningen U samtidigt som du mter strmmen I. Beroende p frluster som uppkommer ver batteriets inre resistans s kommer dess polspnning att bli mindre n den nominella spnningen och dessutom falla lngsamt ver tid efterhand som batteriet laddas ur.

Om du utgr frn den nominella spnningen, sg 4,2 V/cell, s kommer din berknade effekt att bli en verskattning med ett antal procentenheter. Ju strre strmuttag desto strre blir verskattningen.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 049
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jag brukar approximera med ca: 3,7 V/cell fr nyladdat batteri och nr man kr med hg belastning - p intet stt nt exakt vrde men det r ofta tillrckligt fr de verslagsberkningar som man kanske vill gra avseende inmatad effekt.
    Roger

Standard

Jag hade nog glmt hlften... det var gllande vxelstrm som frskjuten fasvinkel pga induktiv/kapacitiv last som effekten inte vart lika enkel som vid rent resistiv last. Likstrm... mjah, tngamperemeter funkar vl finfint allts. Nn med bgge kan ju mta p sitt flyg och sga vad wattmetern och tngamperemetern visar fr strm? :-)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 049
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tngamperemetern mter ju alltid helt frlustfritt vilket man inte skall vara sker p att en Wattmeter gr eftersom den sitter i serie p ngot stt. Sen beror det givetvis ocks p konstruktionen av aktuell Watt-meter.
    Roger

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    253
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Nej, man behver inte en Wattmtare!

Detta utropar jag fr att bringa klarhet i vilka mtprylar vi behver och hur noggrann mtningen kan bli.
    Den kompletta formeln fr mtning av elektrisk effekt ser (fr mig) ut s hr:

P(Watt) = U(Volt) * I(Ampere) * effektfaktor * formfaktor

Effektfaktorn kallas cosinus "fi" och reducerar effekten nr inte spnning och strm r i fas. Detta intrffar vid vxelstrm eftersom spnningen varierar mellan plus och minus enligt sinuskurvans funktion. Vi har likspnning frn vra LiPo-batterier s detta r inget problem fr oss modellflygare.

Formfaktorn anger hur mycket strmmen (och spnningen) avviker frn en sinuskurva eller frn likstrm. Tngamperemtaren frutstter sinuskurva nr den r instlld p vxelstrm och konstant strm nr den r instlld p likstrm. Det kan dock vara s att den mter medelvrde men visar effektivvrde. Fr likstrm r medelvrde, effektivvrde och toppvrde samma sak! En felvisning uppstr dock genom att fartreglaget drar en pulserande strm frn batteriet och detta r inga halvsinuspulser. Vi kan bara hoppas att avvikelsen frn effektivvrdet fr den pulserande likstrmmen r mttligt, troligen 10%.

Allt ovan om att mta strmmen. Det fel man fr med en viss amperemeter blir detsamma fr alla mtningar man gr med just denna amperemeter. Felet har mttlig betydelse nr man gr jmfrande mtningar p sin setup. Man kan se skillnad p strmmen nr man byter propeller och man kan avgra om strmmen r i nrheten av vad motor och ESC tl.

Fr att rkna ut effekten r det lika viktigt r att mta spnningen. n viktigare r det att ha koll p spnningen fr att inte djupurladda sin dyrt inkpta och omsorgsfullt vrdade LiPo. Drfr rekommenderar jag en telemetrisndare i flygplanet och en mottagare som larmar nr spnningen blir fr lg. Alternativet r att programmera och kontrollera sitt fartreglage s att det drar ned p strmmen nr spnningen blir fr lg. Allts har man en spnningsmtare!

"Att meta r att veta" sa stockholmaren!
    KISS
    Lars

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 527
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

En bra frklaring p ett problem som i detta fall inte finns ;-)
    Genom att mta strmmen mellan batteri och ESC s har man en nra nog konstant likstrm. Det r frst efter ESC:n som strmmen blir upphackad likstrm i tre faser, eller i mer exlusiva fall omformad till trefas sinusformad strm. Det gr att diskussionen om form- och effektfaktorer inte behvs i detta fall och P = U*I
    Moderna tngamperemetrar r ofta sant effektivvrdesvisande och frutstter drfr inte sinusformad strm. Dessutom kan tngamperemetrar ofta mta likstrm d de r frsedda med en Halleffektgivare som kan registrera frekomsten av det statiska magnetflt som omger en likstrmsledare.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 049
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jo, det blev kanske lite vl teoretiska diskussioner. S svaret p den ursprungliga frgan skulle jag enkelt formulera som Nej !
    Roger

Standard

Detta var en givande och bra trd! Fast den kunde ha stoppats med ett "Nej" i andra inlgget. =)

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •