Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Måste man ha en wattmätare om man har en bra tångampermätare?

  1. #1

    Standard Måste man ha en wattmätare om man har en bra tångampermätare?

    Måste man ha en wattmätare om man har en bra tångampermätare? Vill räkna lite på vad jag behöver handla för hårdvara (bland annat batterier) till ett framtida bygge. Självklart är wattmätaren smidig men just nu äger jag ingen sådan och jag vill räkna lite grann och då tänkte jag ta till tångamperen. Det är väl som vanligt när man räknar? P=U*I? Eller har jag missat nåt?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Kör du på tångampermätaren, du behöver ingen wattmätare. Visserligen kan man tycka det är smidigt, att koppla in en mätare, men o andra sidan, en tångampermätare behöver man som bekant inte koppla in. Sen exakt som du säger, använd bara formeln för effekt så får du ut det du vill veta.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller till fullo med Ken - jag har båda men använder bara "tången". Sen finns ju som bekant Ohms lag om man vill räkna fram effekten men ofta är ju strömmen man vill veta.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Hur är det nu med skillnaden på tångamperemeter och wattmeter... den första räknar väl endast på resistiv last vilket en motor inte är (den är väl induktiv)? Hur mäter en wattmeter? Mäter de på samma sätt? Eller är de anpassade att mäta RC-grejer på nåt vis? Känner av lasten? Eller är det bara ren matning till ESCarna?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Sen finns ju som bekant Ohms lag om man vill räkna fram effekten
    Eller ;-)
    Superhero

  6. #6

    Standard

    Vet man spänningen och strömmen sammtidigt så kan man räkna ut effekten det drar, oavsett vilken last det är. Effekten gånger verkningsgraden ger sen hur mycket effekt man får nytta av.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Både strömtången och effektmätaren mäter ju mellan batteriet och reglaget om än på lite olika sätt så jag förstår inte riktigt problemet, Ålänning... Tror att båda varianterna ger tillräcklig noggrannhet för våra behov.
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    P=U*I för likström

    En tångamperemeter som klarar likström fungerar utmärkt för att mäta strömmen I om mätningen görs mellan batteri och ESC. För att bestämma effektuttaget P från batteriet behöver du även mäta spänningen U samtidigt som du mäter strömmen I. Beroende på förluster som uppkommer över batteriets inre resistans så kommer dess polspänning att bli mindre än den nominella spänningen och dessutom falla långsamt över tid efterhand som batteriet laddas ur.

    Om du utgår från den nominella spänningen, säg 4,2 V/cell, så kommer din beräknade effekt att bli en överskattning med ett antal procentenheter. Ju större strömuttag desto större blir överskattningen.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag brukar approximera med ca: 3,7 V/cell för nyladdat batteri och när man kör med hög belastning - på intet sätt nåt exakt värde men det är ofta tillräckligt för de överslagsberäkningar som man kanske vill göra avseende inmatad effekt.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Jag hade nog glömt hälften... det var gällande växelström som förskjuten fasvinkel pga induktiv/kapacitiv last som effekten inte vart lika enkel som vid rent resistiv last. Likström... mjah, tångamperemeter funkar väl finfint alltså. Nån med bägge kan ju mäta på sitt flyg och säga vad wattmetern och tångamperemetern visar för ström? :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tångamperemetern mäter ju alltid helt förlustfritt vilket man inte skall vara säker på att en Wattmeter gör eftersom den sitter i serie på något sätt. Sen beror det givetvis också på konstruktionen av aktuell Watt-meter.
    Roger

  12. #12

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Nej, man behöver inte en Wattmätare!

    Detta utropar jag för att bringa klarhet i vilka mätprylar vi behöver och hur noggrann mätningen kan bli.
    Den kompletta formeln för mätning av elektrisk effekt ser (för mig) ut så här:

    P(Watt) = U(Volt) * I(Ampere) * effektfaktor * formfaktor

    Effektfaktorn kallas cosinus "fi" och reducerar effekten när inte spänning och ström är i fas. Detta inträffar vid växelström eftersom spänningen varierar mellan plus och minus enligt sinuskurvans funktion. Vi har likspänning från våra LiPo-batterier så detta är inget problem för oss modellflygare.

    Formfaktorn anger hur mycket strömmen (och spänningen) avviker från en sinuskurva eller från likström. Tångamperemätaren förutsätter sinuskurva när den är inställd på växelström och konstant ström när den är inställd på likström. Det kan dock vara så att den mäter medelvärde men visar effektivvärde. För likström är medelvärde, effektivvärde och toppvärde samma sak! En felvisning uppstår dock genom att fartreglaget drar en pulserande ström från batteriet och detta är inga halvsinuspulser. Vi kan bara hoppas att avvikelsen från effektivvärdet för den pulserande likströmmen är måttligt, troligen 10%.

    Allt ovan om att mäta strömmen. Det fel man får med en viss amperemeter blir detsamma för alla mätningar man gör med just denna amperemeter. Felet har måttlig betydelse när man gör jämförande mätningar på sin setup. Man kan se skillnad på strömmen när man byter propeller och man kan avgöra om strömmen är i närheten av vad motor och ESC tål.

    För att räkna ut effekten är det lika viktigt är att mäta spänningen. Än viktigare är det att ha koll på spänningen för att inte djupurladda sin dyrt inköpta och omsorgsfullt vårdade LiPo. Därför rekommenderar jag en telemetrisändare i flygplanet och en mottagare som larmar när spänningen blir för låg. Alternativet är att programmera och kontrollera sitt fartreglage så att det drar ned på strömmen när spänningen blir för låg. Alltså har man en spänningsmätare!

    "Att meta är att veta" sa stockholmaren!
    KISS
    Lars

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    En bra förklaring på ett problem som i detta fall inte finns ;-)
    Genom att mäta strömmen mellan batteri och ESC så har man en nära nog konstant likström. Det är först efter ESC:n som strömmen blir upphackad likström i tre faser, eller i mer exlusiva fall omformad till trefas sinusformad ström. Det gör att diskussionen om form- och effektfaktorer inte behövs i detta fall och P = U*I
    Moderna tångamperemetrar är ofta sant effektivvärdesvisande och förutsätter därför inte sinusformad ström. Dessutom kan tångamperemetrar ofta mäta likström då de är försedda med en Halleffektgivare som kan registrera förekomsten av det statiska magnetfält som omger en likströmsledare.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo, det blev kanske lite väl teoretiska diskussioner. Så svaret på den ursprungliga frågan skulle jag enkelt formulera som Nej !
    Roger

  15. #15

    Standard

    Detta var en givande och bra tråd! Fast den kunde ha stoppats med ett "Nej" i andra inlägget. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •