Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: FlyFly Hobby: Nimbus 4.

  1. #1
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    263
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Cool FlyFly Hobby: Nimbus 4.

    Hojt.

    En ny seglare beställd, det blev en Nimbus 4 ifrån FlyFly Hobby. Spv: 4 meter, längd: 1300 mm, vikt ifrån 2100 gram.
    Enl. vad jag förstått så har dom ryckt upp sig vad gäller kvaliteten och satsat mer på plankade vingar med friggo kärna.
    Leverans kommer att ske på onsdag via UPS, ser fram emot lite nybyggnation.

    Tänkte stoppa i el drivlina i denna för att slippa besvär med winsch eller flygbogsering, då kan flygning företas utan ytterligare medhjälpare. Avsikten är att se hur den fångar termik och hur bra glidtalet är, den borde slå MPX Heron som i mitt tycke glider förträffligt med tanke på att det är en Elapor maskin på 2400 mm i spv.

    Priset nämner jag inte då den var riktigt billig i jämförelse med storseglare normalt.

    Vad säger folket om servon till skev, flaps, höjd och sida..? Dom rek. 9gr till flaps åå skev men även till sida och höjd, känner dock att det inte riktigt kommer att räcka till för dessa ytor, kan dock ha fel.

    Givetvis så ska även en motor inhandlas m. reglage, gissar på runt 1000W så man får på en lite större snurra, accar är tänkt 4-5s och även förmodligen en UBEC till mottagarmatningen för att säkerställa att inte det blir nåt knas om reglaget slår bakut.

    Återkommer med bilder när ekipaget ramlat innanför tröskeln och locköppning skett.

    Flyg väl så länge...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  2. #2

    Standard

    1000 W låter onödigt kraftigt. Min gamla elkonverterade Supra som väger 2,2 kg klarar sig på ungefär 500 W och stiger vertikalt med ca 10 m/s. Motorn är en Reisenauer Tenshock EZ1530-10 växlad 5:1 (väger 140 g) med en 18x10 propeller och batteriet är 3s 2,2 Ah.
    /Leif

  3. #3
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    263
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Okay, vikten som jag angav på Nimbus'en är grundvikt i segelutförande, i el utförande har dom angett vikten till 3.5 kilo vilket är en avsevärd skillnad (borde jag nämnt tidigare).

    Hade tänkt att flyga med 4s accar men misstänker att jag får gå upp på 5s antagligen för att inte lasta för mycket A på maskinen.

    Var får man tag på lämpliga växlade motorer då jag misstänker att nosen blir trång på denna..?

    **Tack**
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  4. #4

    Standard

    Hoppsan, det förändrar såklart bilden! Jag måste ändå nämna att flygvikten på min original F3J Supra bara ökade 300 g vid konverteringen till El.
    Finns flera ställen men jag handlade på http://www.reisenauer.de/
    /Leif

  5. #5
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    263
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Tackar Leif, dom där hade riktigt fina grejer till hyfsade priser med. Reisenauer är väl en gammal renomerad tillverkare om jag inte minns fel.

    Ska bli riktigt roligt att sätta ihop denna maskinen då det känns som att det finns potential i denna..

    **Tack**...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  6. #6
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 189
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Hoppas verkligen att den flyger som den ska.
    För ett antal år sedan köpte en kompis och jag var sin FlyFly Hobby DG 1000.
    Min (utan motor) klippte rakt ner i Östersjön på hanget vid Hammars Backar, och Mr J:s (med motor) klippte å det grövsta på fältet.

    'Haveriutredningen' konstaterade att de hade alldeles för hög vingbelastning för sin storlek. Dessutom väldigt liten korda och konstig profil på vingen.
    Möjligen hade de flugit hyfsat om utgångshastigheten varit dubbelt upp mot vad den skulle vara.
    Retroholic!

  7. #7
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    263
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Dom större maskinerna ifrån FlyFly ska tydligen flyga hyfsat bra, kanske inte samma prestanda som en 8000 kronors maskin men bättre än dom mindre som dom haft och fortfarande har..
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  8. #8
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    263
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Hej Gott Folk..

    Nu har locköppning genomförts, måste säga att Kineserna är duktiga för efter första inspektion verkar allt vara snyggt ihopsatt. Lätta komponenter genom hela modellen vilket borgar för en lätt maskin med villkor förstås att RC komponenterna även är lätta.
    Tyvärr så är det inte enkelt att lägga in bilder här på forumet så där gick jag bet, speciellt via mobilen.

    En snygg maskin i den större skolan för ett riktigt överkomligt pris, kan bara rek. så här långt.



    OBS: En rättelse är på sin plats, totalvikten för maskinen flygklar är angiven till från 1500 - 2100 gram vilket är riktigt häftigt för en 4 meters skalamodell. (Undras vars jag fick 2100-3500 gram ifrån). Nu är det i alla fall tillrättat, beklagar detta Ni som orkat läsa det som skrivits tidigare.

    **Tack så länge**...
    Senast redigerat av Harry S den 2018-06-13 klockan 17:52.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •