Hojt.

En ny seglare beställd, det blev en Nimbus 4 ifrån FlyFly Hobby. Spv: 4 meter, längd: 1300 mm, vikt ifrån 2100 gram.
Enl. vad jag förstått så har dom ryckt upp sig vad gäller kvaliteten och satsat mer på plankade vingar med friggo kärna.
Leverans kommer att ske på onsdag via UPS, ser fram emot lite nybyggnation.

Tänkte stoppa i el drivlina i denna för att slippa besvär med winsch eller flygbogsering, då kan flygning företas utan ytterligare medhjälpare. Avsikten är att se hur den fångar termik och hur bra glidtalet är, den borde slå MPX Heron som i mitt tycke glider förträffligt med tanke på att det är en Elapor maskin på 2400 mm i spv.

Priset nämner jag inte då den var riktigt billig i jämförelse med storseglare normalt.

Vad säger folket om servon till skev, flaps, höjd och sida..? Dom rek. 9gr till flaps åå skev men även till sida och höjd, känner dock att det inte riktigt kommer att räcka till för dessa ytor, kan dock ha fel.

Givetvis så ska även en motor inhandlas m. reglage, gissar på runt 1000W så man får på en lite större snurra, accar är tänkt 4-5s och även förmodligen en UBEC till mottagarmatningen för att säkerställa att inte det blir nåt knas om reglaget slår bakut.

Återkommer med bilder när ekipaget ramlat innanför tröskeln och locköppning skett.

Flyg väl så länge...