Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med varmgång i kablar!!??

  1. #1

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Exclamation Problem med varmgång i kablar!!??

    Hej på er.
    Behöver expert hjälp. Håller på att sätta ihop en Warhawk P-40 som är en plan B inför Hedeträffen. Så ni ser paniken i detta..
    Jag har byggt denna modell för ett tag sedan och planet kommer väga enligt instruktion ca 7.5KG färdig.
    Den är 1,65cm i spännvidd och har en Saito -FA-82 i nosen. Kommer inte ihåg fabrikatet på modellen.l
    Mitt problem är att när jag kolla funktioner var för sig som te.x vingarna med skev och flaps har allt funkat som det ska. Inga konstigheter. Men när jag monterar ihop hela planet så kommer problemet.. jag hade ett 2500mAh batteri kopplat till min Hitec Optima7 mottagare så hoppade alla servon riktigt digitalt.. Hur skall jag säga, varje rörelse vart delat i tortbitar som servot hoppade till i sin rörelse.. Förstår ni? Misstänkte att volt talet var för lågt. Använder digitala servon Futaba S-9402 och Swedish Design A-0900 som är ioförsig analogt och ett Graupner C-713 till landningställ. Köpte ett 6.0volt 1700mAh batteri och vipps var alla ryckningar borta.
    Alla servon går mjuk och fint.
    Men kabel i från batteriet till mottagare blir varm och det lukta varm elektronik. Kan inte se något fel på kablar och kontakter. Allt ser ut att sitta ordentligt.
    Vad kan det vara? Bör säga att jag köpt servorna beggagnat men alla skall vara felfri enligt säljare.
    Ser ut som om min tripp till Hedlanda meetinget är avslutad innan den börjar om jag inte löser detta :-/
    Hoppas ni kan komma med någon ide' Mitt huvud är tomt för tillfället.
    MVH
    Peter

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Hur många volt var 2500mAh-batteriet på?
    Kollat så servona klarar 6V?

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Uppenbarligen har du något som dra för mycket ström,så det du får göra är att köra servona en och en,jag skulle rent logiskt kunna tänka mig landställsservot eller det s.k A-0900 servot vad nu det är för något.
    Anledningen att den rycker på lägre volt är nog som du skriver,spänningsfall som i sin tur beror på att något tar för mycket ström..
    Sätt dit 4.8 v accen som den rycker med,koppla bort servona,börja med landställsservot o kolla och när det slutar rycka så har du med lite tur hittat boven..
    Passa upp lite bara,det är inte mottagaren som luktar i 9 fall av 10,det är den "tunna" kabeln nånstans från batteriet till mottagaren som luktar tippar jag och då är det inte långt kvar till kabel brinner av..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Verkar som att du har behov av en effektmätare till servon.
    https://www.ebay.co.uk/itm/RC-Watt-M...-/131884437425
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    1/ Jag skull prova att koppla in en ström-mätare mellan batteriet och mottagaren och sen koppla bort ett servo i taget och se om något av servona drar väldigt mycket ström.
    2/ Kolla vad det är för "frame rate" på signalen ut till servona. På Futaba kan man ställa detta som "High Speed mode" eller "Normal mode" Analoga servon trivs inte i "High Speed Mode". Vet inte om samma gäller för Optima.
    Koppla bort de analoga servona och se om det blir bättre.
    3/ Kolla att inga roder kärvar så att servot där drar väldigt mycket ström, inget servo som stångar i ändläget, typ gas, ställ eller flaps?

    Så skulle jag angripa problemet....

    MVH
    Kjell

  6. #6

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Hej på er.
    Tack för svaren. Har lite mycket på jobbet nu så det är därför som det blir ett lite sen respons.
    ZENO ser att jag var lite väl upprörd när jag skrev detta inlägg. Glömde skriva att det var ett 4,8volt 2500mAh batteri som jag började med.
    Servona skall klara 6.0volt det har jag kollat upp. Jag skall kolla efter era tipps idag och se om jag kan komma fram till vad det är som busar. Hittar jag det så skriver jag in det här sedan.
    Tack för ni tog er tid att svara.
    Mvh
    Peter

  7. #7

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hej. Hör av dig till veckan så kollar vi lite servon, framför allt landställservot! Sen blir det nog att byta kabeln kanske som var varm. Klart du ska med till Hedlanda och i värsta fall får du flyga med ställen ute och låsta!
    Mvh
    Matti

  8. #8

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Hej på er igen. tror jag har hittat felet. Det är ett av flapps servona som sagt upp sig. Luktar inte gott. Mysko dock att när jag monterade ihop kärran så centrerade jag alla servon med mottagaren och kollade även funktionen med servot monterade i vingen. Funkade perfekt. Sedan vart det massa annat som kom i vägen så jag fick aldrig tid att sätta ihop kärran och kolla alla funktioner samtidigt förrän nu. Detta var ett 6.5kg Hextronik HX5010 servo som lagt ned. Måste ta och leta fram två ersättare. Vill ha samma servon på samma funktion. Ser hoppfullt ut nu. Tack alla igen..

  9. #9

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Se där, se där det ordnar sig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •