Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tunna vingservon.

  1. #1
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Question Tunna vingservon.

    Hejsan Segelflygare.

    Har som bekant köpt mig en Nimbus 4 ifrån FF Hobby (finns en tråd uppstartad om denna) och nu skulle jag vilja få fram lite vingservon som är tunna, har hyfsad kvalitet, är hyfsat små i övriga hörn och som inte kostar skjortan. Har tittat runt lite granna och hittat en del godsaker som finns tillhanda, dock så kostar dom en del: KST, Futaba, Savöx m.fl. Corona har jag sett en del som använder men verkar vara väldigt olika i kvaliteten beroende på vilken batch dom råkar komma ifrån.

    Har någon nåt bra förslag på vettiga servon som är max 10 mm tjocka och max 30x30 mm i fyrkant som är värda att kasta ett extra getöga på..?

    Vi startar där så får Vi se vars det slutar...

    ....**Tack**....
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  2. #2

    Standard

    Bäst är väl MKS servoserie för segelmodeller (men dyra!) till exempel:
    http://www.rcteknik.se/Katalog?ccp=2128&pcp=4186
    Billigare finns också till exempel:
    https://www.rcflight.se/visaprodukt....-12-4-g-2-4-kg
    Även Hobbyking har några till exempel detta (MKS-kopia?)
    https://hobbyking.com/en_us/turnigyt...10sec-23g.html
    /Leif

  3. #3

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Eller varför inte Hitec? Servot väger 25 gram men Nimbus är stor och förtjänar robusta servon.
    https://www.rcflight.se/visaprodukt....ngservo-3-0-kg

    Hälsningar / Lars

  4. #4
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Leif: MKS är fina servon, dock dyra som sagt. Emax vet jag inte så mycket om, har mest använt Futaba under alla mina år som flygare, Turnigy vet jag inte heller så mycket om mer än att dom kan vara ojämna i kvaliteten enl. vad jag läst mig till.

    Lars: Visst är Nimbus en stor maskin då den är 4 meter i spv men samtidigt makalöst smal korda på vingen så den tål nog inte så mycket last, nu jagar Vi gram här vettu.. Flygvikten ska vara 1500-2100 gram så varje gram måste kalkyleras till minimum för bästa egenskaper, tanken var god dock..

    ....**Tackar för idéerna så länge**....
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  5. #5
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Emax har jag haft mycket problem med, har slutat fungera och stört ut hela modellen(slutat med lättare markkänning) och det är flertalet servon i mitt fall, fars gubben har också haft samma problem i några av hans kärror. Så att emax går fetbort i min varukorg framöver.

    emax kan du stoppa i mindre EPP kärror enligt mig men ingen modell man är rädd om.

  6. #6

    Standard

    Hoppsan, jag har för mig att E-Max rekommenderats tidigare på detta forum!? Är själv på gång att uppgradera (??) från HXT900 (Hobbyking) till E-Max i min nya elseglare
    /Leif

  7. #7

    Standard

    Hittade denna tråd efter snabb googling:
    https://www.rcgroups.com/forums/show...rvo-s-any-good
    /Leif

  8. #8
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Servon är en intressant fråga då hela maskinens fortlevnad bygger just på att dom fungerar som dom ska. Frågan är hurpass ofta Emax ger med sig och om det gäller samtliga av deras servon eller om det är begränsat till bara en av modellerna av servot..?

    Jag behöver minst 5 servon av hyfsad och jämn kvalitet då jag inte önskar att nåt av styrytorna ska sluta fungera vid flygning eller att det slår ut hela systemet (gud förbjude) då haveriet är nära förestående. Iom. antalet som det är frågan om så spelar givetvis vikten en betydande roll, 4 st hamnar i vingarna och 1 st hamnar i fenan för att kontrollera höjdrodret. Sid-servot placeras i nosdelen av kroppen och ansluts med wire till sidorodret. I nosdelen kommer även elmotor, reglage, variosensor och accar att hamna (lite off topic).

    Har försökt att sätta en begränsning på 20 gram/ enhet för servona vilket då ger 100 gram för dom 5 som sitter i vingar + tail. Kraften önskar man givetvis till så hög som möjligt, gärna 2 kg eller mer, yttermått max 10 mm tjockt och inte mer än 30x30 mm i fyrkant.

    .....**Tackar så länge**.....
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  9. #9

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Emax mindre metalldrevade servon har jag använt i ett flertal mindre kärror och aldrig haft några problem med dem...
    Retroholic!

  11. #11
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
    Hej Harry, jag har servon till salu här:

    http://www.svensktmodellflyg.se/kopo...=1&msgid=44640
    Har skickat PM Tom...

    ...**Tack**...
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  12. #12

    Standard

    Har svart på PM :-)

  13. #13

    Standard

    Hitec har jag massor av och alla är hela än, metal-gear mest. Allt från nano upp till dom där feta man hade till styrning i tex 1/5-HPI Baja. Tycker dom känns stabila och hållbara samt prisvärda.

    Emax... mjaaää... känns billiga men metal-gear-småttingarna har funkat bra (micro- och submicroservon) i kärrorna under metern. Ser man på designen på etiketterna och text så undrar man om det är samma kvalitet på insidan. :-D

    Jag kollar alltid Hitec först, sen annat.

    MKS har jag använt i en helikopter, känns som bättre kvalitet än Hitec. MKS-servona är av mini-storlek och kostade 60€ per st så dyrare va dom iaf.

    Futaba gällde förr för mig, men ska man ha lite hävare så vart dom bara dyra, jag har haft Futaba som havererat till på det.

    Finns förstås bättre servon, men de kostar därefter.

    Motorn kan du snåla på, dör den så landar du. Men servona kan vara värda att satsa lite mer på.

    HXT-serien är riktiga rishögar, men så länge de håller ihop och inte får nån stöt så funkar dom. =) Mina brukade falla i bitar av sin egen kraft, brukade efter det tejpa runt dem eller limma.

    Sätt inte för klena servon, de är då även känsligare för drevras då de oftast är mindre, lättare, klenare osv.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hitec har jag massor av och alla är hela än, metal-gear mest. Allt från nano upp till dom där feta man hade till styrning i tex 1/5-HPI Baja. Tycker dom känns stabila och hållbara samt prisvärda.

    Emax... mjaaää... känns billiga men metal-gear-småttingarna har funkat bra (micro- och submicroservon) i kärrorna under metern. Ser man på designen på etiketterna och text så undrar man om det är samma kvalitet på insidan. :-D

    Jag kollar alltid Hitec först, sen annat.

    MKS har jag använt i en helikopter, känns som bättre kvalitet än Hitec. MKS-servona är av mini-storlek och kostade 60€ per st så dyrare va dom iaf.

    Futaba gällde förr för mig, men ska man ha lite hävare så vart dom bara dyra, jag har haft Futaba som havererat till på det.

    Finns förstås bättre servon, men de kostar därefter.

    Motorn kan du snåla på, dör den så landar du. Men servona kan vara värda att satsa lite mer på.

    HXT-serien är riktiga rishögar, men så länge de håller ihop och inte får nån stöt så funkar dom. =) Mina brukade falla i bitar av sin egen kraft, brukade efter det tejpa runt dem eller limma.

    Sätt inte för klena servon, de är då även känsligare för drevras då de oftast är mindre, lättare, klenare osv.
    Hejsan Åland..

    Det fick bli ett gäng MKS Thin Wing Servos, 5st. närmare bestämt, så nu fattas bara 2 servon till sidorodret och infällbara stället - 1 till respektive enhet.

    Sen fattas motorn åå reglaget förstås och givetvis har min vanliga otur slatt in igen: Reisenauer är på SEMESTER...jeisuss...
    Återkommer den 5:e juli vilket ställer till det lite granna men men, bara att bita i det sura åå vänta in dom..

    .......**Tack så länge**.......
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •