Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vad är detta för modell? En PT-19?

  1. #1

    Standard Vad är detta för modell? En PT-19?

    PT-19?

    Fick tag på ett "barn-find" här på öarna. Ett flyg som flögs 2007 och var det första lågvingade flyget på vårt fält, så lite nostalgi. Men vad är det för flyg? Ägaren sa för över 10 år sedan att det var en PT-41, men det är en dubbelvingad modell med stjärnmotor. Detta flyga hade en spetsig noskåpa (vet ej var den är nu) men jag tycker den liknar en Fairchild PT-19. Kan det vara en sån? Modellen var gammal redan 2007. Vet ej om det är ARF eller kit. Den är ca 157 cm i vingspann (61-62"). Finns det någon läcker förebild jag kan fortsätta med? Och vad är det för modell-tillverkare? Lämplig motor? Funderar på metanol-fyrtakt. Skulle en .52 räcka? Eller större?

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    PT-19?

    Fick tag på ett "barn-find" här på öarna. Ett flyg som flögs 2007 och var det första lågvingade flyget på vårt fält, så lite nostalgi. Men vad är det för flyg? Ägaren sa för över 10 år sedan att det var en PT-41, men det är en dubbelvingad modell med stjärnmotor. Detta flyga hade en spetsig noskåpa (vet ej var den är nu) men jag tycker den liknar en Fairchild PT-19. Kan det vara en sån? Modellen var gammal redan 2007. Vet ej om det är ARF eller kit. Den är ca 157 cm i vingspann (61-62"). Finns det någon läcker förebild jag kan fortsätta med? Och vad är det för modell-tillverkare? Lämplig motor? Funderar på metanol-fyrtakt. Skulle en .52 räcka? Eller större?

    https://www.google.se/search?tbm=isc...&bih=635&dpr=1
    Här har du en norsk variant av PT19 snygg tycker jag,
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3

    Standard

    Jo den såg lite finare ut... =) Men jag tror jag undviker att klä om den utan kör vidare på det den är klädd att likna. Finns några sådana med den färguppsättningen, men inte tittat desto närmare. Klädseln är rätt okej, bara smutsig, än så länge. Det gula i nosen ska bort och dit med en kåpa. Men vem vet... kanske man får för sig att klä om mitt i allt... Det brukar ju alltid spåra ur.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Kärran på bilden kallas även för PT (26) 19 Cornell har jag för mig. Användes av Norrmännen i Canada som skolflygplan i det så kallade Little Norway

  5. #5

    Standard

    PT-26 har annat utseende. Tex täckt cockpit. PT-19 liknar mest, hittills. =) Det får bli en sån. ;-) Jag hittade lite text häromdagen som jag plockade ur och översatte och satte i egna byggtråden...

    Fairchild PT-19 (framtagen från M62) är ett amerikanskt flyg som användes mest som träningsflyg i amerikanska armén, RAF och RCAF under andra världskriget. Flyget har fast huvudlandställ och sporrhjul. Tandemsittplatser, dvs öppen cockpit med dubbla sittbrunnar. Stålstomme klädd med fiberduk där vissa ytor som vingens centrum, vinspetsar och stjärt var täckta med plywood. Radmotor gjorde att nosen kunde göras smal som utgjorde bra sikt. Första flög maj 1939, nästan 80 år sedan. Beroende på motorval så heter de PT-19, PT-19A samt PT-19B. Vissa har tillverkats av Aeronca, samt några av St Louis Aircraft Corporation. PT-19B var gjord för instrumentflygningsträning och hade en annan främre sittbrunn. Smeknamnet flyget fick var "Cradle of Heroes". Användes för combat-träning. Dessa flyg levererades till de olika flygbaserna av WASPs (Women's Airforce Service Pilots). De användes inom militären fram till slutet på 40-talet. 2011 fanns det 98 flygvärdiga flyg runtom i världen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Vad kan man tänkas sätta för metanol-4-taktare i en sån här kärra tror ni?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •