Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: El-konvertering

  1. #21

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    I våras insåg jag att mitt Catalina-bygge inte blir klart till denna säsong heller. (Har bränt för mycket tid på skojiga pylon-kärror.)
    Då byggde jag ihop en gammal Goldberg-byggsats som hade legat sen 1990-talet. Det är en Freedom 20 som är snarlik Taxi. Jag insåg från början att min el-konvertering skulle bli baktung och tyngre än 2-taktar-originalet. El-motorn är 100g lättare än en 3,5 cc tvåtaktare och flottörerna tynger där bak. Därför byggde jag min egen vinge med kordan breddad bakåt. Då kunde jag välja vingprofilen Eppler 197 i stället för originalets plana undersida. Samma vingprofil som jag har i Catalina'n. Denna modell flyger MYCKET bra, faktiskt den trevligaste modell jag har haft.

    Jag satte styrpinnar i framkanten av vingen för att inte riskera att vinginfästningen skall gäspa vid en hård upptagning om gummibanden har blivit slappa. Batteribyte är lite av ett bekymmer vid en så'n här el-konvertering. Egentligen skulle det vara bättre med en nylonskruv genom vingmittens bakkant ner i kroppen. Nu får det gå tills vidare med denna modifierade, klassiska gummibands montering.
    Spännvidden blev 1400 mm och vingytan 34 dm2. Vikten är 1900 g med 3-hjulsställ och 2300 g med Multiplex flottörställ. Jag rekommenderar MVVS-motorn som jag använder:
    http://www.3fhobbyservice.se/mvvs-35...121-c-150.aspx
    Med propeller 10x5 APC-E varvar den 11 500 rpm vid 11,5 Volt och drar 32 A från ett 3S 2200 mAh LiPo. Det blir 368 Watt tillförd effekt.
    Mitt fartreglage på 60 A är liksom motorn överblivna prylar från experimenten med EF-1 pylon racing för 5 år sen. Turnigy Plush 40 A eller Hobbywing 40 A är de ESC-typer har provat och de är jag nöjd med. Det finns andra bra fabrikat men man bör ha en programmeringsenhet för att bli riktigt nöjd med sitt fartreglage.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Freedom på vatten.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	79,1 KB 
Id:	66225Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Freedom på hjul.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	169,4 KB 
Id:	66226Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Freedom inuti.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	77,4 KB 
Id:	66227Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Freedom styrpinnar.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	76,0 KB 
Id:	66228Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Freedom med LiPo.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	135,8 KB 
Id:	66229
    Jag körde Freedom 20 med 4S 2700 mAh när jag premiärflög med flottörer. Det gick som attan och jag kunde lätt göra avancerad flygning trots flottörerna. Det var med samma propeller, 10x5, och drivlinan drog 44 A från 14 Volt. Onödigt häftigt även med flottörer, 3S räcker då också! För det mesta flyger jag från land och då finns det ingen anledning att ha mer än 368 W till 1,9 kg modell.

    Trevligt byggjobb som bara krävde LITE tankearbete och ingen spackling!
    Lars

  2. #22

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Så här ser den ut.

    I en av bilderna framstår sonens bäste vän i sin styrka från Kisa i Östergötland

    Ungen till vänster är normalstor...

    Ungen till höger är lite större
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SANY0001.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	125,9 KB 
Id:	66315
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SANY0003.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	68,6 KB 
Id:	66317  
    Senast redigerat av BJS den 2018-08-14 klockan 06:59.

  3. #23

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
    Jag hade en Veco .19 (med Perry förgasare) i min Taxi och det tycker jag räckte gott och väl, den steg ganska så brant på fullgas och flög fint kring halvgas. Motorn gav då ca 12500rpm på en 9x4 propeller, så det kan kanske vara en ledtråd till vad som behövs. Om man använder någon av de thrust calculatorer som finns på nätet så motsvarar det ca 1.25 kg i statisk dragkraft, dvs ca 1:1 med planets vikt, tror inte att det behövs så mycket mera än så...
    Det är roligt det som du beskriver. Jag tyckte en Veco-21 var alldeles förträfflig, dock bytte jag ut förgasaren mot en kinesisk dito från en annan motor och nu gick den bättre tills den blev utsliten. Den ligger och gråter i en ask med djupa vändkanter i cylinderfordret. Den hade gått många timmar redan, innan jag fick mina tassar på den. Dessutom har den fått en sätesbjudning vid en montering av ett nytt främre ramlager, så motorn är borta, utom som lek för att plocka isär/skruva ihop.

    Jag roade mig med att borra in stift av Wolfram i vevslängen och fick motorn att gå extremt lungt och fint med sin nya förgasare från Kina. Perry-förgasaren gjorde mig bara arg Jag brukar spara allt, men den ligger borta, har glömt var den tog vägen.
    Senast redigerat av BJS den 2018-08-14 klockan 07:05.

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    100 km/h i planflykt, bara med hjulställ, samma med 130 km/h i svag dykning. Inte med flottörer således.

    Dock olagligt modellflygplan från 1966 med svag motor enligt ritningen likaväl, inte en 5,0 ccm eller .35-motor för combat-linkontroll med 24 meter långa stållinor således En enkel .25 motor...

    Jag som är enkel, har en Kyosho Pitts Special som väger 3,1 kilogram som jag leker med...Den maxar ut kanske till 110 km/h i svag dykning med en O.S .70 dock balanserad. I planflykt före någon rolig manöver, 90..100 km/h. Vid snap-roll betydligt saktare, kanske 60 km/h.

    Vid 45° Up Lomcevac, 100 km/h snett uppåt i knivegg, sedan en inverterad snap-roll.

    Nu ligger vi borta som bryter lagen såvida vi icke har specialtillstånd som kostar mycket penning varje år för att utöva enkel hobby...

    En vanlig kubansk åtta, olaglig på det att flyghöjden måste överstiga minst 100 meter, helst 150...Såvida du icke leker med "flygplan" från biltema, eller leker med gräddvispar. En flat-spin, kräver en stor höjd som utgångspunkt, kanske 200 meter, såvida du inte tycker det är roligt att borra ned i bondens vetefält.
    Senast redigerat av BJS den 2018-08-17 klockan 01:22.

  5. #25

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det där med vikt är ett bra mått på kraft från motorn.
    Jag flög flera plan med ca 1 m spv på 50 grams motorer.

    KV som anger varvtal beror på hur motorn är lindad. Jag har 50 grams motorer med KV 800 som drar knappt 10A med en 10" propeller. Samma motor lindad för KV 3000 drar 25A med en 5" propp.

    Jag håller med Freddan om att 100-130 med KV runt 1300 hade varit mitt val till en lätt Taxi.
    typ https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...otor-420w.html kunde varit mitt val.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #26

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det där med vikt är ett bra mått på kraft från motorn.
    Jag flög flera plan med ca 1 m spv på 50 grams motorer.

    KV som anger varvtal beror på hur motorn är lindad. Jag har 50 grams motorer med KV 800 som drar knappt 10A med en 10" propeller. Samma motor lindad för KV 3000 drar 25A med en 5" propp.

    Jag håller med Freddan om att 100-130 med KV runt 1300 hade varit mitt val till en lätt Taxi.
    typ https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...otor-420w.html kunde varit mitt val.
    Tack för ditt svar. Det är den statiska dragkraften och kraften upp till 50..70 km/h som är det viktiga i mitt fall med Taxin.

  7. #27

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Tips för att starta ett sjöflygplan med klassisk konfiguration med två flottörer:

    Håll fullt höjdroder som skall vara 30°. Inte mindre. Gå upp mot vinden och öka gasen sakta tills ingen mer hastighet kan fås. Detta minskar sprutet och bromsen från sprut i propellern. Lätta på höjdrodret sakta så att maskinen kommer upp på steget och börjar plana. Håll ett lätt höjdroder tills maskinen lättar.

    Vid landning. Var noga med en plan sättning, med gärna i ganska hög hastighet, inte stall-landning som är helt fel på sjön. Alltid ökat höjdroder snart fullt efter sättning, som alltid. Man ökar höjdrodret successivt som hastigheten minskar, dock inte till stall på sjön, såvida du inte gillar att ro ut eller simma, torka alla delar, flygplanet kan ta två veckor att torka med specialmetoder, längre utan...Elektroniken kan bli förstörd.

    Jag brukar redan ha fullt höjdroder när jag landar på landbacken. Dock fel på sjön, om man inte följer den sista biten ytterst noga med spaken och ger det sista på slutet.

    Det är mitt goda råd, aldrig har det blivit fel.

    Har övat många gånger, långt över 100, över 1000 på land. Den fina vackra landningen är mitt mål. Den saken är jag bra på.

    En "nose-over" är en skam för mig, även på gräsmatta, har blivit hånad för den saken av mina vänner, de få gånger det hänt
    Senast redigerat av BJS den 2018-08-17 klockan 02:29.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •