Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: El-konvertering

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard El-konvertering

    Hej.

    Jag har ett modellflygplan med en .25 glödstiftsmotor (en TT .25 PRO) och en propeller 9 X 4,5. Det flyger perfekt, precis rätt motorstyrka och flygtiden är det inget fel på, över 15 minuter. Nu skulle jag vilja ha möjligheten att även flyga med el-motor med ungefär samma prestanda, kanske 10 minuter flygtid skulle räcka dock. Jag tänker mig att tillverka en adapter eller motorfäste, så att flygplanet inte behöver ändras om permanent, utan skulle kunna flygas växelvis med förbränningsmotor och elmotor.

    Hur stora batterier ? Hur många ampere måste fartreglaget ge ? Vilken el-motor ?

    Tack för alla svar.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En central fråga vid konvertering ifrån förbränningsmotor till el är hur batteriutrymmet ser ut och hur lätt det blir att byta batteriet. Därefter hur tyngdpunkten påverkas av drivline-bytet.
    Lite storleksinformation inkl flygvikt med nuvarande motor är nog nödvändigt för att du skall kunna få lite hjälp med dimensionering. Får du plats med en större propp eller finns det inte mera markfrigång ?
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    En central fråga vid konvertering ifrån förbränningsmotor till el är hur batteriutrymmet ser ut och hur lätt det blir att byta batteriet. Därefter hur tyngdpunkten påverkas av drivline-bytet.
    Lite storleksinformation inkl flygvikt med nuvarande motor är nog nödvändigt för att du skall kunna få lite hjälp med dimensionering. Får du plats med en större propp eller finns det inte mera markfrigång ?
    Roger
    Tack för ditt svar.

    Utrymmet är stort och skulle lätt kunna inrymma två batterier som för en T-rex-450 helikopter, som jämförelse. (2500 mAh, tre celler i det fallet)

    Utrymmet ligger helt nära tyngdpunkten.
    Jag kan skicka en bild senare.

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Hej.

    Jag har ett modellflygplan med en .25 glödstiftsmotor (en TT .25 PRO) och en propeller 9 X 4,5. Det flyger perfekt, precis rätt motorstyrka och flygtiden är det inget fel på, över 15 minuter. Nu skulle jag vilja ha möjligheten att även flyga med el-motor med ungefär samma prestanda, kanske 10 minuter flygtid skulle räcka dock. Jag tänker mig att tillverka en adapter eller motorfäste, så att flygplanet inte behöver ändras om permanent, utan skulle kunna flygas växelvis med förbränningsmotor och elmotor.

    Hur stora batterier ? Hur många ampere måste fartreglaget ge ? Vilken el-motor ?

    Tack för alla svar.
    Har du en bild på ditt flygplan? Flyger du mycket fullgas eller blandat? Det behöver inte vara fel att flyga mycket fullgas, men här är det avgörande när man dimensionerar.

    Jag har Eflites "stora" Cessna med pontoner. Den har en 6S 5000mah acke. Sjöflygplan på 2.2meter någonting och en liten 6S acke tänker man blir fel men den rackaren flyger TVÅ 9minutersflygningar per laddning. Då kör jag ändå aerobatic med punktrollar, kniveggar, loopar och stallturns.

    Sen i andra änden av spektrumet finns fläktflygplan som med samma batteri bara flyger 3minuter trots att dom är lättare och har kanske 1/4 av luftmotståndet.

    Flygplanstypen är alltså avgörande för hur man skall dimensionera. Delvis även plånboken, man kan idag komma undan billigt genom att tulla på finessen men det kan ju ofta kvitta. Idag flyger i princip allt ändå. Ibland tom bättre med de sämre grejorna.
    Superhero

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Flygplanet är en klassisk Taxi "nybörjarflygplan" och flyger extremt snålt om man vill.

    Att flyga på sjön med lätta glasfiberflottörer, med vattenroder, ett stort nöje.

    100 km/h i planflykt på fullgas. 130 i svag dykning. Normal hastighet c:a 50..75 km/h. Under 25 km/h vid landning och fullt höjdroder (30°). Alla hastigheter loggade med Garmin GPS-38, många varv och registreringar.


    Olagligt modellflygplan från 1966, med svag motor således, haha Den har proportionalradiostyrning rent av...Nu utbytt från 27 MHz till 35 MHz

    Värdelösa människor...

    Nu kan de kasta sig i ån eller älven med en skivstångsvikt eller ett brunnslock knutet till halsen, för att de är så djävla patetiska och ointelligenta, värdelösa...lagstiftarna, transportstyrelsen som gav bort alla våra hemliga saker om vem som har körkort och vad
    bilarna heter...

    Så vad heter fartreglaget och motorn ? Jag gissar på 30 Ampere till att börja med, jag hjälper mig själv på försök.
    Senast redigerat av BJS den 2018-07-19 klockan 21:18.

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    TT25 Pro har 0,75 BHP.
    Med 600 W el får du betydligt bättre drag än med din TT 25.
    Hur du sedan fördelar volt och ampere för att få 600 är lite valfritt.
    3-cells battteri kan man räkna grovt 12V som då ger fartreglage på 50 A
    Petar du in 2 st batteri i serie eller ett 6-cells så blir det ungefär 25 Ampere och då är din gissning helt rätt med 30 A reglage.

    TT kör du väl på 9-tums snurra och den maxar 17000 varv.

    Med 3 celler så bör du då ha en motor med KV runt 1400-1500 och väljer du 6 (3+3) celler så bör ju KV vara ungefär hälften.

    Min personliga erfarenhet är att man kan gå ner i watt en klass när man byter från glöd till elmotor så jag hade nog satsat på en motor på runt 450 Watt till en TAXI om du inte tänker bogsera med den.

    Sedan vilka fabrikat av grejor man ska välja beror så klart på var du är bekväm att handla. Postorder från EU ger dig kanske störst utbud men att ringa till en svensk handlare och berätta vad man vill ha kan ha sina fördelar - och grejorna i brevlådan nästa dag.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Finns en hel del som konverterat en Graupner Taxi till eldrift om man kikar på
    http://www.rc-network.de/forum/forum.php
    Du kan ladda in URL:en i Goggle översätt från tyska till svenska så är det bara att söka sen.

    Hade själv en Graupner Taxi som jag lärde mig flyga på ca 1973/74 och hade då en Enya 29 (4.9 cc) i den. Var bra krut i planet med den motorn, mer än tillräckligt.

    /Bo

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Flygplanet är en klassisk Taxi "nybörjarflygplan" och flyger extremt snålt om man vill.

    Att flyga på sjön med lätta glasfiberflottörer, med vattenroder, ett stort nöje.

    100 km/h i planflykt på fullgas. 130 i svag dykning. Normal hastighet c:a 50..75 km/h. Under 25 km/h vid landning och fullt höjdroder (30°). Alla hastigheter loggade med Garmin GPS-38, många varv och registreringar.


    Olagligt modellflygplan från 1966, med svag motor således, haha Den har proportionalradiostyrning rent av...Nu utbytt från 27 MHz till 35 MHz

    Värdelösa människor...

    Nu kan de kasta sig i ån eller älven med en skivstångsvikt eller ett brunnslock knutet till halsen, för att de är så djävla patetiska och ointelligenta, värdelösa...lagstiftarna, transportstyrelsen som gav bort alla våra hemliga saker om vem som har körkort och vad
    bilarna heter...

    Så vad heter fartreglaget och motorn ? Jag gissar på 30 Ampere till att börja med, jag hjälper mig själv på försök.

    Titta efter liknande modeller. Idag kör man gärna 12" istället för 8-9", det i sin tur gör att du kan halvera inmatad effekt.

    Smygtitta på "liknande" modeller och tänk på att alla dagens modeller går rakt upp med besked, medan en gammal taxi inte är byggd för det. Jag tror alltså att en 3S setup av billigare slag kan vara utmärkt.

    Väljer att inte länka till specifika handlare men visar ett flygplan i ungefär samma storlek, som finns med flottörer från en tillverkare värd namnet iaf.

    https://www.horizonhobby.com/product...-basic-efl5250
    Superhero

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Till en taxi som det suttit metanol .25 i skulle jag valt elsetup med motor på 100-130g. Men det beror rätt mycket på hur den väger av. Batterierna sitter vid tyngdpunkten, jag gissar att du haft motor och tank där framme. Enklast kan nog vara om du pillar ut tanken och använder det utrymmet för batteri. En tank med 200cc väger i grova drag 200gram fylld. En TT .25 väger cirka 250 gram (för TT-25 GP, hittar inte pro). Börja med att kolla markfrigången för landning (d.v.s med kroppen horisontellt). Sen väljer du propeller. En 100-130g elmotor vill ha 11-12" propeller. Det går variera markfrigången genom att öka spänning och gå ner i propellerdiameter, men då ska både reglage och motor tåla det, eller genom att välja en annan motor med högre kV (kV är måttet på hur många varv/(minut*volt) som motor ger obelastad. Det ger en fingervisning om hur stor propeller motorn kan driva.

    10 - 11" frigång: https://rcflight.se/visaprodukt.aspx...2815-07-1100kv
    9" frigång: https://rcflight.se/visaprodukt.aspx...2815-05-1500kv
    Reglage : https://www.rcflight.se/visaprodukt....un-v5-40-a-bec
    Elpropeller, APC-E är jättebra men Aeronaut folding är ännu bättre, till en utställning är det dock inte så snyggt. Med samma storlek av propeller får jag 20% mer flygtid med aeronaut för den är effektivare.
    Kontakter: https://www.rcflight.se/visaprodukt....takt-hona-hane
    du måste kunna löda, och måste själv hitta krympslang (t.ex. på kjell o CO). Långa kablar rekommenderas inte, måste du förlänga kablar gör du det mellan motor och fartreglage.
    Till el är det ännu viktigare än till metanol att balansera propellern. APC-E måste balanseras, aeronaut är tillverkade med precision och behöver sällan balanseras.
    Kurs i lödning finns på youtube.
    Batteri vad som får plats, gärna standardstorlek så du kan använda de i en annan modell. T.ex. 2 parallellkopplade
    https://rcflight.se/visaprodukt.aspx...s-25-50-c-lipo. Dessa kan enligt specifikation leverera 25C*2,2mAh= 55A per batteri. I verkligheten strax över hälften så de räcker.
    Jag har gärna 2-3 ggr flygpackar med mig så jag kan flyga utan paus. Ladda två när du flyger 2.
    Du behöver fritidsbatteri om ditt fält inte har laddurtag. Du behöver laddare.
    Laddare tar hand om dina batterier. Jag skulle välja lite mer pengar än de billigaste, t.ex. iCharger eller något liknande (Turning reaktor m.fl).

    Tänk på att om en laddare heter 50W kan den max ladda med 50W laddeffekt. På 3S blir det 4.5A. Laddning av två parallella 2200mAh ackar får laddeffekt av 1.02C och tar 90 min. med 100W tar det 45 min och med 200W tar det 22min (om batteriet tål att laddas med 4C). Mina laddare har 350W (iCharger 208A).
    fredrik

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I motsats till Fredrik tycker jag nog att du bör satsa på en lite större och tyngre motor. Emax 2815-07 har jag i en lätt Parkzone Sport Cub (ca: 1 kg flygvikt) och med 10*7"-propp så laddar jag in ca: 400 W (strax under 40 A) med nyladdade batterier och i mina ögon är det för lite i en gammal Taxi som väl inte var nåt utpräglat lättviktsbygge. Det vore intressant att höra lite viktuppgifter i metanol-utförandet...
    Skulle personligen gissa att en 4S-setup skulle kunna vara ett bra alternativ eftersom jag misstänker att den blir lite för tung för en 3S-setup. Men med viktuppgift skulle det vara enklare att ge tips.
    Roger

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    I motsats till Fredrik tycker jag nog att du bör satsa på en lite större och tyngre motor. Emax 2815-07 har jag i en lätt Parkzone Sport Cub (ca: 1 kg flygvikt) och med 10*7"-propp så laddar jag in ca: 400 W (strax under 40 A) med nyladdade batterier och i mina ögon är det för lite i en gammal Taxi som väl inte var nåt utpräglat lättviktsbygge. Det vore intressant att höra lite viktuppgifter i metanol-utförandet...
    Skulle personligen gissa att en 4S-setup skulle kunna vara ett bra alternativ eftersom jag misstänker att den blir lite för tung för en 3S-setup. Men med viktuppgift skulle det vara enklare att ge tips.
    Roger
    Är inte budget nåt problem så ta en motor som väger samma (250gram) då får du vertikalprestanda på din gamla taxi så du får förstärka vingbalken :-)
    fredrik

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag kan försäkra att vingen är stark. Av mig själv utvalt Svensk hederlig långsamvuxen tätvuxen furu med ytterst täta årsringar. Ask vore bättre. Dock följde jag ritningen och gjorde fel, och lade fibrerna för kopplingen eller webbarna mellan balkarna fel. på det viset att de löper parallellt, inte tvärs. Väldigt stark ändå och ytterst lätt, 300 gram för 150 cm vinge )

    Tack för era svar, mycket uppskattat.

    Det skall bli roligt att flyga den tyst, eller en ny fyrtaktsmotor med finare ljud än tvåtaktsmotorns dito. Kanske med en skevrodervinge med flaps, och på sjön som är roligast av allt
    Senast redigerat av BJS den 2018-07-24 klockan 00:39.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Balancen är inget stort problem. Det sitter ganska mycket bly i stjärten som är väldigt lång, kanske ganska exakt 45 gram, så tyngdpunktsjusteringen har aldrig varit ett svårt problem...

    Blyet sitter klistrat på utsidan som balanseringsvikter för bilhjul och kan enkelt skäras bort med en tunnbladig kniv.

    Tanken är en Kavan 250 kubikcentimeter. Långt över 15 minuter, kanske rentav 30 faktiskt. Jag vet inte max. flygtid, för jag har alltid landat sista landningen efter 10 minuter. Många andra innan.

    Det är verkligen roligt att flyga så lätt. Bara 1,7 kg utan flottörer men med en jättevinge. Tråkigt utan skevningsroder, men den saken kan man ändra med en ny vinge.
    Senast redigerat av BJS den 2018-08-06 klockan 06:50.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Förr

    Förr när jag började, och var bara så ung, flög en mindre fint byggd Taxi med en OS .35, ofta på på fullgas haha. Tur att vingen och gummisnoddarna höll, och mina öron fortfarande fungerar någorlunda...Ljuddämpare var ingen stor sak på den tiden...

    Nu flyger jag fortfarande med gumminsoddar, men grova, väldigt grova, samt riktmärken hur vingen sitter exakt på kroppen.

    Bakpartiet har en styrning, så den sitter alltid rätt, trots gummisnoddar, förr fastlimmad.

    Jag flyger också andra typer av flygplan, betydligt mer avancerade.
    Senast redigerat av BJS den 2018-07-24 klockan 00:43.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Tack för era svar.

    Min första Taxi byggde jag som barn och bestyckade den med en våldsamt för stor O.S .35 som jag köpte av Stefan på Vallentuna Modellflygklubb, en mycket vänlig och fin man förövrigt.

    Även en .25 TT Pro är egentligen kanske 30% för kraftfull, även för sjöflyg. Förr flög jag med en primitivare Veco .21 Fungerade utmärkt tills den blev utsliten.

    I Linköping som nu var min nya stad, de sade att jag måste ändra vingens riggningsvinkel för maskinen steg för mycket på fullgas, haha. Att minska gasen, inte i tanken således...Jag fattade intet, jag var nybörjare och barn

    Att motorn var för stark fanns inte i tanken i Jet-åldern...

    Bara att höra den skulle väckt de döda, för det som satt på avgasporten var icke en ljuddämpare, utan ett spjäll, kopplat till förgasaren för att förbättra trottlingsförmågan.

    Kanske har jag nedsatt hörsel, ibland säger jag "Vad ?"
    Senast redigerat av BJS den 2018-08-06 klockan 05:24.

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag skulle vilja ha en el-motor som är något svagare än en TT-25 Pro faktiskt. Flygplanet är lite övermotoriserat även på vatten.

    Om motorn har 0,75 bhp (en TT .25 PRO), jag tror att man kan minska det med 25% till att börja med. Det kan vara till stor del överdrift. Jag kör aldrig motorer på det extrema sättet.

    Man kan tänka sig en propeller med lägre varvtal men större.

    Tack för era svar i alla fall.

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Tack för ditt svar. Jag skall begrunda.

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Motor på 100-130 g, vad betyder det ? Inte gram förmodar jag ?

    En statisk dragkraft av 0,7 x maxvikt om 2,2 kg skulle räcka gott. (2,2 kg med flottörer) 1,7..1,8 utan.

    Man skall icke förhäva sig...

    Skälet att jag frågar Herrarna och i förekommande fall, Damerna, är att jag har inte råd att kasta bort pengar på fel saker.

    Jag skulle kunna leka om jag ville, kasta bort tusentals kronor på fartreglage och motorer jag inte kan använda.

    Tack för era svar och inga bakslag på era fingrar.

    (jag är expert på att blöda för felaktig fingerstart med bakslag sedan ålder 11 år)

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jodå, 100--130 g är motorvikten. Men min åsikt är att du behöver större motor inte minst om du vill ha en statisk dragkraft på drygt 1500 g.
    Roger

  20. #20
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jag hade en Veco .19 (med Perry förgasare) i min Taxi och det tycker jag räckte gott och väl, den steg ganska så brant på fullgas och flög fint kring halvgas. Motorn gav då ca 12500rpm på en 9x4 propeller, så det kan kanske vara en ledtråd till vad som behövs. Om man använder någon av de thrust calculatorer som finns på nätet så motsvarar det ca 1.25 kg i statisk dragkraft, dvs ca 1:1 med planets vikt, tror inte att det behövs så mycket mera än så...
    Kör så det ryker!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •