Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Varning för dessa servon

  1. #1

    Standard Varning för dessa servon

    Köpte fyra nya av dessa små tunna vingservon från HK:
    https://hobbyking.com/en_us/pdi-0902mg.html
    Medan jag mekade med skarvkablar inför installation stannade ett av dom och det visade sig att kabeln gått av invid kretskortet, så här såg det ut:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nytt-servo-från-HK.jpg 
Visningar:	511 
Storlek:	73,5 KB 
Id:	66086
    Det fanns alltså ingen som helst avlastning utan kabeln gick direkt ut i detta skick. Jag tog isär de övriga tre servona och det såg lika eländigt ut i alla!
    /Leif

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Ja de där lödningarna var inte vackra, reklamera skiten till HK

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Då finns väl risk kanske att även andra servon av samma fabrikat kan ha samma avsaknad av dragavlastning.
    Tillverkaren KS Servo verkar bara tillverka 3 olika microservon:
    http://www.ks-servo.com/Product.asp?Cid=53
    I ditt fall med detta servo verkar lågt pris och låg kvalitet (i alla fall vad gäller servokabelns avlastning) gå hand i hand. Frågan är om tillverkaren tagit genvägar på andra ställen också med sina servon. Nåväl, har du hittat något annat fabrikat som har liknande servo som man bättre kan lita på?

    När man köper nytt servo så är ju inte det första man gör att öppna det och inspektera det, men kanske kan vara klokt att göra med lågprisservon om man vill undvika t ex det du råkat ut för. Det finns säkert mycket bra servon till lågt pris men är ju inte lätt att veta vilka.

    /Bo

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    ...Nåväl, har du hittat något annat fabrikat som har liknande servo som man bättre kan lita på?...

    /Bo
    Jag hade tänkt att ha detta servo till klaffarna (kråkbroms) eftersom de har metalldrev men det får bli E-Max ES3351 istället (samma som till skevrodren och de har plastdrev).
    /Leif

  5. #5


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    HobbyKing är bra i många sammanhang och har betytt mycket för att hålla nere prisnivån i vår hobby, men det gäller att enbart köpa okritiska grejor därifrån. Om man tittar på deras färdigmodeller med inbyggda servon så är det bara skräp, har man tur så håller servona några flygningar. Servon är bland det viktigaste man har i en radiokärra och dom utsätts hela tiden för vibrationer och påkänningar, så servon är just det man definitivt inte ska köpa från HK. Jag skulle heller aldrig någonsin använda annat än metalldrev för såväl klaffar som skevroder i en segelkärra. Risken är alltid stor, speciellt på hangkärror, att man missar någon bråkdels sekund med att ta in kråkbromsen strax före landningen och risken är då överhängande för drevras om man har servon med plastdrev. Ofta händer det att man inte märker att några kuggar fattas förrän kärran är i luften igen och då får man veta det den hårda vägen.

    /Robert

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Robert - nu generaliserar du väldigt grovt. Vi är väldigt många i vår klubb som köpt och flugit väldigt mycket med kärror med Hobbyking-servon och det är väldigt få som haft problem. Hobbyking har faktiskt idag väldigt många välflygande "färdigmodeller" men väl fungerande servon - minst lika bra som andra mera etablerade tillverkare av sådana modeller. Även relativt dyra Hitec-servon går sönder trots allt. Sen kanske inte alla HK-servon är jättebra när det gäller t ex centrering men det är en annan sak och påverkar sällan risken att slå sönder modellen. Men även detta har blivit avsevärt bättre med tiden. Och köper man "lösa" servon ifrån HK så kan man ju lämpligen välja sådana som någon har bra erfarenheter av. Sen vill man kanske utrusta sina stora och dyra modeller med t ex dyrare servon om inte annat för att det kanske ger en annan sinnesfrid eftersom en gammal "sanning" är att man "får vad man betalar för" - även om det idag inte stämmer jämt.
    Roger

  7. #7


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Kul!?? Jag har precis köpt 4 st lika men de heter PDi-HV0903MG till min seglare.
    Om de strejkar vet jag vad jag köper i ställt då :-)


    // Mats W
    Flygsmurfen

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    "får vad man betalar för" - även om det idag inte stämmer jämt.
    Roger
    Helvete heller, du får det du köper. Inget annat.
    Superhero

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    henke - det var inte svar på mitt påstående. Givetvis får man vad man köper men många gånger får man faktiskt riktigt hygglig kvalitet även för relativt små pengar. Kvaliteten räcker i alla fall många gånger för oss som inte har behov av att framhålla just de dyra prylar som vi själva har köpt.
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    eller man får vad man får....

  11. #11


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Roger, jag har aldrig påstått att det inte går att handla från HK, det går utmärkt om man inte har för avsikt att kunna reklamera grejorna, att få någon garanti eller framförallt om man, när det gäller elektronik, inte vill riskera helt onödiga haverier. Om jag går till mig själv lägger jag ner många hundra timmar på mina byggen utan att dom för den skull måste vara svindyra. Att i ett sånt läge förlita sig på några lågprisservon från världens i särklass mest prispressade hobbybutik vore att verkligen inte värdera mitt nerlagda arbete. Om man flyger "marängmodeller" som knappt kräver några insatser alls i hobbyrummet är det väl ok, speciellt om man inte har några speciella krav på prestanda.

    Det har blivit bättre vad det gäller HK, speciellt sedan EU-butikerna kom till, men det är fortfarande samma produkter som de som levereras från Hongkong. Det är enormt svårt att reklamera något och att köpa något som är oprovat är en chansning. Jag har haft tur t ex med glasfiberväv som är av fullt ut bra kvalite, dessutom till löjligt låg kostnad. Däremot t ex Deans-kontakter eller även XT-kontakter kan vara rent crap och det skiljer inte många kronor för att få originalet från hobbyhandlaren i Sverige. Dom säljer APC-propellrar som är usla kopior av originalet och jag skulle heller aldrig förlita mig på en BEC för runt hundringen, som kan döda en kärra direkt utan förvarning. Kort sagt, det gäller att välja vad man köper från HK och att leva med att i vissa fall få undermålig kvalite, för oftast får man vad man betalar för och i bästa fall hamnar då grejorna i en låda någonstans i stället för i modellen.

    /Robert

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Robert - har reklamerat flera saker och det har varit väldigt lätt - faktiskt lättare än hos vissa inhemska hobbyhandlare. Så det påståendet stämmer inte heller anser jag.
    Och beträffande just XT60-kontakter så vill jag minnas att det var HK som tog fram dom som alternativ till Deans så vad som är original eller inte är nog svårt att avgöra.
    Sen håller jag med om att man givetvis måste vara lite införstådd med vad man köper och inte jämt bara ta det billigaste.
    Men man skall nog vara lite försiktig med grova, svepande, negativa generaliseringar om HK-produkterna.
    Roger

  13. #13
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    HK är som Biltema för mig, dom har mycket bra skit och mycket skit. Köper det mesta därifrån som kostar hälften av vad det gör här i Sverige för väldigt likvärdiga produkter. Sen som sagt har de mycket som verkligen är minst sagt skräp så det gäller att sålla i vad man lägger i varukorgen.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Jag har 6st. Hobbyking kärror flera av dom 5 år och äldre och funkar kanon sä att komma och säga att det är skit är dyngsnack.

  15. #15

    Standard

    Håller med Roger, det går bra att reklamera hos HK. Jag reklamerade till exempel ett av servona som var anledningen till denna tråd och fick ett nytt felfritt (dock inte pga dålig lödning utan felaktig utgående axel). De gånger jag reklamerat har de inte frågat efter den reklamerade produkten så inget krångel med retur. Däremot vill de ha bild eller filmklipp som beskriver felet.
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •