Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Motorbyte Icon A5?

  1. #1


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard Motorbyte Icon A5?

    Polare har en Icon A5 från Eflite den större på 1.3meter. Reglage och motor brann upp för honom nu när vi flög från vatten.
    Så, letar ersättare till detta. Reglaget är inga större problem såklart, där har jag hittat ett Hobbywing 40A.. Värre är motorn, det är en Parkzone/eflite 480 960kv, mått 33mm x 36mm (längd x diameter), väger hela 105gram.

    Originalrova och reglage är lite för dyrt kan jag tycka för honom.. så motsvarande emax etc?
    Sitter det någon här på forumet som bytt motor på sin Icon kanske till och med?


    Tack för hjälp i förskott!
    //K

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Intresserad av vad ni kommer fram till för jag är på G att byta ut en likadan motor i min Sport Cub men till nåt lite vassare...
    Vill man ha så lite jobb som möjligt så måste ju motorfästet (bultmönstret) vara likadant, längden lika och helst också samma axel-dia.
    Roger

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Ja, precis.. det är bultmönster och lite så som skall stämma också. Verkar som Eflite har gjort en specialare med denna rovan

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Dom har en 10-motor som skall passa och vara klart vassare men den är ju inte direkt billigare...
    Ev skulle denna kunna passa - http://iabrc.com/index.php?route=pro...product_id=434. Den har i alla fall samma bultmönster såvitt jag kan se. Men orignal-spinnern får man nog skippa och använda den alu-axel som följer med motorn - i alla fall på Sport Cubben...
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2018-07-02 klockan 20:32.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Hm, den motorn såg väl inte fel ut. Satt på rcflight och kollade på just Emax sortimentet efter något passande. . Fast, inget större problem att karva och ha sig om så skulle behövas. Jag får kolla vad polaren säger om det.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ken - jag brukar köpa Emax-prylar ifrån IAB RC - dom är som många andra svenska handlare väldigt seriösa att ha att göra med och de har vettiga priser och snabba leveranser. Kan absolut rekommenderas.
    Roger
    Edit: Tog mig nyss för och beställde den något kraftigare GT2815/07 (1100 KV) för att testa i Sport Cubbe. ..
    Senast redigerat av McRegor den 2018-07-03 klockan 11:00.

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ken - jag brukar köpa Emax-prylar ifrån IAB RC - dom är som många andra svenska handlare väldigt seriösa att ha att göra med och de har vettiga priser och snabba leveranser. Kan absolut rekommenderas.
    Roger
    Edit: Tog mig nyss för och beställde den något kraftigare GT2815/07 (1100 KV) för att testa i Sport Cubbe. ..
    Ska det bli 3D med cubben?
    Jag har nog inte känt behov av mer motor.
    Men jag har testat 4 celler och då är det vertikal prestanda.
    Fast ska man köra det i mer än några sekunder i taget behöver man byta fartreglaget.
    Oops nu kom jag of topic
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Patrik - jag har Cubbens brorsa nämligen den nya E-Flight Clipped Wing Cub 1.2 och den har en annan motorisering och är trots att den är klart tyngre mycket rappare - när man så vill. F ö en mycket trevlig och välflygande kärra. Svagheten är det snygga landstället eller snarare "korset" i mitten med fjädrar och några plastbitar. Jag har byggt om lite och förenklat konstruktionen för stället som sådant är mycket stabilt (och ledat i infästningen i kroppen).
    Hursomhelst - Sport Cubbe har jag senaste året kört med 30 A reglage och APC-E 10*7" och då blev den ju lite raskare men lite mera kraft skulle inte skada så vi får väl se hur det blir...
    Roger

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu är nya motorn installerad i Sport Cubbe och den blev avsevärt rappare - när man så behöver... Allt gick in men motorn hade gärna kunnat få varit några mm längre så hade jag också kunnat använda original-spinnern. Men det är ett överkomligt problem - f ö fungerar allt utmärkt. Skulle nog helst behöva uppgradera fartreglaget också till ett 40 A men vi får se - då måste vingen rivas av inkl vingstagen och vingen är sen lite strulig att montera dit igen, tyvärr (skruvarna är svåra att få på plats).
    F ö gav motorn ett bra intryck speciellt i relation till priset.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •