Reklam

Resultat 1 till 6 av 6

mne: Frlnga vinge med lite dihedral. Hur mycket? Frndra annat med d?

Standard Frlnga vinge med lite dihedral. Hur mycket? Frndra annat med d?

Har frgat mycket om di/polyhedral tidigare och nu klurar jag terigen p detta.

Vad hnder med en konstruktion om man tar en rak vinge om man skulle frlnga vingen lite grann (10-20%) med dihedral lngst ut? Frstr att det inte gr att ge ett spikat svar p detta men vad jag undrar r om annat mste lngas med d. Typ totallngden p hela planet eller andra vingytor m.m.

Vill vl egentligen komma s lngt i frstelsen att man kan designa nt eget framver som skulle flyga hyfsat frn start.

/David

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 614
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Strre vigyta ger ofta mjlighet till lgre fart. Akrobatik blir svrare (eller i alla fall lngsammare i rollplanet) med lngre vinge. Dithedral o polytedral ger sjlvstabiliserande egenskaper. Det r lite olika p segel och motorflyg men grundpricipen r samma. Man anvnder clipped wing cub om man vill kra akrobatik med cub. Ingen di- eller polythedral dr men nd.
    fredrik

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    148
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Varfr vill du ha dihedral, eller v-form som det heter p svenska? Lttare att svara om man vet vad du vill uppn.

Standard

Stabiliserande egenskaper d jag har en frkrlek fr mindre konstruktioner.

Nedan r en bild p en jag klurat p o typ "klona" o modda.

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Screen%u00252BShot%u00252B2018-06-26%u00252Bat%u00252B7.15.11%u00252Bam.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	152,0 KB 
Id:	66157

Reg.datum
    Oct 2017
    Inlgg
    148
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

V-form fungerar upprtande vid en rollstrning men bara om fenan r tillrckligt liten fr att tillta att planet kanar lite sidledes med den lga vingen frst. Den vingen fr d lite strre anfallsvinkel och lyfter lite mer n den andra s planet rtas upp. Att ha vingen p ovansidan av kroppen har samma effekt.
    Den hr effekten verkar mot skevrodren om du har fr lite sidoroder in i svngen och kan frstrka skevroderverkan om du ger mycket bottenroder.
    S frgan r om du verkligen vill ha v-form om du har skevroder...

Standard

Ahhh, hmm d kanske man skall prova med vanlig rak vinge frst d. Tusen tack fr det svaret, det gav mycket!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •